Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

En liten uppdatering...

Allt är frid och fröjd. Inga dödsfall eller så, jag märkte t.o.m. att jag hade 11 jaggor i gruppen som kom från tjeckien. Så jag har 21 jaggor på uppväxt nu. Helt sinnessjukt givetvis hehe

Lite intressant dock, som jag nämnde tidigare så hade de börjat visa upp revirbeteende redan nu. Detta har inte avtagit... Nu är det en ganska tydlig rangordning i det mindre karet, där den största (som ser ut att vara en hane) har tagit ett märkligt revir i översta delen av karet och attackerar alla som simmar där uppe. Förutom vid maten givetvis då det är lite för mycket kaos för att hålla alla i schack. Det intressanta är dock att de har detta beteende redan nu, då den största uppskattningsvis är max 8cm och den minsta kanske 5cm.

Tre hackkycklingar har också trädit fram tyvärr, alla är nästan helt svarta av stress. Men men, det är sånt man får tåla antar jag, det är ju tyvärr svårt att göra som i afrikanska kar med CA och överbefolka för att få lugnare kar, alltid är det någon som får onödigt mycket spö.

I andra karet där tjeckienjaggorna går är det betydligt lugnare. Det är lite smågnabb ibland men ingen har blivit riktigt utstött, alla är nästan identiska i storlek så det kanske är därför.

Det roligaste det här varvet med jaggor är att ALLA är ruggigt på och orädda. De simmar kring fingrarna då jag petar ner växter som har åkt upp och de väntar som påfåglar på maten så fort jag öppnar luckan och tittar ner på dem. Skygga fiskar är bland det värsta jag vet så det är sååå skönt att slippa detta redan nu vid så liten storlek.

Just ja, ett gäng fina små eldbukar har hittat ner i det störra karet också. Risken är väl att de slutar som mat om ett halvår eller så, men den dagen den sorgen.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• JockeB
      Användare
      • May 2004
      • 2964

Ett gäng småttingar på uppväxt, 3-4cm är dom nu
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Jaggan
        Användare
        • November 2006
        • 61

Ursprungligen postat av Beast
        Framtiden är säkrad!
        /Uffe

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Härlig syn!

Hur lyckas du dra upp så där många yngel? Vid vilken storlek flyttar du ynglen från föräldrarna? Och vad matar du dem med? Hur stort yngelkar?

Jag gjorde en drös försök att dra upp yngel de år jag hade lekpar men lyckades bara få upp runt 5 st yngel till 3-4 cm och ETT ENDA yngel till decimetern...
          Jag misstänker att de käkade varandra, de svagaste började väl vackla lite och de starkare såg snabbt chansen att minska konkurrensen på mat.
          Föräldrarna var även ologiskt snabba att påbörja nästa lek, varpå de gamla ynglen sågs som ett hot. Så jag flyttade pluttesmå yngel till yngelkar, och många klarade inte flytten.

Nä odling är inte min starka sida
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av FI
            Att man får vara beredd på det värsta då man googlar efter bilder har man ju insett... här är dock en iofs väldigt grym bild för mig personligen, men samtidigt fotomässigt fantastisk bild.
            Anledningen till att våra respektingivande monster inte gillar skuggor som faller över karet kanske.

http://farm4.static.flickr.com/3402/...13d6bf3bcb.jpg
            Helt otroligt bra bild!
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

Härliga bilder Fredrik!

Vad matar du dina jaggor med? Räkmix?
              Mvh Alex

Kommentar

• JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

Härlig syn!

Hur lyckas du dra upp så där många yngel? Vid vilken storlek flyttar du ynglen från föräldrarna? Och vad matar du dem med? Hur stort yngelkar?

Jag gjorde en drös försök att dra upp yngel de år jag hade lekpar men lyckades bara få upp runt 5 st yngel till 3-4 cm och ETT ENDA yngel till decimetern...
                Jag misstänker att de käkade varandra, de svagaste började väl vackla lite och de starkare såg snabbt chansen att minska konkurrensen på mat.
                Föräldrarna var även ologiskt snabba att påbörja nästa lek, varpå de gamla ynglen sågs som ett hot. Så jag flyttade pluttesmå yngel till yngelkar, och många klarade inte flytten.

