Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cronan
    Användare
    • July 2008
    • 907

Ursprungligen postat av Valdmaa
    Nu är problemet jag hade äntligen löst sig. Jag löste min jaguars nervösa beetende genom att köpa en jagga hane till, det var så att hans bröder var kvar i butiken så jag köpte den största av dem. Denna är lite högre än den jag har redan men lika stora, de blev fight direkt med lip lock men nu har det lugnat sig och den nya simmar i högre fri vatten medans den gamla tagit revir runt stenarna. Skickade också i lite ny små zebror som förmodligen blir mat inom någon månad eller så. Känns grymt kul nu igen när de smyger runt och inte är lika nervösa. Hur länge tror ni de funkar med två hanar i ett 222 liters? Behöver även förslag på en mal som städar akvariet riktigt bra, helt enkelt den bsta malen på att hålla akvariet snyggt, har en rot i och sten med en hel del smågrus, vilken tror ni då på?
    /v
    När jag skulle hitta en hona till min hane så var den första hona jag stoppade i en hane av låg rang. Han hade väldigt dålig teckning och därav trodde jag det var en hona. Efter en timme så hade min stora hane jagat han rätt bra (jag trodde bara att han var tuff mot honan). Efter tre dagar var jag tvungen att ta den lille hanens liv pga av riktigt kraftiga bitskador. Detta hade hänt under natten så det gick rätt snabbt. Och detta var i ett 720l akvarium. Sen beror det givetviss på din största hanens temprament. Men ett 222l till två jagguar hanar är nog inte att rekomendera en längre tid. Om inte bara för att dom är tuffa mot varandra utan även av storleken på dom kontra karets storlek.(Detta är mina erfarenheter finns säkert andra som tycker annorlunda)

Kommentar

• Cronan
      Användare
      • July 2008
      • 907

Ursprungligen postat av Banderad
      Ancistrusar blir väl mat hos några jaggor kan jag tänka mig. Någon Pleco kanske?

/Jocke
      Japp Ancistrusar blir mat har prövar ingen bra kobination. Tror jag har 2st kvar i karet började med 5st. Har plockar upp två döda och en såg jag sväljas.

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Ursprungligen postat av Cronan
        Jo tack det kändes rätt bra men i fortsättningen blir det på med gummihandskarna Jäkligt fin bild hur går det med tillväxten på dom? Ser ut att vara betydligt mer silver färgade än mina. Hur många har du kvar nu?
        Dom växer fortfarande svinsakta, andra jag har haft hade garanterat varit dubbelt så stora efter den här tiden. De lär inte bli några monster. Blir de 20cm så är jag nöjd. Eller nja det är jag inte, jag hade ju helst velat ha monster på 40+ cm, men det får väl bli nästa varv.
        Det finns ju fördelar med detta också, jag behöver inte ha dåligt samvete för att jag inte har en 3-metersbalja, och än så länge har jag 6st kvar knappt utan bråk. Så man kanske inte ska klaga egentligen.

Mjo de är även lite mer silverfärgade än gruppen jag själv hade samtidigt från början. Men de är väl snarare beigefärgade än silver. Svagt beige färgade, och då ljuset faller mot dem på vissa sätt så ändras deras färger en del så de ser mer silver ut och lite lila också, vilket ser rätt fräckt ut. Det ska bli spännande att se hur de blir då de har vuxit lite mer och färgar ut ordentligt, kan nog bli riktigt fina tror jag
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
          Användare
          • October 2009
          • 59

Nu är baljan klarr, köpte en jagga hane till idag. Nu simmar 3 liak stora hannar och en liten rackare + lite zepra och en gibbiceps. Jaggorna klarar sig faktiskt riktgt fint än så länge, de bjuder på sig själva med att spänna upp sig. En kan jag redan garantera är en hane, hans mönster är riktigt starkt gämnfört med de andra. De fick även festa till det med lite levande idag. Hoppas kanske en är en hona av dem men tror de kan vara lite för starkt mönstarde för det, men som sagt de är fortfarande små, runt 8-10 cm max, de har inte fått spetsiga fenor än så de är lite svårt att avgöra kn på de andra än. Men vilka firrar, riktigt nöjd. Hur pass kaxigare blir de gämnfört med nu och tills dem kanske är runt 15-20 cm?
          /v

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Nu är baljan klarr, köpte en jagga hane till idag. Nu simmar 3 liak stora hannar och en liten rackare + lite zepra och en gibbiceps. Jaggorna klarar sig faktiskt riktgt fint än så länge, de bjuder på sig själva med att spänna upp sig. En kan jag redan garantera är en hane, hans mönster är riktigt starkt gämnfört med de andra. De fick även festa till det med lite levande idag. Hoppas kanske en är en hona av dem men tror de kan vara lite för starkt mönstarde för det, men som sagt de är fortfarande små, runt 8-10 cm max, de har inte fått spetsiga fenor än så de är lite svårt att avgöra kn på de andra än. Men vilka firrar, riktigt nöjd. Hur pass kaxigare blir de gämnfört med nu och tills dem kanske är runt 15-20 cm?
            /v
            Det låter som ett härligt kar det där Var försiktig med sebrorna dock om de är stora nog att hålla jaggorna i schack. Man vet aldrig vad de där galningaran hittar på.

