Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Ursprungligen postat av DRE
    Extremt kul tråd!

jag har ett 936 liters kar som jag inte har lagt i någon firre i ännu. men jag har varit inne på SA Guldsöm, kan man mixa dessa eller blir pH värdet ett beskymmer om jag vill ha yngel av båda? Dessutom tänkte jag ha en Geophagus brasiliensis med dessa. Är det lika med döda fiskar eller kan det funka?
    Hej!

pH skulle nog faktiskt funka rätt ok för samtliga tre arter du nämner om det låg på ca 7,0...Jag har dock aldrig själv haft brasiliensis och rivulatus tillsammans med managuensis så osvuret är kanske bäst från min sida men jag tippar iaf att det är en dålig kombination då jaguarerna blir alltför stora och våldsamma i förhållande till de andra - Ffa vid lek. Om jag tolkat det rätt så är ditt 936 liters akvarium "endast" 160 cm långt volymen till trots vilket jag tror blir ytterligare en minusfaktor om du nu skulle våga testa att hålla de tre arterna tillsammans...Speciellt vid lek och revirhävdande.

Mvh/Andreas.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem

• September 2009
      • 22826

Rätt tolkat. 160x90 i botten. Även om det är kort så har det ju en lite längre diagonal

Det också funderar på är tidsaspekten, det tar ju ett tag innan jaguaren är fullstora och man vet ju aldrig om jag har kvar samma besättning efter 3-4 år.

Det kanske dessutom går att bygga hinder med rötter som gör att en något mindre fisk hinner unan medan den större måste svänga lite mer.

Jag vet inte om jag kan lyckas lägga pH:t på exakt 7 hela tiden heller, i kranen är vattenvärdena:
      Ph 8.1
      kH 69 mg HCO3/L
      5,5 och 6,5 dH

Men jag tror att pH:t i mina andra akvarier ligger runt 6-6.5. Jag måste mäta lite noggrannare först.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

Rätt tolkat. 160x90 i botten. Även om det är kort så har det ju en lite längre diagonal

Det också funderar på är tidsaspekten, det tar ju ett tag innan jaguaren är fullstora och man vet ju aldrig om jag har kvar samma besättning efter 3-4 år.

Det kanske dessutom går att bygga hinder med rötter som gör att en något mindre fisk hinner unan medan den större måste svänga lite mer.

Jag vet inte om jag kan lyckas lägga pH:t på exakt 7 hela tiden heller, i kranen är vattenvärdena:
        Ph 8.1
        kH 69 mg HCO3/L
        5,5 och 6,5 dH

Men jag tror att pH:t i mina andra akvarier ligger runt 6-6.5. Jag måste mäta lite noggrannare först.
        Managuensis växer snabbt, betydligt snabbare än guldsöm och brasiliensis. Dessutom är det inte storleken på managuensis som avgör med tanke på att de blir lugnare ju äldre de blir. Det är när de är små som de är som mest aggressiva.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem

• September 2009
          • 22826

Så denna kombo är bara att glömma mao?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

Så denna kombo är bara att glömma mao?
            Nä, den funkar nog.

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Jodå det är helt klart värt ett försök i ett så stort kar. Jag har dragit upp småjaggor med lite allt möjligt, problemen har alltid kommit senare då jaggorna börjar leka eller om de har vuxit ifrån de andra och börjar se dem som mat. Men karet är ju stort, det borde gå att inreda så övriga ciklider hittar ställen de kan vara i fred om det krisar sig.
              Men du bör ha jaguarerna som huvudfiskar om du nu väljer att göra ett försök. Se de andra som bonusfiskar. Funkar det så funkar det och funkar det inte så har du i alla fall en grym balja till huvudfiskarna.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
                Användare
                • October 2009
                • 59

Det går trögt att få dem att beställa in jaggorna så jag tänkte om ni har något bra tips på vart dem kan ha inne några jaggor? Är beredd att ta mig till sthlm och liknade avstånd för att få tag i dem! Alla tips är är bra tips.
                mvh/v

Kommentar

• JockeB
                  Användare
                  • May 2004
                  • 2964

Ursprungligen postat av Valdmaa
                  Det går trögt att få dem att beställa in jaggorna så jag tänkte om ni har något bra tips på vart dem kan ha inne några jaggor? Är beredd att ta mig till sthlm och liknade avstånd för att få tag i dem! Alla tips är är bra tips.
                  mvh/v
                  Jaggor finns Vad menar du med att det går "trögt att få dom att ta hem?" Finns det på listor så är det väl inga problem!?

Ursäkta den dåliga bilden
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Sydney
                    Användare
                    • October 2009
                    • 59

De säger är att de ska försöka ta in dem, men är man ringer vet dem aldrig när och ber mig återkomma om typ två veckor. Så det känns som att det kan ta ett tag och tänkte därför kolla om de finns några butiker i närheten som har några jaggor inne!

Kommentar

• JockeB
                      Användare
                      • May 2004
                      • 2964

De säger är att de ska försöka ta in dem, men är man ringer vet dem aldrig när och ber mig återkomma om typ två veckor. Så det känns som att det kan ta ett tag och tänkte därför kolla om de finns några butiker i närheten som har några jaggor inne!
                      Ja ok, då vet jag vad du menar Bara o kolla lite andra närliggande butiker då.. Men som sagt Jaggor finns bara en fråga om någon vill ta in dom, brukar inte vara några problem om en kund frågar...
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Jo de kan vara knepiga att få tag på, det är ju ingen populär art direkt så de har sällan inne dem, man får alltid beställa hem. Kolla om någon lokal akvariebutik kan beställa från Metop Aquarium. Det är därifrån mina 11 i 540-karet kommer. Och de har inne jaggor enligt deras lista för vecka 43, står som Cichlasoma managuense.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
                          Användare
                          • October 2009
                          • 59

Härligt, ska göra ett försök att få dem beställa dem där ifrån Tack tack!

Kommentar

• RobinH
                            Användare
                            • August 2008
                            • 2150

Härligt, ska göra ett försök att få dem beställa dem där ifrån Tack tack!
                            Varför åker du inte till norrköping och köper av Jocke(beast)?
                            CA

Kommentar

• jegt
                              Användare
                              • March 2006
                              • 50

Här kan du kolla vilka grossister som kan tänkas ha dem hemma:

Kommentar

• Sydney
                                Användare
                                • October 2009
                                • 59

Nu är jaggorna äntligen beställda, nu är det bara att vänta, det blir dem från metop Visst skulle dem från metop vara lite mer silverfärgade? Hur silverfärgade är dina fredrik? Ngn bild? Gillar annars hanarnas fina mörka leopardfärg.

Kommentar

Arbetssätt...