Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

Ursprungligen postat av FI
    Inga problems

Men du det är riktigt intressant det här ju. Dina har inte heller vuxit så snabbt med andra ord. Även din största har väl ett par månader på nacken i din ägo? Spännande att vi är två med liknande "problem". Mina har kommit igång rejält här nu i övrigt, helt normal kroppsform och beteende, de har bara tagit ett par månader extra på sig än de jag har haft förr.

Och titta på bilden nedan... Såg det nu i kväll. Ovanligt prickig sten En syn man aldrig tröttnar på!
    Kul Fredrik...

Hur går det för dom andra i karet nu då? du hade väl 2par i samma burk eller minns jag fel?
    CA

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Ursprungligen postat av RobinH
      Kul Fredrik...

Hur går det för dom andra i karet nu då? du hade väl 2par i samma burk eller minns jag fel?
      Stämmer bra, jodå samtliga är ganska små än så det går bra, de kan inte göra så stor skada på varandra tror jag. Äggen är däremot borta nu på morgonen så första lekparet var kanske inte redo att bli föräldrar än. Men kanske de andra lockas till lek nu också. Grymt skoj att de är igång på allvar nu hur som helst
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Cronan
        Användare
        • July 2008
        • 907

Så då har det hänt saker på jagguar fronten.I dag låg där en jätte kaka med rom hade på känn att det var något på gång efter ett par dagars intensift grävande. Och hanen har ökat reviret med c.a 25% dvs att han äger hälften av 2m. Maken till djur att äta har jag aldrig varit med om i morse tryckte han ner en enorm bit räkmix trodde aldrig att han skulle få ner den men det var inga problem. Forsätter att växa gör dom båda två men framför allt hanen. Ska försöka ta några bilder i morgon på hoan och hanen. Svårt att säga storleken på dom men honan kanske 15cm och hanen 20+cm.

Kommentar

• Cronan
          Användare
          • July 2008
          • 907

Lite bilder som utlåvat. Två första på hanen och sen honan.

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

Ursprungligen postat av Cronan
            Lite bilder som utlåvat. Två första på hanen och sen honan.
            [ATTACH]24457[/ATTACH]

[ATTACH]24458[/ATTACH]

[ATTACH]24459[/ATTACH]

[ATTACH]24460[/ATTACH]
            Grattis till leken!

Kommentar

• Cronan
              Användare
              • July 2008
              • 907

Ursprungligen postat av Lundensis
              Grattis till leken!
              Tackar tyvär har jag lek på i pricip de flesta arter jag har hema så jag har ingen fler kar att dra upp ynglen i.Så i stort sett alla yngel kommer att bli föda.

Kommentar

• Micke Jarhl
                Användare
                • April 2002
                • 2277

Ta det lugnt Cronan har de väl börjat leka jaggorna så lär de hålla på,,,,bara invänta när det passar kan dock säga att det är inte helt lätt bli av med så spara inte för många..själv sålde jag mina bjässar ska börja om med bara smått i maj
                Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Cronan
                  Användare
                  • July 2008
                  • 907

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                  Ta det lugnt Cronan har de väl börjat leka jaggorna så lär de hålla på,,,,bara invänta när det passar kan dock säga att det är inte helt lätt bli av med så spara inte för många..själv sålde jag mina bjässar ska börja om med bara smått i maj
                  Lite fel skrivet av mig menade inte att spara jagguar yngeln till någon större storlek utan till 1-2cm så dom kunde bli föda då ist. Och likadant med de andra arternas avkomma. Men det blir att mata dom till ungfiskarna dom gillar verkligen nykläckta yngel. Ska låta jagguar yngel vara kvar 2-3 veckor innan jag håvar upp dom.

Kommentar

• Cronan
                    Användare
                    • July 2008
                    • 907

Lite från jagguarfronten hanen har blivit ett monster som försvarar sin avkomma mot allt inkl mig. Skulle ta bort alger från glasen tydligen var jag för nära ynglen som honan har gömt under en btn-modul och bakom en stor sten så hur många yngel där är vet jag inte. Men resultatet blev ett bet av hanen som kändes rätt bra. Försökte fota handen men det var inte det lättaste att fota högerhanden. Sen passade han på att ge sig på H.nicaraguensis hanen också. Läxa av detta nästa gång blir det på med gummihandskar.

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Cronan: Hehe ja du de där gaddarna de har kan faktiskt kännas en del, men vänta bara till de blir ännu större

Här är en dagsfärsk bild på en av mina hanar då han spänner sig, tyckte den blev rätt bra
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

Ursprungligen postat av Cronan
                        Men resultatet blev ett bet av hanen som kändes rätt bra.
                        Så här kan det se ut när de är lite större och har mer kraft i käften!
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Cronan
                          Användare
                          • July 2008
                          • 907

Ursprungligen postat av FI
                          Cronan: Hehe ja du de där gaddarna de har kan faktiskt kännas en del, men vänta bara till de blir ännu större

Här är en dagsfärsk bild på en av mina hanar då han spänner sig, tyckte den blev rätt bra
                          Jo tack det kändes rätt bra men i fortsättningen blir det på med gummihandskarna Jäkligt fin bild hur går det med tillväxten på dom? Ser ut att vara betydligt mer silver färgade än mina. Hur många har du kvar nu?

Kommentar

• Cronan
                            Användare
                            • July 2008
                            • 907

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Så här kan det se ut när de är lite större och har mer kraft i käften!
                            Det är vad jag kallar bitmärke.Trodde inte att dom kunde ha sån kraft i käkarna. Undrar om det går att dressera dom till vaktfiskar

Kommentar

• Sydney
                              Användare
                              • October 2009
                              • 59

Nu är problemet jag hade äntligen löst sig. Jag löste min jaguars nervösa beetende genom att köpa en jagga hane till, det var så att hans bröder var kvar i butiken så jag köpte den största av dem. Denna är lite högre än den jag har redan men lika stora, de blev fight direkt med lip lock men nu har det lugnat sig och den nya simmar i högre fri vatten medans den gamla tagit revir runt stenarna. Skickade också i lite ny små zebror som förmodligen blir mat inom någon månad eller så. Känns grymt kul nu igen när de smyger runt och inte är lika nervösa. Hur länge tror ni de funkar med två hanar i ett 222 liters? Behöver även förslag på en mal som städar akvariet riktigt bra, helt enkelt den bsta malen på att hålla akvariet snyggt, har en rot i och sten med en hel del smågrus, vilken tror ni då på?
                              /v

Kommentar

• Banderad
                                Användare
                                • February 2006
                                • 3479

Ursprungligen postat av Valdmaa
                                Nu är problemet jag hade äntligen löst sig. Jag löste min jaguars nervösa beetende genom att köpa en jagga hane till, det var så att hans bröder var kvar i butiken så jag köpte den största av dem. Denna är lite högre än den jag har redan men lika stora, de blev fight direkt med lip lock men nu har det lugnat sig och den nya simmar i högre fri vatten medans den gamla tagit revir runt stenarna. Skickade också i lite ny små zebror som förmodligen blir mat inom någon månad eller så. Känns grymt kul nu igen när de smyger runt och inte är lika nervösa. Hur länge tror ni de funkar med två hanar i ett 222 liters? Behöver även förslag på en mal som städar akvariet riktigt bra, helt enkelt den bsta malen på att hålla akvariet snyggt, har en rot i och sten med en hel del smågrus, vilken tror ni då på?
                                /v
                                Ancistrusar blir väl mat hos några jaggor kan jag tänka mig. Någon Pleco kanske?

/Jocke

Kommentar

Arbetssätt...