Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

Ser jäkligt produktiva ut...hehe
    CA

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Ursprungligen postat av Wilhelm
      Ja, eller så borde han ha gjort rent rutan!

...det måste va sniglar på rutan !!
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Micke Jarhl
        Användare
        • April 2002
        • 2277

mycke brus blev det
        Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Hehe vilka grymma bilder!
          Det är det där härliga bruset man drömmer om att få se snart igen
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
            Användare
            • October 2009
            • 59

Efter att ha föjt trådarna här om Jaguarcikliderna nu i två veckor är jag helt såld på att skaffa ett par. Men behöver ju svar på att par frågor först?
            Har ett 250 liters ganska högt akvarium nu som jag tänkte skulle funka ett tag till jaguarcikliderna, men hur länge funkar ett sådant innan man måste ha ett större om jag vill få tag i yngel runt 3-7cm. Har även tänkt att de ska gå ensamma där men nån enstaka targetfish? Självklart har jag ett större på vinden för framtiden men de behövs göra i ording så de får vänta.
            Vart får man tag i dessa fiskar om man bor i uppsala?
            /chrille

Kommentar

• Cronan
              Användare
              • July 2008
              • 907

Här kommer en bild på min största jaguar hane. Han börjar närma sig 10cm strecket och börjar bli ganska tuff mot dom övriga i karet. Han har tagit revir under en stor rot och när någon kommer i närheten så kommer han som en torped. Börjar dessutom att kännas i fingrarna när han bits (stod och snackade i telefon samtidigt som jag matade med skalade räkor)

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Ursprungligen postat av Valdmaa
                Efter att ha föjt trådarna här om Jaguarcikliderna nu i två veckor är jag helt såld på att skaffa ett par. Men behöver ju svar på att par frågor först?
                Har ett 250 liters ganska högt akvarium nu som jag tänkte skulle funka ett tag till jaguarcikliderna, men hur länge funkar ett sådant innan man måste ha ett större om jag vill få tag i yngel runt 3-7cm. Har även tänkt att de ska gå ensamma där men nån enstaka targetfish? Självklart har jag ett större på vinden för framtiden men de behövs göra i ording så de får vänta.
                Vart får man tag i dessa fiskar om man bor i uppsala?
                /chrille
                Ny på forumet ser jag. Välkommen!

Det beror på måtten på akvariet, bottenyta är bättre än höjd men är karet som de flesta kar på 200+ liter, drygt en meter långt, så borde du kunna ha växande yngel ett år i alla fall i det karet. Kanske längre om du inreder lite smart och hittar stabila individer.
                Vid 20+ cm så kan det börja bli lite trångt dock, speciellt då de leker.

Jag har mina största jaggor i ett 240 liters nu med måtten 120x40x50cm, och mina firrar är runt decimetern idag. Skaffar du småjaggor nu så har vi samma stundande problem så småningom, så du få väl använda mina kommande problem som måttstock och börja förbereda dig för akvariebyte då det börjar barka för mig.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Ursprungligen postat av Cronan
                  Här kommer en bild på min största jaguar hane. Han börjar närma sig 10cm strecket och börjar bli ganska tuff mot dom övriga i karet. Han har tagit revir under en stor rot och när någon kommer i närheten så kommer han som en torped. Börjar dessutom att kännas i fingrarna när han bits (stod och snackade i telefon samtidigt som jag matade med skalade räkor)

[ATTACH]22503[/ATTACH]
                  Det var en bastant rackare det där! Lär bli maffig

Hehe ja det är då de är vid den storleken som man ser tendenser till vad man kommer ha att göra med då de växer upp

Mina största är nog runt decimetern de också nu, förhoppningsvis har jag en hane men det skulle inte förvåna mig om det är honor hela bunten. I tidigare kullar har jag sett tydligare mönster på fenorna på hanarna vid betydligt mindre storlek. Men man kan aldrig vara säker, jag har tre påfåglar av det tuffare slaget i samma kar som nog kan göra jaggornas mönster mer subdominant och mindre markerat.
                  Senast redigerad av FI; 18 October 2009, 19:56.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
                    Användare
                    • October 2009
                    • 59

