Jaguarciklid - Parachromis managuensis
Kollaps
X
-
-
Jag gjorde fatiskt mig av med mina två jaggor. Den största kunde aldrig riktigt släppa sin rädlsa och låg mest och tryckte under en sten, värst av allt var att hela akvariet blev helt rubbat, alla började visa rädsla.
Men detta var ju endå min favoritfisk, jag gillar verkligen deras beteende. Felen jag hade gjort med förra gruppen var många, men man lär ju av sina misstag. Bättre påläst och med större kunskap tänker jag ge jaguarciklider en sista chans.
Så åkte ner till handlarn idag och hittar ett gäng på 1-3 cm stora jagga yngel. De blev 5 ner i påsen. Köpte också ett nytt foder med lax i som tydligen inte ska ha så mycket färgämne i sig, ska tydligen fungera som anabola för fiskarna. Jaggorna kom från metop. Dessa är dock mycket snyggare än de andra jag hade och totalt orädda redan nu, efter att utforskat akvariet ställde de sig ibalnd och bara blängde på en. Även maten tog de med god aptit. Så de känns förbannat kul och spännande. Dessa fiskar går jag all in på, och bilder kommer, kamera äntligen inhandlad.
pzKommentar
-
Jag gjorde fatiskt mig av med mina två jaggor. Den största kunde aldrig riktigt släppa sin rädlsa och låg mest och tryckte under en sten, värst av allt var att hela akvariet blev helt rubbat, alla började visa rädsla.
Men detta var ju endå min favoritfisk, jag gillar verkligen deras beteende. Felen jag hade gjort med förra gruppen var många, men man lär ju av sina misstag. Bättre påläst och med större kunskap tänker jag ge jaguarciklider en sista chans.
Så åkte ner till handlarn idag och hittar ett gäng på 1-3 cm stora jagga yngel. De blev 5 ner i påsen. Köpte också ett nytt foder med lax i som tydligen inte ska ha så mycket färgämne i sig, ska tydligen fungera som anabola för fiskarna. Jaggorna kom från metop. Dessa är dock mycket snyggare än de andra jag hade och totalt orädda redan nu, efter att utforskat akvariet ställde de sig ibalnd och bara blängde på en. Även maten tog de med god aptit. Så de känns förbannat kul och spännande. Dessa fiskar går jag all in på, och bilder kommer, kamera äntligen inhandlad.
pz
Mina som växer lite långsamt kommer också från Metop. Förutom just storleken så har de varit klockrena, det är därför jag har dem kvar trots att de nog aldrig lär bli de monster man har drömt om att få fram. Största hanen har ett 240 själv nu med två snygga jäntor vid sin sida. En annan hane i samma storlek som ser riktigt bra ut går i ett 125 liters själv just nu i väntan på någon centimeter till så han kan gå i 540-fengäddakaret sedan. Kommer bli kanoners tror jagFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Första jaggaleken i nya lägenheten är ett faktum. Och det blev två i samma veva! Hanen lekte med ena honan och drog sedan till andra honan och lekte med henne också! Är det någon som har varit med om detta? Det är hyfsat märkligt och även komiskt att se hanen patrullera i karet och hälsa på ena honan där hon står och vaktar äggen för att nästa sekund simma till andra honan och hälsa på där hon är lika upptagen med äggvaktandet som den andra.
Undra vilket krig det blir då de sedan ska vakta ynglen... Det lär nog bli en del yngelbyten... Stackars hanen också som väl lär få smäll om han inte bär tillbaka yngel som irrat bort sig till rätt mammaFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Första jaggaleken i nya lägenheten är ett faktum. Och det blev två i samma veva! Hanen lekte med ena honan och drog sedan till andra honan och lekte med henne också! Är det någon som har varit med om detta? Det är hyfsat märkligt och även komiskt att se hanen patrullera i karet och hälsa på ena honan där hon står och vaktar äggen för att nästa sekund simma till andra honan och hälsa på där hon är lika upptagen med äggvaktandet som den andra.
