Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sydney
    Användare
    • October 2009
    • 59

Härligt, tack för tipsen. Nu känns de lättare att hitta en fin hane. Jo, tänkte faktiskt lite på om han skulle få gå ensam, då att han blir säker lite mindre aggresiv mot de fiskar jag har nu. Några frågor som dök upp är vad för temp jaggan bör ha i akvariet och viken pump skulle du rekomendera till mitt 250 l kar för att hållla akvariet snyggt och fräsht?
    Ser ut som att akvariehobby i uppsala här kan få in några jaggor om två veckor, dock var han inte säker på storleken, men måste ju förbereda i tid=)

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Ursprungligen postat av Valdmaa
      Härligt, tack för tipsen. Nu känns de lättare att hitta en fin hane. Jo, tänkte faktiskt lite på om han skulle få gå ensam, då att han blir säker lite mindre aggresiv mot de fiskar jag har nu. Några frågor som dök upp är vad för temp jaggan bör ha i akvariet och viken pump skulle du rekomendera till mitt 250 l kar för att hållla akvariet snyggt och fräsht?
      Ser ut som att akvariehobby i uppsala här kan få in några jaggor om två veckor, dock var han inte säker på storleken, men måste ju förbereda i tid=)
      Kanoners! Se till att förboka dem så ingen annan hinner norpa dem.

Jag kör utan doppvärmare i samtliga mina kar, jag hade doppvärmare förut men en låste sig och värmde på lite för mycket så jag dumpade alla efter det. Så det blir så varmt som belysning, filter och rumstemperaturen gör det. Jaggorna verkar inte vara känsliga så länge man har bra syresättning i vattnet, tempen ligger på allt från 22 grader till 30 grader beroende på om det är vinter, sommar, natt, dag.

Då det gäller filtrering så är det bra med rejäla filter, men de vill inte ha storm i karet så överdriv inte. Jag kör med två ytterfilter i mitt 240 liters, ett Eheim 2224 och ett Fluval 205, som båda pumpar runt 500 liter per timme.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
        Användare
        • October 2009
        • 59

Jo, de skall jag göra!
        Okej, blir nog ett nytt inköp av en ny pump då jag redan har en gammal klassisk fluval 2 plus i karet nu.
        Har hört att många klagar på att de skitar ner en hel del i karet, hur ofta krävs de vattenbyten och dammsugning för att de ska se nice ut( om jag skulle hålla ett par i mitt 250 liters )? Förstår att det beror på storleken fiskarna har men små gämnfört med fullvuxna?
        Ledsen med alla tråkiga frågor men efter dessa svar känns de som jag vet vad jag beöver veta innan jag stoppar ner fiskarna=)
        Blir ju lite mer än man tänkt sig i pris med pumpen där, men de känns nog värt de!
        Nu är jag bra taggad på att få hem fiskarna!
        mvh/v

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Jo, de skall jag göra!
          Okej, blir nog ett nytt inköp av en ny pump då jag redan har en gammal klassisk fluval 2 plus i karet nu.
          Har hört att många klagar på att de skitar ner en hel del i karet, hur ofta krävs de vattenbyten och dammsugning för att de ska se nice ut( om jag skulle hålla ett par i mitt 250 liters )? Förstår att det beror på storleken fiskarna har men små gämnfört med fullvuxna?
          Ledsen med alla tråkiga frågor men efter dessa svar känns de som jag vet vad jag beöver veta innan jag stoppar ner fiskarna=)
          Blir ju lite mer än man tänkt sig i pris med pumpen där, men de känns nog värt de!
          Nu är jag bra taggad på att få hem fiskarna!
          mvh/v
          Det finns inga tråkiga frågor om jaggor det är bara fråga på!

Hur ofta man måste rengöra beror mycket på vad man har för filter och hur stora fiskarna är precis som du säger. Det finns inga måsten egentligen, fiskarna klarar av sämre vattenkvalitet om de vänjs sakta, men som regel brukar jag försöka göra ett delvattenbyte på 20-30% en gång i veckan, ibland varannan vecka, oavsett om fiskarna är små eller stora.
          Jag har sand som bottenmaterial så skiten stannar på ytan av detta, jag brukar bara suga upp de värsta ansamlingarna nån gång då och då men jag är aldrig nere i sanden och gräver. Grävandet får cikliderna själva stå för då de väl kommer till den fasen.

