Jaguarciklid - Parachromis managuensis
Kollaps
X
-
-
Jaa det kan man nog säga, kan bla vara när dom blir rädda, men framförallt så handlar det om att kamoflera sig mot rovdjur som liten, nästan alla CA som små är ju bara grå/brun/svarta pga av den anledningen. Och vartefter dom växer o blir könsmogna, så kommer färgena fram, för då handlar det om att skaffa revir, partner o föröka sig, och det är också därför bara dom som är dom dominanta som har dom finaste färgerna.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Kommentar
-
Tjenare! Jag har äntligen fått internet igen så jag kan väl uppdatera med att flytten nu är klar och jaggorna klarade flytten finemang
Det blir snart att byta in ett par dock, de fick nedgradera från ett 540 till ett 240 i samband med flytten. Inte knockrent direkt, men det får duga så länge de är små.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Har matat min jaguarer nu nästan bara med hikaripellets och märker en gulare ton på dem. Kan de stämma att de blir så? Vad är de bästa fodret för att framhäva deras färger, vad har funkat bäst tycker ni?Kommentar
-
Liten uppdatering från min del. Har precis haft lek på jaggorna för andra gången. Satt i akvarierumet innan leken och tittade på dom och kom fram till att dom är förvånandsvärt lunga och snälla nästan som sällskaps fisk. Dagarna efter började dom leka och när äggen väll hade kläckts så var dom inte riktigt lika snälla längre. Av 2m ägde dom 1,8m dom övriga 20cm fick ett par H.nicuraguensis och ett par V.fenestrata hålla till på. Bestämde mig för att fiska upp ynglen hanen blev galen och gav sig på håven något fruktansvärt. Det hela slutade med att han hoppade över kanten på karet i jakt efter håven (som tur var hade jag lagt handukar där så han landade mjukt iaf). Men nu när jag fått upp alla yngel c.a 400-500st har lungnet återgott i karet. Forsätter att växa gör dom iaf även om jag tycker att honan har börjat växa långsammare. Lite mattips nu på vårkanten vanlig mask är riktigt omtyckt av mitt jagguar par.Kommentar
-
Grattis till leken Cronan! Kan bara instämma angående dina observationer om aggressiviteten före och efter lek. Vore det inte för att de är så lättlekta så hade de varit hur enkla som helst att hålla, den mest utpräglade aggressiviteten ser man bara då de leker eller om de bråkar inom paret eller med andra jaggor. Däremot kan de ju sätta i sig en och annan fisk som inte hinner växa i samma takt... men det är ju en annan sak, blir man hungrig så blir manFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Nu har jag fixat och donat, köpt sand istället för grus och en en fluval 305. Jag har spart två jaggor av de fyra, den största som troligtvis är en hane och den minsta som är helt omöjligt att sätta kön på än , skulle ju vara kul om de var en hane då den är lite olik den största hanen jag har nu men är det en hona så får jag ett par.Det simmar även en liten liten zebra som är blivande mat. Sist men inte minst en liten pleco. Äntligen har jag en hyfsat hållbar lösning nu och efter mycket om och men känns det riktigt bra. Behöver dock fortfarande råd på bra pellets då de blev lite gulaktiga av de jag har nu. Vad har funkat bäst och ger finast färger?Kommentar
-
Grattis till leken Cronan! Kan bara instämma angående dina observationer om aggressiviteten före och efter lek. Vore det inte för att de är så lättlekta så hade de varit hur enkla som helst att hålla, den mest utpräglade aggressiviteten ser man bara då de leker eller om de bråkar inom paret eller med andra jaggor. Däremot kan de ju sätta i sig en och annan fisk som inte hinner växa i samma takt... men det är ju en annan sak, blir man hungrig så blir manKommentar
-
Blev några bilder i dag tyvär fick jag inga bra bilder på honan innan ljuset släcktes. Så det fick bli dessa på hanen tyvär kan man inte riktigt se storleken på han. Men att han är kung i karet är det ingen tvekan om.
Kommentar
-
Snygg!Kommentar
-
Har prøvd nu i ca. ett år og få tak i managuense i Norge,men har ikke lykkes.Har vel ringt og mailet de fleste akvariebutikker men ingen kan skaffe dem,så hvor er det lettest i nord sverige og skaffe dem?Bor langt oppe i nord norge i Kirkenes ved den russiske grensen ,så nu snart begynner ferietiden og mange kjører jo ned i sverige på ferie ,og da må det jo finnes en plass man kan kontakte og få tak i disse fiskene.Har eid disse fiskene på 90 tallet engang og må jo si att de er vel noe av det flotteste ciklidene.janKommentar
-
Hej! Ciklidhobby i Nol utanför Göteborg bör ju kunna hjälpa dig.... ring hör http://www.ciklidhobby.com/Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Så då har jaggorna fått byta kar. Tog beslutet efter att hanen käkat upp alla av H.nicuraguensis yngel. Det hade ju varit helt ok för min del om det inte hade varit för att han sen ville ha H.nicaraguensis honan till efterrätt. Jag han dock att rädda henne. Passade på att mäta dom vid flytten hanen längd var c.a 24-25cm och honan 17cm. Än så länge har det gått bra i det nya karet dock lite skyggare än vad dom brukar vara.Kommentar
-
Så då har jaggorna fått byta kar. Tog beslutet efter att hanen käkat upp alla av H.nicuraguensis yngel. Det hade ju varit helt ok för min del om det inte hade varit för att han sen ville ha H.nicaraguensis honan till efterrätt. Jag han dock att rädda henne. Passade på att mäta dom vid flytten hanen längd var c.a 24-25cm och honan 17cm. Än så länge har det gått bra i det nya karet dock lite skyggare än vad dom brukar vara.
Mina pluttar är nog bara runt 15 cm. De har alltid varit småväxta och vuxit långsamt men de har i princip stannat i tillväxten nu känns det som, har nog inte vuxit något alls på 3 månader. Pigga är de dock och ser rätt okej ut så jag är ändå nöjd. Ganska passande också egentligen att de är småväxta med tanke på att de nyss fick flytta till ett 240.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
Kommentar