Undra vilket krig det blir då de sedan ska vakta ynglen... Det lär nog bli en del yngelbyten... Stackars hanen också som väl lär få smäll om han inte bär tillbaka yngel som irrat bort sig till rätt mamma
Såg en intressant sak när vi var på ca träff hos Jocke i norrköping.. en dovii hane tillsammans med två honor i ett 540kar och han lekte av båda honorna och det gick bra enl. jocke(beast) det om något tycker jag e fantastiskt...CAKommentar
-
Hur stora är dina jaggor nu fredrik? några bilder kanske=) Hos mig går de super, kan nog redan nu säga att de växer snabbt, får se om de håller i sig, de är ju från metop som sagt.Kommentar
-
Undra vilket krig det blir då de sedan ska vakta ynglen... Det lär nog bli en del yngelbyten... Stackars hanen också som väl lär få smäll om han inte bär tillbaka yngel som irrat bort sig till rätt mammaKommentar
-
Jaguarciclid-Parachromis managuensis
Har prøvd nu i ca. ett år og få tak i managuense i Norge,men har ikke lykkes.Har vel ringt og mailet de fleste akvariebutikker men ingen kan skaffe dem,så hvor er det lettest i nord sverige og skaffe dem?Bor langt oppe i nord norge i Kirkenes ved den russiske grensen ,så nu snart begynner ferietiden og mange kjører jo ned i sverige på ferie ,og da må det jo finnes en plass man kan kontakte og få tak i disse fiskene.Har eid disse fiskene på 90 tallet engang og må jo si att de er vel noe av det flotteste ciklidene.janKommentar
-
Tom.Nordbeck aka Midas_TomKommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Fredrik hur mår dina jaggor, hur stora har de hunnit blivit nu? Lite bilder=)
Mina metop jaggor växer på i bra takt tycker jag, inte alls som de förra vilket är riktigt kul, deas beteende är även roligare och totalt orädda av sig. De simmar med 2 eldbukar 3 zebror och och ett pallettciklidpar, plus min pleco och en annan mal. Måste säga att de är liv i baljan nu för tiden.Kommentar
-
Två bilder på honan har precis börjat få frisimande yngel som hon försvarar ordentligt. Hanen ville inte vara med på bild så jag får göra ett nyttförsök i morgon.
Kommentar
-
snygg jagga Cronan!
Sydney: Jag har inga nya bilder tyvärr men allt flyter på så bra det nu kan göra med mindre kar. De växer inte så det knakar direkt men de verkar må prima och leker och mr gott.
Jag har slarvat en del med maten, typ. Tidigare körde jag ju helt med ofärgande foder, men det går en del malar i samma kar och jaggor tar ju allt man slänger i så de norpar en hel del av malarnas mat också, Hikari Gold pellets, sjunkande. Helt klart är att firrarna blir lite mer gyllenefärgade av dessa, det syns ganska tydligt efter ett par veckor. Det är inget problem dock, jag gillar i och för sig silverfärgen de hade mer av tidigare men att helt komma undan från färgat foder begränsar foderalternativen en hel del så det får bli som det blir. En fördel, om det nu inte är inbillning, är att deras fina färger på fenorna ser ut att få mer lyster.
Hanen som går själv i det mindre karet med små fengäddor har vuxit mer än den som går i det större karet. Om det beror på att den käkar proteinrik fengäddamat eller att den inte slösar energi på lek och sånt vet jag inte, men skoj är det ju. Så småningom så ska han få flytta till det största karet där jag har monsterfengäddorna. Jag ska se om det går att få den att fastna på bild, han har blivit riktigt fin, han har tappat alla större fläckar längs laterala linjen på sidorna och har enbart ett myller av små kontrastrika fläckar över hela kroppen nu.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Är tillbaka här i jaguarfamilia hehe..fick hem brosan till den förra hanen i tis hittade en hona i kungsbacka bilder kommer senare..de får bekanta sig med varandra med en skiva i mellan en tid återkommer...Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Igår morse när jag ner i akvariekällaren och passerade rummet där jaguarkaret är, så tvärstannade jag vid dörren och fick hjärtklappning! Trodde att jaguarhonan höll på att lämna in! Har fortfarande inte glömt min Trimac!
Hon låg på sidan intill hörnfiltret och rörde sig konstigt. Såg precis ut som om det vore nåt fel på henne. Gick snabbt in i rummet och fram till akvariet för att dra en lättnadens suck! Hon lade rom både på botten och på glasskivan upp på hörnfiltret i en vinkel, därav den konsiga kroppshållningen.
Paret har inte lekt på över 2 år och jag trodde att de glömt bort hur man gör, eller om de var för gamla. Nu återstår det se om de klarar av att föda upp en kull småjaguarer!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar