Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Hehe de är som människor helt enkelt, då allt är klappat och klart slappnar man av och lägger undan finkläderna och drar på mjukisbrallorna och en urtvättad tshirt istället
    Nämen inte tror jag man "förstör" dem för alltid med lek, min ensamma hane har ju haft en av honorna tidigare, jag hade två par i början men det blev för bråkigt/trångt så ena hanen fick flytta. Risken finns ju däremot att de skadar sig vid leken och drar på sig sneda käkar eller liknande pga den ökade agressiviteten. Sedan tror jag att stressen vid regelbunden lek gör dem mörkare också, mer beige, men det borde försvinna om de går själva tycker jag.
    Fördelen med lekpar är ju, förutom yngel och allt sådant, att man får se uppvaktningen. Det är då jag tycker jaggorna är allra finast.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
      Användare
      • October 2009
      • 59

Nice, riktigt kul att höra, får se om min fighter kan bli lika fin. De jag har kört med är det där lax fodret jag nämnde tidigare, det ska tydligen öka deras tillväxt vilket jag tyckte att det gjorde, bordé dock variera lite mer i maten. Försa gången min fisk fick levande hade han inte en chans att ta dom men efter att han prövat 5 st olika strategier satte han i sig 10 st på runt en timme. Slänger iväg ett bild på han snart, äntligen kamera hemma.

Kommentar

• Cronan
        Användare
        • July 2008
        • 907

Kanon fina jaggor FI. Önskar att mina inte saknade delar av ryggfenan när jag ser dina men va f-n. Men det dom saknar på ryggfenan tar dom igen på storlek och attityd. Hanen börjar kunna ta riktigt stora bytten nu käkade upp en stor mal igår skulle tro att den var runt 7-9 cm lång.

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Ursprungligen postat av Sydney
          Nice, riktigt kul att höra, får se om min fighter kan bli lika fin. De jag har kört med är det där lax fodret jag nämnde tidigare, det ska tydligen öka deras tillväxt vilket jag tyckte att det gjorde, bordé dock variera lite mer i maten. Försa gången min fisk fick levande hade han inte en chans att ta dom men efter att han prövat 5 st olika strategier satte han i sig 10 st på runt en timme. Slänger iväg ett bild på han snart, äntligen kamera hemma.
          Hehe jajemen det är precis det där som kännetecknar jaggor enligt min erfarenhet. De misslyckas ofta om bytet är knepigt, men de ger inte upp! De tänker bara ut lite nya strategier och låtsas som att det regnar typ och försöker sedan igen då bytet har lugnat ner sig. Jakten med såna här rovfirrar är grym!

Är det inte lätt att göra dem feta med laxfoder förresten? Det är vad jag har hört i alla fall. Beror på hur mycket och hur ofta man matar i och för sig. Det kanske finns olika kraftiga varianter också, eller?
          Själv skulle jag vilja ha tag på störpelletsen från Tropical som jag hade för några år sedan. De var kalas för köttätare. Men de verkar ha försvunnit. Jag såg att Hikari har störpellets också men jag vet inte om de är lika bra.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Ursprungligen postat av Cronan
            Kanon fina jaggor FI. Önskar att mina inte saknade delar av ryggfenan när jag ser dina men va f-n. Men det dom saknar på ryggfenan tar dom igen på storlek och attityd. Hanen börjar kunna ta riktigt stora bytten nu käkade upp en stor mal igår skulle tro att den var runt 7-9 cm lång.
            Haha helt sjukt ju! Vi skaffade firrarna samtidigt! Dina skulle ju nästan kunna käka upp mina minsta

En till bild på ensamma hanen kommer här. Jag noterade precis att den här har ganska spetsiga fenor, det vet jag inte om tidigare jaggor har haft. Vissa könsbestämmer dem genom fenorna men jag har aldrig förståt mig på det då mina jaggor alltid brukar ha rätt trubbiga fenor, oavsett kön.
            Senast redigerad av FI; 06 August 2010, 22:42.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Ursprungligen postat av FI
              Själv skulle jag vilja ha tag på störpelletsen från Tropical som jag hade för några år sedan. De var kalas för köttätare. Men de verkar ha försvunnit.
              När jag hade störar för några år sedan, så köpte jag störpellets hos Blomstertorget i Linköping. Tror att leverantören var Aqua interiör!
              Billigt var det och dunderbra! Ungefär som dunderhonung till nallebjörnar!
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Ursprungligen postat av Wilhelm
                När jag hade störar för några år sedan, så köpte jag störpellets hos Blomstertorget i Linköping. Tror att leverantören var Aqua interiör!
                Billigt var det och dunderbra! Ungefär som dunderhonung till nallebjörnar!
                Tack för tipset! De finns på deras webbsida, inte Tropcial men foderblandningen borde vara liknande tycker man.