Har du redan ett fungerande filter igång så är det ingen panik att skaffa fler, firrarna är små så du kan lugnt vänta med ytterligare filter om du tycker det blir dyrt att ta allt på en gång.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
            Användare
            • October 2009
            • 59

Låter ju dunder!
            Okej, jag kör ju på grus nu och har märkt en hel del skit samlas under stenarna vilket gör de svårt att rengöra ibland, skulle du rekomendera sand?
            Kanske blir på vänt ett tag med nytt ytterfilter men känns som att de är en värd investering för framtiden
            Vilket foder bör de matas när jag får hem dem?
            Innan jag upptäckte jaggan var jag inne på att skaffa en en jack dempsey, vad är den största skillnaden i beteende mellan dessa firrar, har ju hört att j dempsey också ska vara rätt tuff den också?
            Om jag skulle få tag i firrarna när de är omkring 3-7 cm, skulle de gå att ha dem i ett 40 liters kar tills jag listat ut vilken den finaste hanen är, högst en månad i så fall? Eller skulle firrarna må jätte dåligt utav de? Var en tanke efetrsom min Pseudotropheus Saulosi är rätt crazy, är rädd att han kan döda några!
            /v

Kommentar

• algebrant
              Användare
              • October 2002
              • 107

Innan jag upptäckte jaggan var jag inne på att skaffa en en jack dempsey, vad är den största skillnaden i beteende mellan dessa firrar, har ju hört att j dempsey också ska vara rätt tuff den också?
              /v
              Enligt mig är de största skillnaderna jaggans glupskhet som inte jd har, tycker även jaggan jag hade var aggresivare. Sen blir de ju betydligt större än jd, mer snabbväxande.
              Jack Dempsey är en jäkligt rolig firre, lagom tuff och riktigt snygg med ett roligt beteende. Men om jag skulle välja och hade ett stort akvarium, så tycker jag jaggan har mer roligt för sig. Händer mycket!
              För övrigt hade jag sand blandat med grus i mitt kar, tyckte det var snyggare och mer praktiskt när man skulle dammsuga botten... de få ggr de behövdes. Vad som är bäst att ha kanske någon annan kan svara på.
              MvH

Algebrant

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Låter ju dunder!
                Okej, jag kör ju på grus nu och har märkt en hel del skit samlas under stenarna vilket gör de svårt att rengöra ibland, skulle du rekomendera sand?
                Kanske blir på vänt ett tag med nytt ytterfilter men känns som att de är en värd investering för framtiden
                Vilket foder bör de matas när jag får hem dem?
                Om jag skulle få tag i firrarna när de är omkring 3-7 cm, skulle de gå att ha dem i ett 40 liters kar tills jag listat ut vilken den finaste hanen är, högst en månad i så fall? Eller skulle firrarna må jätte dåligt utav de? Var en tanke efetrsom min Pseudotropheus Saulosi är rätt crazy, är rädd att han kan döda några!
                /v
                Jag körde alltid med grus tidigare, engelsk sjösten, och det fungerar klockrent det med. Men sedan jag bytte till sand har jag fastnat för det, mest för att jag tycker det är snyggare, men smaken är ju som baken så det är bara välja det du gillar mest. Eller också blandar du som algebrant säger, det brukar bli grymt fint.

Diverse frysfoder och pellets är en bra basmat, själv kör jag med Hikari Cichlid Staple-pellets och Tropicals Sextet-frysfoderblandning. Då de blir större kan du utöka med räkor och bitar av torskfilé, och en och annan foderfisk.

Jack Dempsey är grymt snygg. Beteendemässigt gillar jag jaggan mer dock, betydligt rovgirigare och mer lagom i storlek åtminstone för mig.

I ett 40-liters kan jag säga direkt att du aldrig kommer kunna välja ut den finaste hanen. Det är på tok för trångt, fiskarna kommer knappt hinna växa något på en månad, de kommer bråka hela tiden, se tråkigt svarta ut av stress och få trasiga fenor och förmodligen även ta ihjäl varandra. Satsa på 250L-karet direkt. Det är på håret att även det räcker enligt min erfarenhet av den ena ungfiskgruppen jag har just nu. Av 10st är det 3st kvar efter knappt 3 månader, övriga har dödats eller gallrats ut pga utmobbning.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
                  Användare
                  • October 2009
                  • 59