Nä odling är inte min starka sida
                Tjaa denna ggn så tog jag dom nästan direkt dom var frisimmande, för att föräldrarna skulle säljas.
                Jag matar med skalade artemiaägg från början, men nu äter dom vuxen artemia, räkmix, mysis, pellets, karet är på 200L men nu ska jag flytta dom till ett 540 då dom växt ur 200, 50% vattenbyte varannan dag är det som gäller..
                Mvh Jocke

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                  Härliga bilder Fredrik!

Vad matar du dina jaggor med? Räkmix?
                  Tackar! De får främst frysfoder av alla de slag, jag kör med en blandning från akvarieteknik, Tropical Sextet tror jag det heter. Sedan Hikari Cichlid Staple som tråkfoder då jag är stressad. Och de växer braaa på detta! Du kommer kanske ihåg då jag köpte dem, då var det ju nästan risk att påfåglarna skulle glufsa i dem. Det är det ingen risk för nu kan man lugnt säga de största måste ha vuxit 2 cm den månad jag har haft dem.

Tjaa denna ggn så tog jag dom nästan direkt dom var frisimmande, för att föräldrarna skulle säljas.
                  Jag matar med skalade artemiaägg från början, men nu äter dom vuxen artemia, räkmix, mysis, pellets, karet är på 200L men nu ska jag flytta dom till ett 540 då dom växt ur 200, 50% vattenbyte varannan dag är det som gäller..
                  Okej det har nog fallit på fodret och vattenbytet för mig, kanske även akvariestorleken. Jag brukade bara smula flingfoder och sedan byta vatten en gång i veckan, och yngelkaret var på 54 liter. Känns inte som de bästa förutsättningarna med dig som facit
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• JockeB
                    Användare
                    • May 2004
                    • 2964

Tackar! De får främst frysfoder av alla de slag, jag kör med en blandning från akvarieteknik, Tropical Sextet tror jag det heter. Sedan Hikari Cichlid Staple som tråkfoder då jag är stressad. Och de växer braaa på detta! Du kommer kanske ihåg då jag köpte dem, då var det ju nästan risk att påfåglarna skulle glufsa i dem. Det är det ingen risk för nu kan man lugnt säga de största måste ha vuxit 2 cm den månad jag har haft dem.

Okej det har nog fallit på fodret och vattenbytet för mig, kanske även akvariestorleken. Jag brukade bara smula flingfoder och sedan byta vatten en gång i veckan, och yngelkaret var på 54 liter. Känns inte som de bästa förutsättningarna med dig som facit
                    Ja vattenbytet är nästan viktigare än fodret när man drar yngel.. Jag höll dom första mån i ett 63 liters
                    Mvh Jocke

Kommentar

• Håknil
                      Användare
                      • December 2005
                      • 484

Hej

Vilken bild! Fantastiskt, hur lyckas du?

Mvh

Håkan

Kommentar

• Håknil
                        Användare
                        • December 2005
                        • 484

Ursprungligen postat av Håknil
                        Hej

Vilken bild! Fantastiskt, hur lyckas du?

Mvh

Håkan
                        Förresten

Hur tror ni att Managuense och Dempsey skulle fungera
                        ihop med Festae.
                        Visserligen smått helgerån! att blanda dessa,men ändå.

Tacksam för kommentarer

Håkan

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Förresten

ihop med Festae.

