Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zten
    Användare
    • December 2009
    • 75

Ja dra på trissor du! Såg den där videon precis, (som du givetvis hade länkat tidigare ) har förvisso inte fördjupat mig bland jaguarer (än..), men det där var nog första gången jag har sett de blå inslagen så tydligt.

Edit: Såg precis den andra videon, valet av låt gjorde ju hela filmen.
    Senast redigerad av Zten; 05 December 2009, 10:08.

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Jo den där, och även hanen på senaste filmen, är bland de snyggaste exemplaren jag har sett hitills, skulle man ens komma i närheten av att få fram såna där fiskar så skulle jag inte sälja dem oavsett betalning tror jag
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Zten
        Användare
        • December 2009
        • 75

Tja, de säger ju att allt har sitt pris.. Fast det är klart, det skulle ju kosta på i såna fall

Kommentar

• Sydney
          Användare
          • October 2009
          • 59

Lite uppdatering kring jaggorna. De två stora lämnar jag till akvariehobby då de båda känns stressade och galet rädda. Annars så har små jaggorna flyttat nu till 222 liters akvarium nu och bor med två små zebror och en kinesisk gul mal. De tio neontetra jag slängde i var alla borta på en och en halv dag! Den från metop är störst av jaggorna och man börjar se mönster på ryggfenan, den är väldigt fina i färg med fina svara prickar över kroppen. Håller nu på att få dem att äta foder! Lite skygga fortfarande men de gör sina framsteg. Största hanen håller revir på en hel grotta, är de bra att ha lite gömställen lr gör de dem ännu mer skygga? Beöver tips på den bästa dammsugar malen, som hkan hålla akvariet snyggt och rent också, förslag?

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Ursprungligen postat av Valdmaa
            Lite uppdatering kring jaggorna. De två stora lämnar jag till akvariehobby då de båda känns stressade och galet rädda.
            Skyggheten brukar som sagt släppa, jag gissar att det är något med akvariet som stressar dem snarare än att det är fiskarna själv som är naturligt stressiga. Innan du byter in dem, kolla så inte ljuset ligger mot akvariet på ett sätt så det faller skuggor över karet om du går förbi det, i så fall kommer du troligtvis få liknande problem med andra fiskar.

Den från metop är störst av jaggorna och man börjar se mönster på ryggfenan, den är väldigt fina i färg med fina svara prickar över kroppen.
            Nice! Även mina metop-jaggor börjar lite smått se ut som nåt nu. Känns riktigt bra.

Största hanen håller revir på en hel grotta, är de bra att ha lite gömställen lr gör de dem ännu mer skygga?
            Jo det är bra, det kan göra att fiskarna gömmer sig mer från början men de blir betydligt tryggare i karet och snart står de framme och glor tillbaka på en vid framrutan igen

Beöver tips på den bästa dammsugar malen, som hkan hålla akvariet snyggt och rent också, förslag?
            Min städpatrull i jaggakaret...
            1x Giraffnosmal - silar sanden så den alltid ser kliniskt ren ut.
            1x Chockladmal - tar hand om större matrester.
            1x Plecostomus - algerna.
            ...plus några fengäddor som i nuläget fungerar som bottenstädare pga att jaggorna är så snabba fram till maten att det oftast bara blir smulor kvar. Kommer flyttas till fengäddakaret så snart de är stora nog.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Cronan
              Användare
              • July 2008
              • 907

Så då har jag flyttat min största hane och förhoppnings en hona idag till mitt 720l . Passade på att mäta dom hanen var c.a 15cm och "honan" 11cm. Har vuxit rätt bra tycker jag med tanke på att när jag fick hem dom för c.a tre månader sen var dom ungefär 4cm. Ska se om dom vill va med på bild i morgon.

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Ursprungligen postat av Cronan
                Så då har jag flyttat min största hane och förhoppnings en hona idag till mitt 720l . Passade på att mäta dom hanen var c.a 15cm och "honan" 11cm. Har vuxit rätt bra tycker jag med tanke på att när jag fick hem dom för c.a tre månader sen var dom ungefär 4cm. Ska se om dom vill va med på bild i morgon.
                Så ska de växa! Det är den tilllväxttakten jag kommer ihåg från sista svängen jag hade dem! De jag har nu måste det vara något galet med, jag köpte ju mina före dig vad jag kommer ihåg, och mina har inte ens nått decimetern än. :/
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Cronan
                  Användare
                  • July 2008
                  • 907

