Jo tack han har redan rätt kraftiga åsikter om de andra fiskarna i karet som är större än han. Synd att han har höga fästen på ryggfenan men jag gillar han skarpt och tänker behålla han trots det. Har du någor tips ang hur man skiljer könen bäst åt? Ser att du har växter i karet får dom vara kvar och vara hela?
Jaguarciklid - Parachromis managuensis
Kollaps
X
-
-
Jo tack han har redan rätt kraftiga åsikter om de andra fiskarna i karet som är större än han. Synd att han har höga fästen på ryggfenan men jag gillar han skarpt och tänker behålla han trots det. Har du någor tips ang hur man skiljer könen bäst åt? Ser att du har växter i karet får dom vara kvar och vara hela?
Enklast vid könsbestämning tycker jag är att titta på fenorna och mönstret på buken, då de börjar komma upp i storlek har hanarna betydligt mer markerat mönster både på fenor och buk, medan honorna har svagt mönster och väldigt otydligt mönster på buken om ens något alls. Färgerna kan skilja också, honan blir ofta lite mer gulaktig. Hanens ryggfena visar ofta mer blått än honans också.
Annars, matar man mycket kan man även se en spetsig genitalpapill titta fram på hanarna. Jag vet dock inte hur tidigt den kan ses, den syns bara på ett par av de större fiskarna jag har som jag tror är hanar, de mindre visar ingenting.
Då fiskarna är små funkar det bra med växter, då de blir större och blir grävmaskiner så kan det vara knepigare, men omöjligt är det inte jag hade länge en stor svärdsplanta med mitt första stora lekpar.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Klart du ska behålla honom, han har lite högt hårfäste bara, sånt får vi ju alla till slut så
Enklast vid könsbestämning tycker jag är att titta på fenorna och mönstret på buken, då de börjar komma upp i storlek har hanarna betydligt mer markerat mönster både på fenor och buk, medan honorna har svagt mönster och väldigt otydligt mönster på buken om ens något alls. Färgerna kan skilja också, honan blir ofta lite mer gulaktig. Hanens ryggfena visar ofta mer blått än honans också.
Annars, matar man mycket kan man även se en spetsig genitalpapill titta fram på hanarna. Jag vet dock inte hur tidigt den kan ses, den syns bara på ett par av de större fiskarna jag har som jag tror är hanar, de mindre visar ingenting.
Då fiskarna är små funkar det bra med växter, då de blir större och blir grävmaskiner så kan det vara knepigare, men omöjligt är det inte jag hade länge en stor svärdsplanta med mitt första stora lekpar.Kommentar
-
-
Här är ett mobilfoto på en till av de större jaggorna, en trolig hane den här gången, uppskattningsvis 10-11 cm.
En liten update. Jag misstänker att de här småttingarna snart är könsmogna, de börjar bli ganska aggressiva mot varandra stundtals, speciellt de två största jag tror är honor, de lever nu på var sin sida av karet och tolererar verkligen inte varandra. Fortfarande är det dock relativt lugnt och jag håller tummarna att jag kan spara alla tills första lekparet har bildats. Tillväxttakten är fortfarande inte överdrivet imponerande men jag hoppas de tar igen det senare efter gallringen.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
-
Hur många firrar var det du hade Cronan? Och hur många hanar respektive honor tänker du spara?
Jag hade 11st jaggor i 540 liters karet, men jag tror en har dödats och ätits upp, jag såg bara 10 st sist jag räknade efter. Planen är att spara 2 hanar och 3-4 honor till att börja med, det blir första utgallringen. Sedan sparar jag 2 hanar och 2 honor och ser hur länge jag kan ha dem så. Till sist blir det ett ensammet lekpar.
Förhoppningsvis är fiskarna då så pass stora att jag kan ha den överblivna hanen tillsammans med fengäddorna i 375an, men det får bli en bonus om det går.
Jag kan se könen på de flesta nu hur som helst. Skillnaden mellan hanar och honor är relativt stor nu, största skillnaden ser man på hur tydlig mönstret på fenorna är. Men även färgen skiljer sig. Alla hanar har betydligt mer blått på ryggfenan och honorna har betydligt mer gul kroppsfärg.
Storleken på dem är fortfarande blygsam men alla borde vara över 10cm nu i alla fall, efter mina ögonmått.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Hur många firrar var det du hade Cronan? Och hur många hanar respektive honor tänker du spara?
Jag hade 11st jaggor i 540 liters karet, men jag tror en har dödats och ätits upp, jag såg bara 10 st sist jag räknade efter. Planen är att spara 2 hanar och 3-4 honor till att börja med, det blir första utgallringen. Sedan sparar jag 2 hanar och 2 honor och ser hur länge jag kan ha dem så. Till sist blir det ett ensammet lekpar.