Hur spetsiga fenorna är har jag personligen aldrig lyckats få fram något vettigt av, jag har däremot sett att andra använder den metoden för att könsbestämma dem. Ingen aning hur man gör dock, jag tycker alla mina har haft lika spetsiga (eller snarare runda) fenor. Jag brukar kika på hur mönstrade fenorna är i stället, så snart de är könsmogna så brukar det synas rätt tydligt vem som är vem.

Håller med om att de är härliga firrar Hur kaxiga de blir vet man aldrig, jag har aldrig haft firrar som försöker attackera en genom glaset som en del andra men de brukar alltid bli väldigt trygga och orädda av sig. Första paret jag hade kunde jag inte ens skrämma med håven. De brydde sig inte ett smack. (Vilket gjorde håvandet rätt simpelt då jag till slut skulle sälja dem. Det var bara att sänka ner håven och lugnt lyfta upp dem en efter en. ) Då de har yngel däremot kan de bli rätt bitska av sig. Att hålla fingrarna i styr vid vattenbytena är nog ett bra tips då de väl kommer upp lite i storlek
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• KILLSWITCH

Ursprungligen postat av FI
              Det låter som ett härligt kar det där Var försiktig med sebrorna dock om de är stora nog att hålla jaggorna i schack. Man vet aldrig vad de där galningaran hittar på.

Hur spetsiga fenorna är har jag personligen aldrig lyckats få fram något vettigt av, jag har däremot sett att andra använder den metoden för att könsbestämma dem. Ingen aning hur man gör dock, jag tycker alla mina har haft lika spetsiga (eller snarare runda) fenor. Jag brukar kika på hur mönstrade fenorna är i stället, så snart de är könsmogna så brukar det synas rätt tydligt vem som är vem.

Håller med om att de är härliga firrar Hur kaxiga de blir vet man aldrig, jag har aldrig haft firrar som försöker attackera en genom glaset som en del andra men de brukar alltid bli väldigt trygga och orädda av sig. Första paret jag hade kunde jag inte ens skrämma med håven. De brydde sig inte ett smack. (Vilket gjorde håvandet rätt simpelt då jag till slut skulle sälja dem. Det var bara att sänka ner håven och lugnt lyfta upp dem en efter en. ) Då de har yngel däremot kan de bli rätt bitska av sig. Att hålla fingrarna i styr vid vattenbytena är nog ett bra tips då de väl kommer upp lite i storlek
              Hejsan!
              Kul att du håller jaguarer, har hållt på med jaguarer och andra am-ciklider ett gäng år.
              Jaggorna är riktigt knepiga vid lek, ett tag hade jag 2st honor som lekte med varandra.. Båda la alltså ägg.
              Tog ett bra tag innan jag fattade att det var så, de la en massa ägg sen hände ingenting.
              Fick tag på en tredje jaguar och då såg man skillnaden vid leken, honorna har ett mer rörformat könsorgan medans hanarna har mer som en krokig gadd.
              De fäller bara ut dem vid lek så det är ju omörjligt att se tidigare.
              Har inte heller kunnat se könsskillnader på fenorna, mitt bästa tips om man vill ha ett par är att göra som du gjort.
              Skaffa ett gäng och se vilka som parar ut sig men håll koll så det inte är 2 honor som leker
              Vet inte hur pass vanligt beteénde det är att 2 honor leker men jag blev skapligt förvånad iaf.