Tack tack!
                    Det låter ju lovande och näst intill perfekt. Nu är de ju så att jag håller lite Sciaenochromis fryeri, Protomelas taeniolatus och Pseudotropheus Saulosi för tillfälligt i 250 liters akvariet. Alla är dem runt 7-10cm och de är sammanlagt 5 fiskar. Borde jag göra mig av med alla innan jag sätter ner jaggorna? Tänkte om de skulle vara kvar för att vara någon sorts targetfish under deras uppväxt, förstår ju att de blir mat till slut så kan ju tyckas grymt, men vad säger du Fredrik?
                    Fick inge svar riktigt på var man får tag i jagga yngel om man bor här i uppsala, hade tänkt mig yngel på 3-7cm?
                    Tack på förhand för alla bra svar!
                    /v

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Tack tack!
                      Det låter ju lovande och näst intill perfekt. Nu är de ju så att jag håller lite Sciaenochromis fryeri, Protomelas taeniolatus och Pseudotropheus Saulosi för tillfälligt i 250 liters akvariet. Alla är dem runt 7-10cm och de är sammanlagt 5 fiskar. Borde jag göra mig av med alla innan jag sätter ner jaggorna? Tänkte om de skulle vara kvar för att vara någon sorts targetfish under deras uppväxt, förstår ju att de blir mat till slut så kan ju tyckas grymt, men vad säger du Fredrik?
                      Fick inge svar riktigt på var man får tag i jagga yngel om man bor här i uppsala, hade tänkt mig yngel på 3-7cm?
                      /v
                      Jag är inte så erfaren av afrikanska ciklider, vet att de kan vara rätt tuffa dock. Spontant känns det lite riskabelt, risken är att småjaggorna bli mobbade. Men det går ju att testa. Funkar det så funkar det, du ser rätt snabbt vad som händer. På sikt blir de andra sannolikt mat precis som du säger, men är man inte så blödig så skulle jag t.o.m. rekommendera att man har blivande byten med dem, det är då jag har fått se de intressantaste rovbeteendena, då de sakta lär sig sätt att överlistar bytesfiskarna.

Uppsala har jag ingen koll på men hör med lokala akvariebutiker om de kan ta in jaggor. Jag har en grupp som är beställda från tjeckiska Metop Aquarium som jag tror kan bli fina, de är lite mer silverfärgade än de jag har haft tidigare. Hittar du inte nån annanstans så kan du höra med akvariebutikerna på orten om de kan beställa därifrån, de har fortfarande managuense på stocklisten ser jag.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Tack tack!
                        /v
                        Jag tror att du kan ha kvar dina malawi ett tag till, är det 7-10 cm så lär de inte bli mat i första taget.
                        Misstänker att det är saulosin som är minst, men de kan å andra sidan vara rätt så tuffa så det dröjer nog ett tag innan jaggorna klämmer dessa om de ens gör det. Då får de nog åtminstone komma upp i 20 cm och det tar lite tid i ett 250 l kar..men det går.

Fast säker kan man ju aldrig vara, framför allt så vet man inte vad som händer när det är släckt.

När mina första dovii växte upp så gick de tillsammans med golden och maingano i ett 375 l kar.
                        Jag hade rätt många av varje art och det fanns en hel del stenar och rötter för de att gömma sig.
                        När doviina kom i karet så var de lika stora som de andra, men de växter ju betydligt fortare.
                        Efter ett tag så märkte jag att det försvann malawifiskar lite då och då. Doviina visade aldrig något intresse för dem när det var tänt.
                        Men när det var släckt så hände det tydligen saker...
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Sydney
                          Användare
                          • October 2009
                          • 59

Jo, har märkt att de kan vara ganska så ordentligt tuffa, min Pseudotropheus Saulosi hane har redan lyckats tagit ihjäl fyra fiskar, och han är faktiskt störst just nu i karet, men de andra växer ju om han så småningom.
                          Jag har bestämt att låta dem vara kvar när jag får jaggorna, tycker de lät både nyttigt och spännande att ha dem kvar i karet. Om rovfiskar de är, är de rovfiskar de sak få vara. Men det blir ju till att fixa lite nya gömställen hur som helst, och hoppas på att de klarar de mörka nätterna ett tag framöver.
                          Imorgon börjas jakten på jaggorna här i uppsala, hoppas nu att jag har tur och hitta några fina. En fín hane känns som prio ett, har förstått att de är svårt att se könet då de är så små men vad bör jag tänka på om jag är ute efter att hitta en fin hane, om jag får tillgång till att välja vill säga? Storleken vi snackar ska ju helst vara runt 7cm när jag köper dem. Annars blir det till att beställa, tack för tipset om sidan fredrik.
                          Har sett att vissa har ibland en hane i karet endast under hela dess liv, hur påverkas hanen som fisk om den skulle leva ensam jämnfört med en lr flera honor under sitt fisk liv?
                          /v

