Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Ursprungligen postat av Cronan
    Tack det hade jag ingen aning om. Var runt och letade och dom butiker jag var i kunde bara få tag på just Parachromis dovii. Hur kan det vara så att de går under ett felaktigt namn ?
    ...fast det är ju inte fel med dovii heller. Jaggor har jag haft från och till under åren, men doviin har jag haft i 10 år nu och inte släppt den totalt en enda gång.
    Två gånger har jag sålt mitt stora par men alltid sett till att ha ungar kvar. Det nuvarande paret har jag haft i 5 år nu, de har hittat sin plats i ett 720 l kar där de går för sig själva.

Doviin är som en trimmad jaguar med turbo!!
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Cronan
      Användare
      • July 2008
      • 907

Ursprungligen postat av jinnarparen
      ...fast det är ju inte fel med dovii heller. Jaggor har jag haft från och till under åren, men doviin har jag haft i 10 år nu och inte släppt den totalt en enda gång.
      Två gånger har jag sålt mitt stora par men alltid sett till att ha ungar kvar. Det nuvarande paret har jag haft i 5 år nu, de har hittat sin plats i ett 720 l kar där de går för sig själva.

Doviin är som en trimmad jaguar med turbo!!
      Nackdelen med doviin enligt mitt tycke är att den blir större än jaggan som jag redan tycker är tillräckligt stor. Men det är grymt fin fisk i övrigt.

Kommentar

• Micke Jarhl
        Användare
        • April 2002
        • 2277

Nackdelen med doviin enligt mitt tycke är att den blir större än jaggan som jag redan tycker är tillräckligt stor. Men det är grymt fin fisk i övrigt.
        Hej! En annan nackdel är åxo att dovii har som mål att flytta ur all annan fisk ur karet(under uppväxten) om där råka vara någon möjligen att en fullvuxen Midas kan stå imot kanske kanske
        Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Cronan
          Användare
          • July 2008
          • 907

Hittade en butik som tog hem från akvarieteknik de flesta butiker verkade gärna hoppa över att beställa från akvarieteknik. Kan väl säga så att enligt dom var det inte första gången det var fel därifrån. Men jag bestäde 5st Parachromis dovii som förhopningvis blir jaggor istället. Dom hade också fina Salvini inne så jag tog 5st av dom med. Salvinin går med mina zebra och eldbuk tills nästa vecka då dom åker i 720l karet med jaggorna. Vilket kanon forum detta är tack för hjälpen.

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

...fast i akvarier tror jag inte det är någon större storleksskillnad på dem, men möjligtvis i naturen.

Kommentar

• Cronan
              Användare
              • July 2008
              • 907

Ursprungligen postat av Lundensis
              ...fast i akvarier tror jag inte det är någon större storleksskillnad på dem, men möjligtvis i naturen.
              Ok bra att veta om jag nu skulle få dovii istället. Men det får jag reda på onsdag nästa vecka.

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Ja fast det är inte storleken som ställer till största problemen med dessa arter egentligen, utan aggressiviteten och hur revirhävdande de är vid lek, samt hur stora yngelkullar de får.

Då mitt första jaguarlekpar var 25-30cm, och alltså långt från fullvuxna, så kunde jag ofta husera diverse "targetfish" mellan lekarna men så fort det började bli dags för lek så var det bara att håva upp stackarna. Bilden nedan visar det stundande problemet för övriga fiskar rätt bra om man fuskar lite med akvariestorleken

Och vad jag har förstått är jaggor relativt lugna jämfört med dovii, som dessutom är mer open water predator och borde behöva mer utrymme även pga det. Men fortfarande, trots akvariestorleken, skulle de ha dovii inne på akvariebutiken helt plötsligt nu då jag har ungfisk överallt så skulle jag inte tveka kan jag ju erkänna
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Världens snyggaste jaguarciklid? Kolla in mönstringen, helt bisarrt ju. Och 13.5 inches dessutom, torde vara ca 34cm.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Micke Jarhl
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2277

Ursprungligen postat av FI
                    Världens snyggaste jaguarciklid? Kolla in mönstringen, helt bisarrt ju. Och 13.5 inches dessutom, torde vara ca 34cm.
                    Ojoj den var läcker FI(vackraste jag sett tror jag) har ju 2 stora honor här hemma nu som jag hittade i ett ynkligt ca120L kar orkade inte se eländet så de simmar här hemma nu iaf större sim yta nu men efter din film så ska jag försöka jaga fatt i en hane kanske 2 sen låta de gå i de stora och ser hur det blir..
                    Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Cronan
                      Användare
                      • July 2008
                      • 907

Grymt snygg ditt gamla par är ju inte direkt kattskit dom heller. Vilken storlek är det på karet du har paret i ?

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                        Ojoj den var läcker FI(vackraste jag sett tror jag) har ju 2 stora honor här hemma nu som jag hittade i ett ynkligt ca120L kar orkade inte se eländet så de simmar här hemma nu iaf större sim yta nu men efter din film så ska jag försöka jaga fatt i en hane kanske 2 sen låta de gå i de stora och ser hur det blir..
                        Skoj att höra, det låter som en kalasbra idé!

Grymt snygg ditt gamla par är ju inte direkt kattskit dom heller. Vilken storlek är det på karet du har paret i ?
                        Dom var superhärliga, jag önskar verkligen att jag inte hade bytt in dem, de var inte i klass med snyggingen i youtube-filmen men de hade världens skönaste beteende.

Jag hade dem i en standard 375a, 150x50x50cm. I minsta laget men det funkade om man pysslade lite med strykfiskar mellan lekarna.

(postar lite blandade bilder... sista bilden är tidigaste bilden jag har på första hanen, inte undra på att små jaggor inte säljer så bra kanske )
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Hittade en butik som tog hem från akvarieteknik de flesta butiker verkade gärna hoppa över att beställa från akvarieteknik. Kan väl säga så att enligt dom var det inte första gången det var fel därifrån. Men jag bestäde 5st Parachromis dovii som förhopningvis blir jaggor istället. Dom hade också fina Salvini inne så jag tog 5st av dom med. Salvinin går med mina zebra och eldbuk tills nästa vecka då dom åker i 720l karet med jaggorna. Vilket kanon forum detta är tack för hjälpen.
                          Aha, du har ju ett 2m kar...men då kan du ju ha dovii...fast till slut bara dovii och det blir kanske lite tråkigt.
                          Jag har ju andra kar att titta på också, men det är faktiskt rätt ofta som jag funderar på att släppa ned doviina i mitt 3m kar för att se om de kan bli större.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

hmm, jaggan i filmen var ju inte att leka med...nu blev man sugen på jagga...inte bra, inte bra
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

hmm, jaggan i filmen var ju inte att leka med...nu blev man sugen på jagga...inte bra, inte bra
                              Köp, köp, köp!!!

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Moahahahaaa!

Gräver vidare på youtube, här är en liten men ettrig rackare i ett kar som uppenbarligen är mindre än den tycker sitt revir är

Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...