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Ursprungligen postat av KILLSWITCH
                Hejsan!
                Kul att du håller jaguarer, har hållt på med jaguarer och andra am-ciklider ett gäng år.
                Jaggorna är riktigt knepiga vid lek, ett tag hade jag 2st honor som lekte med varandra.. Båda la alltså ägg.
                Tog ett bra tag innan jag fattade att det var så, de la en massa ägg sen hände ingenting.
                Fick tag på en tredje jaguar och då såg man skillnaden vid leken, honorna har ett mer rörformat könsorgan medans hanarna har mer som en krokig gadd.
                De fäller bara ut dem vid lek så det är ju omörjligt att se tidigare.
                Har inte heller kunnat se könsskillnader på fenorna, mitt bästa tips om man vill ha ett par är att göra som du gjort.
                Skaffa ett gäng och se vilka som parar ut sig men håll koll så det inte är 2 honor som leker
                Vet inte hur pass vanligt beteénde det är att 2 honor leker men jag blev skapligt förvånad iaf.
                Hehe ja du det där känner jag tyvärr igen. Inte just att honor leker med varandra men att en grupp med enbart honor kan ha skillnader mellan dem så att man kan vara övertygad om att man har båda könen i gruppen. Jag var bergsäker att jag hade både honor och hanar i den andra gruppen, som nu är inbytt. Först då den gruppen jag har nu blev könsmogen och hanarna började färga ut lite mer insåg jag att andra gruppen bara hade honor. :/

Finns det en hane att jämföra med så verkar det inte vara några problem att se vem som är vem. Då de väl är könsmogna vill säga. Innan de jag har nu blev könsmogna trodde jag de två största var hanar. De hade mest mönster, både på fenor och sidorna, såg kraftigast ut och var definitivt kaxigast. De ägde var sin sida av karet. Men båda var honor.

Det som skedde vid könsmognaden var att de stora honorna tappade i princip allt mindre mönster på sidorna, bara de stora tydliga fläckarna längs laterala linjen stannade kvar, de fick även mer ljusgul basfärg, tappade närapå allt mönster på fenorna.
                Hanarna i sin tur växte ikapp de stora honorna och blev störst i karet, blev rejält mönstrade både på fenor och sidor jämfört med hur de var tidigare, fick en mer silveraktig basfärg, med stick av lila på sidorna kring gälarna i visst ljus. Och nu är det nästan omöjligt att inte se skillnad på dem. Fascinerande fiskar

Sedan kan man göra som du säger och kika på genitalpapillen också då de väl är redo för den biten. Vissa gör så även då firrarna är små. Tar upp dem och tittar under kjolen helt enkelt. Känns inte så schysst dock, måste vara stressande, sedan hade jag varit rädd att klämma sönder något också så jag vågar mig inte på något sådant.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
                  Användare
                  • October 2009
                  • 59

Tack för alla tips, dunder! En snabb fråga. Min mest mönstrade jagga som jag tror är en hane kan när den inte spänner upp sig bli jätte svagt mönstrad mellan varven, de finns där fats mycket mindre skala och mycket mindre färg. Till skillnad från när han spänner upp sig då han blir riktigt färgad. Kan min hane vara en hona? Han är som sagt runt 8-9? Vill så gärna klura ut redan vad de har för kön? Tips på något foder som gör att färgbetecknigen ökar mer?
                  /v

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Underligt, jag har inte varit hemma på ett par dagar och kom igårkväll hem till synen att en av jaggorna utan partner hade blivit skinnflådd(!). Två stora illröda fält som täckte en tredjedel av kroppen på båda sidor. Allt har varit så lugnt så lugnt hitills, men de passar tydligen på att bråka då ingen tittar på
                    Han fick bli fengäddamat, tur att missödet kan glädja nån i alla fall...

Valdmaa: Posta gärna en bild så kan jag göra ett försök att klura ut könet på firren. Men annars är det enklast att bara ta det lugnt och vänta till den vuxit på sig lite och färgar ut bättre.

Angående färgteckningen, fodret kan göra basfärgen mer eller mindre gyllenfärgad men själva mönstret får man vänta på. Det här är en av sakerna jag gillar med arten. De bleknar inte med åldern som vissa arter kan göra utan mönstret blir bara mer och mer detaljrikt. De ser inte mycket ut för världen då de är små men det tar de igen med råge då de växer till sig
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Tjoho nu är det lek igen här Den här gången är det det andra paret som har lekt och äggen har fått vara kvar i två dygn nu i alla fall. Förra gången hann jag i princip bara se äggen så var de borta.

Till helgen är det dags för flytt, det blir att stuva om firrarna lite efter det, fyra kar blir tyvärr två så jaggorna får gå i fd saltvattenskaret där första gruppen gick. Det blir att ta bort lite fisk därefter, jag ska se hur allt funkar men jag siktar på ett ensammet lekpar så allt utöver det får vara en bonus, lär bli tillräckligt trångt i alla fall.