Tacksam för kommentarer

Håkan
                          Hehe äh "regelbrotten" gör oftast de roligaste karen ju Jag har jaguarciklider och påfågelciklider nu, en "omöjlig" men väldigt trevlig kombination, så länge det nu funkar

Men hur arterna du nämner går ihop vet jag inte. Gissa kan man ju alltid dock. Och en vild gissning är att det idealiska vore om dempseyn var störst då de nog lär hamna på efterkälken mot slutet i annat fall. Spontant känns det som om festaen kan bli knepig om det är lek på G också, baserat på vad man har läst om den. Frågan är väl bara om man ska tro på allt man läser. Rejält kaxig är den ju dock, baserat på egna erfarenheter.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• JockeB
                            Användare
                            • May 2004
                            • 2964

Hehe äh "regelbrotten" gör oftast de roligaste karen ju Jag har jaguarciklider och påfågelciklider nu, en "omöjlig" men väldigt trevlig kombination, så länge det nu funkar

Men hur arterna du nämner går ihop vet jag inte. Gissa kan man ju alltid dock. Och en vild gissning är att det idealiska vore om dempseyn var störst då de nog lär hamna på efterkälken mot slutet i annat fall. Spontant känns det som om festaen kan bli knepig om det är lek på G också, baserat på vad man har läst om den. Frågan är väl bara om man ska tro på allt man läser. Rejält kaxig är den ju dock, baserat på egna erfarenheter.
                            Det är ju det som är det mest farsinerande med CA o även några SA, att det som funkar hos mig, kanske går åt helvete hos dig jag tycker det bästa råd man kan ge är att köp dom arter du vill ha (helst i samma storlek) sen ser du vad som kommer funka, men man får ju inte ha "svaga" nerver när det gäller dessa fiskar, för den första tiden kommer det nog hända både det ena o andra, men det lägger sig sen, bara dom som befinner sig bakom pumpen o dyl o börjar bli kraftigt bitna efter säg 2-4 veckor, dom måste bort, övriga kommer klara sig bra, med mindre blesyrer.. Skillnad är det ju om man ska föra ihop halv vuxna par o vuxna, då måste man bara ta ur dom "gammla" o göra om inredningen o så släppa i alla samtidigt!! MEN allt handlar ju om storlek på karet också, ju större, ju mindre aggressivitet!!
                            Senast redigerad av JockeB; 26 August 2009, 20:08.
                            Mvh Jocke

Kommentar

• Micke Jarhl
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2277

Förresten

ihop med Festae.

Tacksam för kommentarer

Håkan
                              festae är en firre man aldrig får nog av riktigt vackra!Min erfarenhet är att de bara är vassa vid lek och när det vallar frisimmande yngel annars är dom som vilken lite tuffare CA som helst funkar med jaggor iaf har jag haft i 2 olika omgångar dock aldrig ägt några dempsy så vågar inte uttala mig om den fisken
                              Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Det är ju det som är det mest farsinerande med CA o även några SA, att det som funkar hos mig, kanske går åt helvete hos dig jag tycker det bästa råd man kan ge är att köp dom arter du vill ha (helst i samma storlek) sen ser du vad som kommer funka, men man får ju inte ha "svaga" nerver när det gäller dessa fiskar, för den första tiden kommer det nog hända både det ena o andra, men det lägger sig sen, bara dom som befinner sig bakom pumpen o dyl o börjar bli kraftigt bitna efter säg 2-4 veckor, dom måste bort, övriga kommer klara sig bra, med mindre blesyrer.. Skillnad är det ju om man ska föra ihop halv vuxna par o vuxna, då måste man bara ta ur dom "gammla" o göra om inredningen o så släppa i alla samtidigt!! MEN allt handlar ju om storlek på karet också, ju större, ju mindre aggressivitet!!
                                Hehe så sant faktiskt!

Själv har jag dock bytt fisk fram och tillbaka i en sån takt så jobbarkompisar till slut sa "hann de bli blöta?" hehe Så jag vet inte... lite förundersökningar kan nog behövas ibland

Jag har tappat räkningen nu hur många gånger jag har börjat om med jaggor, och sedan bytt in dem. Men nu ska det bli ordning och reda! Lite mer långsiktiga tester behövs! Jag skaaa ha jaggor till de är fullvuxna nu! Minst 35-40 cm ska de bli!
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...