Förhoppningsvis är fiskarna då så pass stora att jag kan ha den överblivna hanen tillsammans med fengäddorna i 375an, men det får bli en bonus om det går.
Jag kan se könen på de flesta nu hur som helst. Skillnaden mellan hanar och honor är relativt stor nu, största skillnaden ser man på hur tydlig mönstret på fenorna är. Men även färgen skiljer sig. Alla hanar har betydligt mer blått på ryggfenan och honorna har betydligt mer gul kroppsfärg.
Storleken på dem är fortfarande blygsam men alla borde vara över 10cm nu i alla fall, efter mina ögonmått.Kommentar
-
10 st totalt hade tänkt spara en hane och en hona. Kommer inte göra av med alla förmodade honor på en gång utan vänta och se om jag har valt rätt. Hanen är redan utvald och är flyttad till ett annat kar. Tyvär är mina väldigt svåra att se könsskillnaderna på då dom flesta har väldigt tydliga prickar och mönster.
Angående könsbestämningen. Kika ordentligt på färgerna på fenorna och kroppen. Jämför ordentligt mellan säkra hanar och osäkra. På mina ser man rätt tydligt att honorna har en gulare basfärg på kroppen samt att hanarna har mer grönblått på fenorna, speciellt ryggfenan är mer blå.
Jag bor hos flickvännen nu men kan försöka ta lite mer seriösa foton till veckan, kan ta fram den vanliga digitalkameran, mobilkameran missar rätt mycket detaljer. Genitalpapillen brukar sticka ut på mina hanar vid matningen om jag matar rejält. Honornas är oftast helt inne.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Det låter som ett vettigt beslut, sparar honorna så länge det går. I början av tråden pratas det lite om att de inte går som par i naturen, de bara parar ut vid lekarna och går sedan ensamma, eller letar efter en ny partner, så det där att snabbt spara enbart en hane och hona är nog inte så bra egentligen. Du har väl ett rätt stort kar, 720 va? Så du borde kunna spara två-tre honor om du inreder bra. Testa! Kan vara värt ett försök
Angående könsbestämningen. Kika ordentligt på färgerna på fenorna och kroppen. Jämför ordentligt mellan säkra hanar och osäkra. På mina ser man rätt tydligt att honorna har en gulare basfärg på kroppen samt att hanarna har mer grönblått på fenorna, speciellt ryggfenan är mer blå.
Jag bor hos flickvännen nu men kan försöka ta lite mer seriösa foton till veckan, kan ta fram den vanliga digitalkameran, mobilkameran missar rätt mycket detaljer. Genitalpapillen brukar sticka ut på mina hanar vid matningen om jag matar rejält. Honornas är oftast helt inne.Kommentar
-
Hmm, nej jag har inte noterat något rött på mina men jag kanske har missat det, kan kolla lite extra till veckan. Fodret kan säkert färga fiskarna lite, mina får inget foder som färgar, men dina kanske får det? Jag ger mina Hikari Cichlid Staple och diverse frysfoder. Lite lax får de också.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Storleken på dem är fortfarande blygsam men alla borde vara över 10cm nu i alla fall, efter mina ögonmått.CAKommentar
-
Jupp det stämmer, jag hade en grupp i ett 240-liters också, det var den första gruppen som startade den här tråden. De växte betydligt snabbare än de i 540-liters av någon anledning. Men det slutade i fiasko, de tog ihjäl varandra och jag hade sedan för bråttom vid gallringen och fick till slut bara tre honor kvar. Jag bytte dem sedan mot ormhuvudsfiskar som går i det karet nu, Channa pulchra och Channa marulioides. Riktigt härliga firrar, rekommenderas varmt, finns att få tag på hyfsat lätt nu och blir inga gigantiska monster heller. Har du möjlighet så testa dem!Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Jupp det stämmer, jag hade en grupp i ett 240-liters också, det var den första gruppen som startade den här tråden. De växte betydligt snabbare än de i 540-liters av någon anledning. Men det slutade i fiasko, de tog ihjäl varandra och jag hade sedan för bråttom vid gallringen och fick till slut bara tre honor kvar. Jag bytte dem sedan mot ormhuvudsfiskar som går i det karet nu, Channa pulchra och Channa marulioides. Riktigt härliga firrar, rekommenderas varmt, finns att få tag på hyfsat lätt nu och blir inga gigantiska monster heller. Har du möjlighet så testa dem!CAKommentar
-
Så där ja! Nu händer det grejer, nu har två av dem parat ut och håller på att knuffa bort de andra från ena hörnan av karet.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
Kommentar