2mm i storlek låter lite dock, men jag såg att Rolle här i Luleå var en av deras återförsäljare så jag ska höra om han kan ta hem dem så får man prova.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

Ursprungligen postat av FI
                  Haha helt sjukt ju! Vi skaffade firrarna samtidigt! Dina skulle ju nästan kunna käka upp mina minsta

En till bild på ensamma hanen kommer här. Jag noterade precis att den här har ganska spetsiga fenor, det vet jag inte om tidigare jaggor har haft. Vissa könsbestämmer dem genom fenorna men jag har aldrig förståt mig på det då mina jaggor alltid brukar ha rätt trubbiga fenor, oavsett kön.
                  Det stämmer, vissa har spetsiga fenor, andra rundade. Vet inte varför. Hur som helst, när han växt till sig lite tycker jag att du dra upp några kullar från honom och sprida.

Kommentar

• Sydney
                    Användare
                    • October 2009
                    • 59

Har knäppt några snabba bilder nu på min jagga, men hur postar jag in dem här i forumet??

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Ursprungligen postat av Lundensis
                      Det stämmer, vissa har spetsiga fenor, andra rundade. Vet inte varför. Hur som helst, när han växt till sig lite tycker jag att du dra upp några kullar från honom och sprida.
                      Beror det på ursprunget, föräldrarna, eller är det skillnader som kan ses även inom samma kull?
                      Ja man vet aldrig vad som händer, jag törs inte planera för långt fram i tiden dock, då brukar det bara skita sig på ett eller annat sätt tycker jag Men det vore faktiskt kul att testa dra upp lite yngel igen, det var länge sedan nu. Jag har ju fengäddor som leker regelbundet också, plus jaggorna i mellankaret, så det är bara min slöhet det hänger på att inget yngelkar står och puttrar just nu.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Har knäppt några snabba bilder nu på min jagga, men hur postar jag in dem här i forumet??
                        Man måste vara betalande medlem för att kunna visa bilderna direkt i trådarna. Jag vet, det suger hårt, borde verkligen ändras. Har du ingen egen webbplats för att lägga upp bilder via din bredbandsleverantör så kan du köra med nån gratissajt som håller bilderna åt dig. pici.se, imageschack.com eller liknande.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
                          Användare
                          • October 2009
                          • 59

aa de sg men fixade upp en bild nu på pici.se!
                          Kan ni hjälpa mig könsbestämma min rackare, jag tror att det är en hane men vill ha eran åsikt också, shoot!

Senast redigerad av Sydney; 07 August 2010, 12:42.

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

aa de sg men fixade upp en bild nu på pici.se!
                            Kan ni hjälpa mig könsbestämma min rackare, jag tror att det är en hane men vill ha eran åsikt också, shoot!
                            Japp det där ser absolut ut som en hane, mönster på fenor och buksidor, samt en lite avlång kroppsform dessutom. Ser riktigt bra ut för sig storlek!
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Förlåt om jag spammar här men jaggor är alldeles för bra fotomodeller, jag har datorn bredvid jaggakaret, här är en rykande färsk bild då han stod alldeles mot gaveln med helt utspända fenor och bara stirrade ut mig. Nyfikenhet tror jag, han är ju själv i karet så han har rätt bra koll på vad som sker i rummet kan jag säga. Svårt att hålla sig borta från kameran hur som helst! Synd bara att jag enbart har en iphone att fota med, kvaliten blir som den blir.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
                                Användare
                                • October 2009
                                • 59

Nice som fan, det känns verkligen som en hane, bred över huvudet och ryggen börjar han verkligen bli. Ska köpa lite mer levande till han, det är väl de bästa fodret för att få han fin i färgerna. Tror jag även inhandlar de fodret du kör på, du har ju lycktas med färgerna om man säger så
                                Angående laxfodret så tycker jag han inte blir fet alls, men snabbare tillväxt märkte jag och de kändes verkligen som bola för en fisk för han blev större direkt och mycket snabbare tillväxt än de andra eftersom han fick i sig mest.

Kommentar

Arbetssätt...