Ursprungligen postat av FI
                  Så ska de växa! Det är den tilllväxttakten jag kommer ihåg från sista svängen jag hade dem! De jag har nu måste det vara något galet med, jag köpte ju mina före dig vad jag kommer ihåg, och mina har inte ens nått decimetern än. :/
                  Jodå det är ditt fel att jag skaffade dom. Låter konstigt att dom inte växt mer hur oftar matar du dom och byter vatten? Jag har matat 2 gånger om dagen och ibland hoppat över nån dag. Vattenbytten två gånger i veckan ungefär 30% var gång. Har 9 st jaggor som har gått med 8 veijor också ungdjur i ett 576l.

Kommentar

• Cronan
                    Användare
                    • July 2008
                    • 907

Fick till några riktigt dåliga bilder men bätre än inget. Bilderna är på min största hane som jag flyttade igår. Var ganska blyg tills det var mat då var det som vanligt. Han trängde undan veijorna som är ganska mycket större än vad han är och simmade iväg med en jätte bit av räkmix

Kommentar

• Micke Jarhl
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2277

Ursprungligen postat av FI
                      Jag hittade en till film just, sjukt snygga exemplar med tanke på storleken

grymt fina på den filmen men inredningen i karet var bland det sämsta jag sett
                      Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Sydney
                        Användare
                        • October 2009
                        • 59

Lite uppdatering på denna inte allt för livade tråd numera. Jaggorna är inte alls skygga längre och de har redan börjats ana vilka som är hannar och honor. Den från metop är faktiskt störst av alla, den växer så de knakar, den har även börjat få fina mönstren på ryggfenen med lite blåa inslag och den är inte mer än 6-7 cm stor. Upplever den inte heller mera silvrig, utan den har en riktigt fin gul färg med svarta fina mönstern och lite lite silvrig, vilket blir jäkligt snyggt. De andra börjar också få tydliga mönstren på fenorna men ingen blå färg än, de är dock bara 4-5 cm stora. De slukar allt som ges med bra aptit, jag är helnöjd med dessa fiskar!

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Bra med en liten bump av tråden! Det låter som om allt flyter på fint där borta hos dig Valdmaa, bra tillväxttakt jämfört med mina. Posta gärna bilder om du har möjlighet, jag är lite nyfiken att se hur andra Metopjaggor ser ut. Kanske är din från en annan batch?

Mina har faktiskt vuxit på sistone. Hör och häpna ;D Nåja, en del av dem i alla fall. De största är kanske 11-12 cm nu. Många släpar däremot fortfarande efter rejält och de minsta är nog inte mer än 6-7 cm.
                          Men det verkar finnas fiskar av båda könen denna gång så jag börjar se ljuset i tunneln här lite smått. Minst ett par vill jag få ut, gärna två. Jag tvivlar att de här blir särskilt stora dock med tanke på hur sakta de har vuxit från början, det positiva är i alla fall att man inte ser några fel på kroppsformen på dem, och beteendet är klockrent, så de har nog potential trots allt
                          Senast redigerad av FI; 22 December 2009, 21:37.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

En bild på största jaguaren i karet, runt 12 cm, trolig hona, och väldigt revirhävdande.

Två till bär samma mönster, varav en är i ungefär samma storlek, resten ser mer ut som hanar med tydligt mönster på speciellt buken. Alla elva jaguarer från inköpstillfället är kvar i karet så trots den långsamma tillväxttakten så har det gått rätt bra. De allra minsta har jag haft planer att gallra bort men troligtvis väntar jag till åtminstone en lek påbörjas bara för att vara på säkra sidan att jag inte byter bort fiskar jag borde ha sparat.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Cronan
                              Användare
                              • July 2008
                              • 907

Lite bilder vid matdax på menyn stod veija yngel c.a 1cm stora. Tyvär var jaggan snabbare än vad jag va så bilderna är inte dom bästa. Bild1 väntar mat bild2 veija yngel redan i munen och bild3 då har han käkat 7-8 yngel. Kanske har jag fått ut ett par nu ena sekunden ser dett ut som han vill mörda henne nästa sekund dansar han runt henne med spända fenor.Men jag är inte hundra på att det är en hona så jag sparar dom andra jaggorna tills jag är hundra.(Har separeret det förmodade paret till ett anat kar)

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Tuffa bilder Cronan! Han kommer bli ett monster den där det ser man redan nu
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...