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

En fín hane känns som prio ett, har förstått att de är svårt att se könet då de är så små men vad bör jag tänka på om jag är ute efter att hitta en fin hane, om jag får tillgång till att välja vill säga? Storleken vi snackar ska ju helst vara runt 7cm när jag köper dem. Annars blir det till att beställa, tack för tipset om sidan fredrik.
                            Har sett att vissa har ibland en hane i karet endast under hela dess liv, hur påverkas hanen som fisk om den skulle leva ensam jämnfört med en lr flera honor under sitt fisk liv?
                            /v
                            Vid 7 cm är det enbart de allra dominantaste hanarna du kommer kunna se könen på. Det kommer vara svårt men i så fall ska du kolla efter fiskar som sticker ut då det gäller mönstret på fenorna, de med tydligare mönster än de övriga vid den storleken är hanar. Kolla bilden nedan.

Är det knappt någon skillnad alls så kan det vara vilket som. Jag har fiskar på runt decimetern nu som jag fortfarande är osäker över vilket kön de har, men ju längre det går desto mer misstänker jag att det är honor, hanarna brukar ha börjat sticka ut vid den storleken.

Att ha en hane själv utan honor går nog utmärkt, i speciellt USA är det vanligt att hålla dem så, som en s.k. pet fish. Däremot så är det ju säkert ett tråkigare liv kan man ju tänka sig Men man slipper skador pga leken.

Jag tänker likadant, får jag inget lekpar så ska jag åtminstone spara en fin hane. En rekommendation är att starta med en grupp och sedan gallra ut de bästa fiskarna från den gruppen oavsett om du ska ha lekpar eller ensamma fiskar.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Cronan
                              Användare
                              • July 2008
                              • 907

Ursprungligen postat av FI
                              Det var en bastant rackare det där! Lär bli maffig

Hehe ja det är då de är vid den storleken som man ser tendenser till vad man kommer ha att göra med då de växer upp

Mina största är nog runt decimetern de också nu, förhoppningsvis har jag en hane men det skulle inte förvåna mig om det är honor hela bunten. I tidigare kullar har jag sett tydligare mönster på fenorna på hanarna vid betydligt mindre storlek. Men man kan aldrig vara säker, jag har tre påfåglar av det tuffare slaget i samma kar som nog kan göra jaggornas mönster mer subdominant och mindre markerat.
                              Jo han är rätt biffig redan ser dessutom ut som han har valt en hona. Jagar bort alla från sitt revir utom henne råkar för övrigt vara den finaste honan av samtliga jag har. Hon har vuxit ganska snabbt för att vara en hona som tur är. Kan nog säga att av de ciklider jag har haft så har jag aldrig varit med om en fisk som kan käka så mycket som jaguarer. Igår var första gången jag matade med levande föda bortsett från mask och jäklar dom blev galna. Stoppade i 25st sebra yngel c.a 0,5-1 cm stora och det tog ungefär 20 sekunder sen var dom borta.

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Ursprungligen postat av Cronan
                                Kan nog säga att av de ciklider jag har haft så har jag aldrig varit med om en fisk som kan käka så mycket som jaguarer. Igår var första gången jag matade med levande föda bortsett från mask och jäklar dom blev galna. Stoppade i 25st sebra yngel c.a 0,5-1 cm stora och det tog ungefär 20 sekunder sen var dom borta.
                                Haha det där bådar gott!
                                De är för härliga att mata med just levande, jag känner verkligen igen det där att de bara frossar. Minns en gång då jag köpte guldfisk som levande föda, tänkte att det borde väl fungera bra, kanske räcker ett par dagar åtminstone då de var rätt stora. Sega guldfiskar är ju dock ingen match att få fatt på, och innan kvällen var över hade hanen packat i sig 6st guldfiskar på 5-7cm! Jag var seriöst rädd att han skulle skada sig invertes efteråt! Han såg sprickfärdig ut!
                                Det blev inge mer mat den veckan
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...