En till... Ärrade gammelfarfarjaggan är i farten i den här filmen och en snygg dovii simmar också runt där
Jaguarciklid - Parachromis managuensis
Kollaps
X
-
-
Faktum är att den doviin inte är så olik den jag har.
Hittade en bild som jag sparat på datorn. En bild på en stoor dovii.
Fasen vet om man inte skulle överge sina ambitioner att prova en massa nya arter hela tiden och stoppa i doviiparet i det stora istället.
Det blir lugnare för min plånbok till att börja med, det enda jag behöver göra är att köpa nya täckglas lite då och då.
Hanen roar sig nämligen med att slå i täckglaset och för några månader sedan så lyckades han att spräcka det. Så nu ligger det en plexiglasskiva där istället.
Men för att inte kapa tråden helt med dovii, så har jag en liten fundering. Det finns managuense 'gold' också. Någon som vet hur dessa ser ut, det är nog inget som vi har här i sverige.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
[QUOTE=FI;784897]Världens snyggaste jaguarciklid? Kolla in mönstringen, helt bisarrt ju. Och 13.5 inches dessutom, torde vara ca 34cm.
[QUOTE]
Att få de så här fina har nog lite med tålamod att göra också.
Jag har noterat på mitt eget doviipar att fastän de inte vuxit så mycket på de sista åren så har teckningen förändrats till det bättre, framför allt på hanen.
Så kan man hålla jaggor i flera år och inte ge upp och tröttna när de passerat 30-35 cm så tror jag nog att vi kan få se fina ex i sverige också.
Fast detta ex var ju exceptionellt fint.Åter till CA
-
Faktum är att den doviin inte är så olik den jag har.
Hittade en bild som jag sparat på datorn. En bild på en stoor dovii.
Fasen vet om man inte skulle överge sina ambitioner att prova en massa nya arter hela tiden och stoppa i doviiparet i det stora istället.
Det blir lugnare för min plånbok till att börja med, det enda jag behöver göra är att köpa nya täckglas lite då och då.
Hanen roar sig nämligen med att slå i täckglaset och för några månader sedan så lyckades han att spräcka det. Så nu ligger det en plexiglasskiva där istället.
Men för att inte kapa tråden helt med dovii, så har jag en liten fundering. Det finns managuense 'gold' också. Någon som vet hur dessa ser ut, det är nog inget som vi har här i sverige.
Att få de så här fina har nog lite med tålamod att göra också.
Jag har noterat på mitt eget doviipar att fastän de inte vuxit så mycket på de sista åren så har teckningen förändrats till det bättre, framför allt på hanen.
Så kan man hålla jaggor i flera år och inte ge upp och tröttna när de passerat 30-35 cm så tror jag nog att vi kan få se fina ex i sverige också.
Fast detta ex var ju exceptionellt fint.
Lyckas jag inte få fram ett lekpar så ska jag åtminstone spara minst en rejäl hane. Jag har en rejält kaxig rackare i 240-karet nu som ser ut att kunna bli riktigt vacker, han är inte lika stor som den största men betydligt finare och betydligt mer framåt också.
Eventuellt flyttar jag kaxhanen till 540-karet bara för att inte råka på några otrevligheter. Men man drar sig verkligen att flytta någon av firrarna från det härliga MH-ljuset i 240. Kamerabilderna gör verkligen inte fiskarna rättvisa i det ljuset. Lampan jag har nu är på 16000K, vilket ovan ytan ser lite blåaktigt ut men blir snarare knallvitt under ytan, sedan har jag 2st T5-rör också, ett powerglo och ett marineglo. Och ljuset är bara löjligt bra alltså! Tyvärr blir ju elräkningen löjligt hög också...Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Det börjar bli knepigt att stävja aggressionerna nu, jag möblerade om idag så jag hoppas att det ska luckra upp reviren en del så jag kan vänta lite med ytterligare gallring. Könen är inte helt bestämda än så det är lite risky att byta in firrar. Här är dock två mindre på första bilden och jag misstänker starkt att den högra är en hane och den vänstra en hona. Eller vad tror ni? Den högra börjar iaf få lite fläckar på fenorna som brukar betyda hane, medan den vänstra fortfarande har rätt enfärgade fenor.