Då blir det förmodligen en blandning, verkar lovande!
                  Kanon, hade mina aningar om att de var de foder man skulle mata dem med! Blir kul med räkorna och torskbitarna senare.
                  Jäklar de trodde jag aldrig, hoppas jag får lite storlek på dem, i alla en 7 cm för att de ska överleva min Pseudotropheus Saulosi hane. Så, hur många skulle du rekomendera att ska beställa för att få fram en fin hane till slut? Vad brukar fisken ligga på i pris per st? Imorgon ska jag nog ringa och beställa fiskarna på akvariehobby för att få dem lite snabbare!
                  /v

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Så, hur många skulle du rekomendera att ska beställa för att få fram en fin hane till slut? Vad brukar fisken ligga på i pris per st?
                    Oj det var ingen lätt fråga det Det beror på hur petig man är, vad man själv prioriterar och tycker är fint, och sedan gäller det bara att ha tur. Välj så många du har råd och plats med kan man nästan säga, men 4st är väl ett minimum skulle jag själv säga. Jag överdrev lite och startade med två nya grupper nu i sommar på 10 resp. 11 st.
                    Här nedan är några hanar jag har haft som väl håller vad man kan säga är standardkvalitet bland jaggorna man hittar i sverige. I slutändan brukar jag fastna mer för beteendet, och då är det fetknoppen längst ned som ligger ohotad på förstaplatsen för mig av alla jag har haft.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Cronan
                      Användare
                      • July 2008
                      • 907

Ska bara lägga till en sak ang matningen går bra att mata dom med räkor och torsk redan som små bara gör mindre bitar av det. Räkor är väldigt uppskatat. Undrar om det finns något som dom inte skulle äta? Tror att ju mer man blandar födan ju bätre mår fisken (men det är vad jag tror). Sen ang 40l är det bara att hålla med FI det är för litet. Min största hane som bara är c.a 9-10cm har tagit ett revir som är c.a 50x60 cm och vaktar det ganska rejält. Och dom håller till i ett 600l.

Kommentar

• Sydney
                        Användare
                        • October 2009
                        • 59

Mhm, blir nog runt fem st skulle jag tippa på. Jag håller med dig till fullo, jag hittar ju hellre en hyfsat fin fisk med roligt beteende än en som är jättefin med tråkigt beteende. Nej, 40 liters akvariumet går bort direkt, får hålla tummarna att de går bra för dem när jag sätter i dem i 250 l. Härligt, en varierad kost tror jag också på, så länge det inte blir för mycket av de goda.
                        Här i uppsala går det sådär, de som verkar kunna ta in firrarna är akvariehobby och palm zoo, men det vet varken storlek lr när, de säger att de sak förska ta in dem i nästa beställning som typ är om två veckor.
                        /v

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Jag håller med dig till fullo, jag hittar ju hellre en hyfsat fin fisk med roligt beteende än en som är jättefin med tråkigt beteende.
                          Jupps, jag kan ju berätta att den översta hanen i mitt förra inlägg, som tveklöst är den finaste jag har haft, också var den tråkigaste... Men jag köpte både den och dess hona vid den storleken, och de hade tyvärr blivit lite för akvarieserade. De var lite för trygga som akvariefisk kan man säga. Lite för lugna. De visste att maten skulle komma så småningom, så varför ska man jaga ikapp en fisk att äta? Jobbigt ju. Pelletsen kommer ju ändå snart. Och varför stressa till pelletsen? Den far ju ingenstans
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
                            Användare
                            • October 2009
                            • 59

Hoppas att de får in yngelna den här veckan=) En fråga, hur länge kommer jag kunna ha min hane i 250 liters akvariumet om han lever ensam där i? Karet är 82cm långt och 50cm brett och 50 cm djupt från vattenytan ner till botten.
                            /v
                            Senast redigerad av Sydney; 25 October 2009, 20:53.

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

hur länge kommer jag kunna ha min hane i 250 liters akvariumet om han lever ensam där i?
                              Oj, svår fråga att svara på. Till det börjar bli trångt Runt 1 år är min gissning, men det beror på hur snabbt han växer och hur stor han är nu givetvis. Det är lite udda mått på karet, kort för sin vattenvolym, men bredden och höjden är bra.
                              Senast redigerad av FI; 25 October 2009, 22:21.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Extremt kul tråd!

jag har ett 936 liters kar som jag inte har lagt i någon firre i ännu. men jag har varit inne på SA Guldsöm, kan man mixa dessa eller blir pH värdet ett beskymmer om jag vill ha yngel av båda? Dessutom tänkte jag ha en Geophagus brasiliensis med dessa. Är det lika med döda fiskar eller kan det funka?
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...