Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Jaguaren har kommit att bli min absoluta favorit. Det är lika mycket dess beteende som hur imponerande ståtlig den är. Trots att jag haft dessa rätt länge (sen yngel) så baxnar man nästan vissa stunder än idag när hanen tar på sig uppvaktarskruden och skall visa sig från sin bästa sida.

Det är också den ciklid som egentligen varit lättast att ha med att göra av de större. Den står emot det mesta men nöjer sig oftast med att säga till bestämt och så är det bra sen. Har också haft de med fisk där jag varit orolig för jaggornas skull men där de helt enkelt klarar sig bra då de vet att inte tjafsa i onödan och därmed klarar sig fint med fisk som förmodligen skulle bryta ned dom om de höll på som ex. nån Vieja.

Som vanligt skiljer sig detta beroende på setup och olika individer men det är mina erfarenheter.

Mvh Jari

Kommentar

• RobinH
      Användare
      • August 2008
      • 2150

Ursprungligen postat av jarinen
      Jaguaren har kommit att bli min absoluta favorit. Det är lika mycket dess beteende som hur imponerande ståtlig den är. Trots att jag haft dessa rätt länge (sen yngel) så baxnar man nästan vissa stunder än idag när hanen tar på sig uppvaktarskruden och skall visa sig från sin bästa sida.

Det är också den ciklid som egentligen varit lättast att ha med att göra av de större. Den står emot det mesta men nöjer sig oftast med att säga till bestämt och så är det bra sen. Har också haft de med fisk där jag varit orolig för jaggornas skull men där de helt enkelt klarar sig bra då de vet att inte tjafsa i onödan och därmed klarar sig fint med fisk som förmodligen skulle bryta ned dom om de höll på som ex. nån Vieja.

Som vanligt skiljer sig detta beroende på setup och olika individer men det är mina erfarenheter.

Mvh Jari

Vet du hur gammla dom är?
      CA

Kommentar

• jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

Ursprungligen postat av RobinH
        Vet du hur gammla dom är?
        Tror dom är runt 5 år.

Mvh Jari

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Ursprungligen postat av jarinen

Mvh Jari
          Jag är ju knappast opartisk här, och har säkert inte testat lika många andra arter som dig och andra här, men efter min erfarenhet kan jag definitivt hålla med i allt du säger. De är fantastiska firrar!
          En av de största fördelarna jämfört med många andra centralare är just att de oftast arbetar fram reviren genom att gapa stor och/eller fläka ut gälarna, man slipper på så sätt mycket av skadorna som andra bitska arter kan ge om de inte riktigt är överens.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Cronan
            Användare
            • July 2008
            • 907

Ursprungligen postat av FI
            Jag är ju knappast opartisk här, och har säkert inte testat lika många andra arter som dig och andra här, men efter min erfarenhet kan jag definitivt hålla med i allt du säger. De är fantastiska firrar!
            En av de största fördelarna jämfört med många andra centralare är just att de oftast arbetar fram reviren genom att gapa stor och/eller fläka ut gälarna, man slipper på så sätt mycket av skadorna som andra bitska arter kan ge om de inte riktigt är överens.
            Min hane var hyfsat snäll tills dom fick yngel. Men nu när han är runt 30cm strecket har detta ändrats. Och hatar alla fiskar i sin närhet alltid förutom honan. Fick dela ett 450l kar nu i veckan med min texas hane på c.a 20cm. Texas hanen började små bråka med honan då kommer jaguar hanen från andra sidan karet och biter han rakt i magen. Än så länge lever han har börjat äta nu igen så jag får se om ett par dagar hur han mår. Tanken är att dom ska dela ett 720l med fenestratorna så fort jag har torkat upp akvarierumet men det får vi se hur det går med det.

Kommentar

• RobinH
              Användare
              • August 2008
              • 2150

Ursprungligen postat av Cronan
              Min hane var hyfsat snäll tills dom fick yngel. Men nu när han är runt 30cm strecket har detta ändrats. Och hatar alla fiskar i sin närhet alltid förutom honan. Fick dela ett 450l kar nu i veckan med min texas hane på c.a 20cm. Texas hanen började små bråka med honan då kommer jaguar hanen från andra sidan karet och biter han rakt i magen. Än så länge lever han har börjat äta nu igen så jag får se om ett par dagar hur han mår. Tanken är att dom ska dela ett 720l med fenestratorna så fort jag har torkat upp akvarierumet men det får vi se hur det går med det.
              Stackar texas hehe..
              Testa annars att ha dom ihop med bifasciatorna dom brukar vara bland dom tuffare viejorna enligt mina erfarenheter.. men det e klart fenestratorna brukar inte ge sig i första taget heller
              CA

Kommentar

• Cronan
                Användare
                • July 2008
                • 907

Ursprungligen postat av RobinH
                Stackar texas hehe..
                Testa annars att ha dom ihop med bifasciatorna dom brukar vara bland dom tuffare viejorna enligt mina erfarenheter.. men det e klart fenestratorna brukar inte ge sig i första taget heller
                Tror nog att fenestratorna är tuffare. Testade ett tag ha bifasciatorna tillsamans med fenestratorna men fenestrata hanen jagade bifasciatorna så inihelvete så jag var tvungen att sära på dom. Passar på att lägga in några riktigt dåliga bilder på mina jaggor. Inte det lättaste att fota dom nu när alla kar står i köket.

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Jag lyckades knöka ihop bifasciatum och jaguarciklid i samma kar för några år sedan, det fungerade rätt bra då det gäller aggressionerna. Men "biffarna" lekte aldrig så jag vet inte hur knepigt det blir vid leken.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

lite trångt...
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Några färska bilder från ikväll på ensamjaggan i hans "crib"... Ingen lyxvilla direkt, en etta med kokvrå snarare, men han verkar rätt mallig i alla fall
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

Är det ett Guppyhotell han bor i?
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Jupp, men det är 5-stjärnigt!
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Ursprungligen postat av FI
                            Några färska bilder från ikväll på ensamjaggan i hans "crib"... Ingen lyxvilla direkt, en etta med kokvrå snarare, men han verkar rätt mallig i alla fall
                            Den är j-vligt grann, den hanen
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Sydney
                              Användare
                              • October 2009
                              • 59

Lite förslag på levande från trädgården man kan mata med? Redan testat daggmask och gräshoppor o gillas med stor aptit.

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Ursprungligen postat av jinnarparen
                                Den är j-vligt grann, den hanen
                                Ja han är inte alls så pjåkig den här, riktigt skoj Märkligt ändå, jag har ju inte gjort något speciellt direkt, om något har jag hållt honom "fel". :/ Litet kar och mestadels pellets, och knappt något levande foder alls. Det är väl bara slumpen som avgör hur de blir, andra hanen kommer inte ens i närheten utseendemässigt trots att de är från samma batch (jag vet iofs inte om de är från samma kull men de är köpta samtidigt).
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...