(Min gamla 375a kommer för övrigt vara till salu så sitter det någon Luleåbo där ute och läser som är sugen på ett billigt kar så är det bara skicka ett mail.)
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
                        Användare
                        • October 2009
                        • 59

Nu har jag kikat lite på ditt bildarkiv Freddan. En av mina jaggor jag har ser ut som bilden jaguarciklid 440 och den har jag ingen aning om vad den är för kön, vilket kön var din? Men nu till den jag tror är min hane, den ser ut som bild 431,421 och 411. Den är sagt runt 8cm, vilket kön hade dina på bilderna? Jobbar på att fixa ett foto!
                        En annan lite skum sak att jag har ju en jagga som inte kommer från metop och den är mycket mindre och växt helt sjukt långsamt men den börjar redan få mönster dock inte helva vägen ut till fenorna men de är rätt starka för de bleknar aldrig på samma sätt som för de kan göra för min förhoppningsvis stora hane. Den har svarta tydliga ränder istället för svarta prickar på sidan. Men den har massor av små svarta prickar på buken. Hans förldrar går tydligen på Eskisltuna zoo var av hanen var vildfångad typ. Den är ganska mycket mindre också, typ 4cm och den är typ lika gammal som de andra, kan detta vara en lite hane, för ingen vågar bråka med honom? De här med at lista ut kön var knepigare än jag trodde...
                        Senast redigerad av Sydney; 30 March 2010, 14:17.

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Nu har jag kikat lite på ditt bildarkiv Freddan. En av mina jaggor jag har ser ut som bilden jaguarciklid 440 och den har jag ingen aning om vad den är för kön, vilket kön var din? Men nu till den jag tror är min hane, den ser ut som bild 431,421 och 411. Den är sagt runt 8cm, vilket kön hade dina på bilderna? Jobbar på att fixa ett foto!
                          En annan lite skum sak att jag har ju en jagga som inte kommer från metop och den är mycket mindre och växt helt sjukt långsamt men den börjar redan få mönster dock inte helva vägen ut till fenorna men de är rätt starka för de bleknar aldrig på samma sätt som för de kan göra för min förhoppningsvis stora hane. Den har svarta tydliga ränder istället för svarta prickar på sidan. Men den har massor av små svarta prickar på buken. Hans förldrar går tydligen på Eskisltuna zoo var av hanen var vildfångad typ. Den är ganska mycket mindre också, typ 4cm och den är typ lika gammal som de andra, kan detta vara en lite hane, för ingen vågar bråka med honom? De här med at lista ut kön var knepigare än jag trodde...
                          Tjenare! Jag hittar tyvärr inte bild 440, kan du länka till den du menar?
                          Bild 431, 421, 411 hittar jag däremot och de visar en hane. Titta även på bilden nedan så har du båda könen på samma bild så du kanske lättare ser skillnaderna.

Det är svårt det där angående din mindre jagga. Men det du säger om ränder istället för prickar gör faktiskt att jag börjar tänka på friedrichsthalii... Kan det var en sådan? De är väldigt likartade och har ett mönster likt det du säger, de växer även långsammare, och borde nå könsmognad tidigare och lär även bli mer bitsk i så fall. De är däremot mer gul/beige än jaguarer, och har en aningen knubbigare kroppsform och mindre mun. Kolla länken nedan.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
                            Användare
                            • October 2009
                            • 59

Härligt, då blir jag faktiskt ännu mer säker på att min största är en hane=)
                            Nej den är faktiskt silvrigare än de andra jaggorna och har sett andra sådana jaggor på nätet, var av dem då varit typ vildfångade. Jag är faktiskt helt säker på att det är en jaguar men könet får jag vänta ut med tiden då. Funderar på att starta upp mitt 40 liters kar ett tag så den lilla får äta i mängder och växa till sig under någon månad. De nya jaggorna jag köpte ligger nu och bara trycker under en sten tillsamans, fast de är ungefär lika stora som min största. Min minsta däremot verkar bara glida omkring och gilla läget. Jag ska fixa foton inom kort på den största och den minsta så får du tippa på vilket kön de kan ha.

Måste bara fråga igen, min största jaguar skiftar rätt så rejält i hur starkt hans svarta prickar på kroppen syns och inte syns och likaså hur starkt hans fenor är mönstarde, ibland kan han se jättetråkig ut, typ alldeles blek utan nästa några mönster allls på kropp och fenor och i andra studen blommar han ut ordentligt. Är detta normalt för en jaguar i 8 cm storleken som kan vara en hane?

Kommentar

• Sydney
                              Användare
                              • October 2009
                              • 59

Någon som vill komma med ett bra svar?

Kommentar

• JockeB
                                Användare
                                • May 2004
                                • 2964

Någon som vill komma med ett bra svar?
                                Ja det är helt normalt för ungfiskar, detta försvinner helt ju större dom blir..
                                Mvh Jocke
                                Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

Arbetssätt...