Andra bilden visar karet, det är lite stökigt nu med all inredning men det är nästan ett krav just nu då alla vill ha sitt eget lilla revir i karet.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Jahopp då var det dags, första tragedin har skett, finaste hanen i 240 låg uppe vid ytan död idag Ingen aning vad som har skett, jag trodde det var den utmobbade kolsvarta hanen som hade lagt av först, han har sett lite vissen ut, men jag såg precis att han är kvar och den fina var den som strök med. Oväntat hård revirstrid kanske, de har pysslat med lite liplocking emellanåt så det börjar hända lite grejer nu.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Jahopp då var det dags, första tragedin har skett, finaste hanen i 240 låg uppe vid ytan död idag Ingen aning vad som har skett, jag trodde det var den utmobbade kolsvarta hanen som hade lagt av först, han har sett lite vissen ut, men jag såg precis att han är kvar och den fina var den som strök med. Oväntat hård revirstrid kanske, de har pysslat med lite liplocking emellanåt så det börjar hända lite grejer nu.Mvh AlexKommentar
-
Jaguarciclid-Parachromis managuensis
Litt off topic kanskje men er det noen fra Norge som hvet hvor man får tak i disse flotte ciclidene?Har ringt rundt i Norges land men liten intresse for jaguarer.Hadde noen venner som var i Sverige i sommer som ringte meg om jeg var intressert i doviciclider men de blir litt for store for meg.De hadde vært i en butikk som hadde fått fisk fra akvarieteknikk.Så leser jeg i forumet att det var jaguarer som var gitt feil navn.Så nær!!!janKommentar
-
Jo i lördags. Har du råkat ut för nåt du med? Nåt knas i vattnet?
Litt off topic kanskje men er det noen fra Norge som hvet hvor man får tak i disse flotte ciclidene?Har ringt rundt i Norges land men liten intresse for jaguarer.Hadde noen venner som var i Sverige i sommer som ringte meg om jeg var intressert i doviciclider men de blir litt for store for meg.De hadde vært i en butikk som hadde fått fisk fra akvarieteknikk.Så leser jeg i forumet att det var jaguarer som var gitt feil navn.Så nær!!!
Men man ska nog inte säga rakt av att akvarietekniks dovii är jaguarer, det blev nog bara en miss på en batch. Min gissning är att det är svenskodlade jaggor som har odlats fram hos någon som trodde sig ha dovii, och sedan har akvarieteknik bara kört på med samma benämning. Alternativt så har akvarieteknik blandat ihop arterna av bara farten, de är ju ganska lika som små, och sedan har de kört på med samma namn ovetandes om misstaget.
Det är väldigt trist att sånt sker dock, vill man ha dovii så är det ju surt att få jaggor, trots att de är härliga firrar. De har varken jaguarer eller dovii på deras lagerlista just nu däremot så nu slipper vi kanske mer förvirring.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
En liten uppdatering i tråden.
Först jaggorna i 540, tjeckienjaggorna, alla 11 mår prima. Inga direkta nyheter där med andra ord. Förutom att de växer svinsakta av någon anledning, loisellei som var mindre från början är lika stora nu. Största jaggan är 6-7cm, om jag tar i.
Jaggorna i 240 har nu haft intern utgallring under en månad. Endast tre stycken är kvar nu. Könen på dessa är knepiga att bestämma, ena dagen ser det ut som tre honor, andra dagen ser det ut som tre hanar, tredje dagen ser det ut sm en hona och två hanar. Etc. Helmärkligt, könen syntes betydligt tydligare på tidigare jaggor, där kunde man tidigt se på rygg-, anal- och bukfena vilka som var hona resp. hane.
Under helgen gallrades två stycken ut, två snabba dödsfall på två långvariga hackkycklingar. Lika bra nästan kändes det som, det är bara jobbigt se på då de blir för mobbade. Men lite trist att nu bara ha tre jaggor kvar av tio.
Jaggan med "boxarnäsa" som jag hela tiden har misstänkt vara hane (dock ej säker nu...) är kvar, och har åtminstone halva karet som revir nu, den är nu 1-2 cm större än de övriga.
Intressant är att jag hela tiden har haft 3st påfågelciklider med dem och dessa visar inte upp det mjäkiga beteende som påfåglar annars kan göra om de går med centralare. Ännu märkligare är att jaggorna strider om reviren hela dagarna men utan att påfåglarna verkar ha något med det hela att göra. Påfåglarna glider bekymmersfritt runt i hela karet, är det tjafs så är det internt mellan påfåglarna. Vi får se hur länge det håller.
Finns det andra här som gillar jaguarciklider så är det bara pladdra på så det inte blir som att skriva dagbok härFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Har ju inget att skriva om jaggor då jag inte har några. men jag läser dina inlägg med stort intresse.
Hittar jag DEN jaggan i affär eller till salu på annat vis så kommer jag att slå till och då går det jaggor i Genarp igen...det var några år sen sistÅter till CA
-
hade ett par bilder i arkivet på mitt sista lekpar i action..nun äger jag bara 2 stora honorMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar