Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Ursprungligen postat av FI
    Här kommer dagens jaguarrapport

Jaggorna i 240-liters har blivit rejält revirhävdande nu, i veckan får jag nog börja gallra lite, jag börjar kunna se könen på några av dem så jag sparar några av varje kön med liknande storlek och hoppas sedan på det bästa.

Jag funderar på att göra mig av med största och mest dominanta hanen och spara de mindre hanarna istället, då borde väl de mindre honorna inte få det lika kämpigt längre fram eller vad tror ni?

I 540 är det fortfarande frid och fröjd, dessa jaggor växer inte i närheten lika snabbt av någon anledning trots samma foder, fortfarande 4-5cm. Jag trodde det skulle bli tvärtom pga storleken på karet. Nåja de kommer säkert igång de också.

Avslutar med en bild på en jagga i 240, mest troligt en hona
    Nja, varför göra sig av med den som är starkast. Såvida det inte finns någon defekt på den så ser jag ingen anledning att plocka bort den.
    Den har ju visat att den har de bästa generna, störst och starkast. I naturen hade det den som klarat sig bäst i livet misstänker jag.
    Alltsammans förutsatt att de är lika gamla, det är ju en annan sak om den är äldre än de andra.

Fast å andra sidan så förstår jag lite hur du tänker. Jag har själv två liknande fall härhemma.
    Först är det de två umbriferatripplar jag sparat. De som är större (både hanar och honor) ser, i mitt tycke, inte riktigt lika bra ut och har aldrig gjort det.
    Sen har jag också 2+3 Vieja Bifasciata 'Rio aqua dulce', den stora hanen ser, i mitt tycke, mer färglös ut än den lilla. Detta nu när den lilla går i ett annat kar och får chansen att färga ut mer. Men den stora är helt klart kapabel på att ta hand om sig och de sina. De har yngel nu i det stora och pressar ihop alla de andra fiskarna så att de har ca 0,5 m till förfogande. Övriga 2,5 m håller bifasciatorna. Kaos i karet med andra ord.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Ursprungligen postat av jinnarparen
      Nja, varför göra sig av med den som är starkast. Såvida det inte finns någon defekt på den så ser jag ingen anledning att plocka bort den.
      Den har ju visat att den har de bästa generna, störst och starkast. I naturen hade det den som klarat sig bäst i livet misstänker jag.
      Alltsammans förutsatt att de är lika gamla, det är ju en annan sak om den är äldre än de andra.

Fast å andra sidan så förstår jag lite hur du tänker. Jag har själv två liknande fall härhemma.
      Först är det de två umbriferatripplar jag sparat. De som är större (både hanar och honor) ser, i mitt tycke, inte riktigt lika bra ut och har aldrig gjort det.
      Sen har jag också 2+3 Vieja Bifasciata 'Rio aqua dulce', den stora hanen ser, i mitt tycke, mer färglös ut än den lilla. Detta nu när den lilla går i ett annat kar och får chansen att färga ut mer. Men den stora är helt klart kapabel på att ta hand om sig och de sina. De har yngel nu i det stora och pressar ihop alla de andra fiskarna så att de har ca 0,5 m till förfogande. Övriga 2,5 m håller bifasciatorna. Kaos i karet med andra ord.
      Huja va läskigt, du läser mina tankar ju Du är heeelt inne på rätt spår där, den största ser inte lika fin ut som de mindre hanarna, mindre färgtäckning och lite boxarnäsa typ, märklig krökning uppe på nosen.

Samtidigt är den också minst en cm större än de övriga och klart aggressivast i karet, den har nu nära på halva karet som sitt revir. Vilket är imponerande med tanke på storleken, men ohållbart med den mängd ungfiskar jag har nu.

Så jag tänker så här... Sparar jag den största så kommer jag tvingas byta in de mindre hanarna, relativt snart.
      Byter jag däremot bort den största hanen så kan jag dra ut på ytterligare gallring nån månad kanske.

Å andra sidan behöver jag ju bara en hane så det kanske inte gör så mycket att jag hårdgallrar redan nu. Och jag har ju även 11st jaggor i 540, och jag misstänker att det är dessa jag slutligen kommer satsa seriöst på. De är små men väldigt fina redan nu.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• JockeB
        Användare
        • May 2004
        • 2964

Huja va läskigt, du läser mina tankar ju Du är heeelt inne på rätt spår där, den största ser inte lika fin ut som de mindre hanarna, mindre färgtäckning och lite boxarnäsa typ, märklig krökning uppe på nosen.

Samtidigt är den också minst en cm större än de övriga och klart aggressivast i karet, den har nu nära på halva karet som sitt revir. Vilket är imponerande med tanke på storleken, men ohållbart med den mängd ungfiskar jag har nu.

Så jag tänker så här... Sparar jag den största så kommer jag tvingas byta in de mindre hanarna, relativt snart.
        Byter jag däremot bort den största hanen så kan jag dra ut på ytterligare gallring nån månad kanske.

Å andra sidan behöver jag ju bara en hane så det kanske inte gör så mycket att jag hårdgallrar redan nu. Och jag har ju även 11st jaggor i 540, och jag misstänker att det är dessa jag slutligen kommer satsa seriöst på. De är små men väldigt fina redan nu.
        Problemet är ju att du kan plocka bort den dominanta hanen hela tiden, men en ny tar då alltid hans plats Och då är vi inne på det Jinnarparen pratade om, att hur blir det då med generna? Den starkaste överlever alltid i naturen så!?!? Men då kan man ju å andra sidan också spara den man tycker är "snyggast", dvs dom VI tycker är bäst lämpade Men nödvändigtvis inte den bäst lämpade att föra generna vidare; Självklart är dom starkaste i ett område också dom mest "sargde" då dom får slåss mest, o blir mest utmanade då dom håller revir.. Ja det finns lite o tänka på där, holkar man ur genmatrialet på så vis eller? En tanke blir ju då att, om en "svagare" hane för generna vidare, blir då ynglen svagare???
        Senast redigerad av JockeB; 31 August 2009, 19:43.
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Ursprungligen postat av Beast
          Problemet är ju att du kan plocka bort den dominanta hanen hela tiden, men en ny tar då alltid hans plats Och då är vi inne på det Jinnarparen pratade om, att hur blir det då med generna? Den starkaste överlever alltid i naturen så!?!? Men då kan man ju å andra sidan också spara den man tycker är "snyggast", dvs dom VI tycker är bäst lämpade Men nödvändigtvis inte den bäst lämpade att föra generna vidare; Självklart är dom starkaste i ett område också dom mest "sargde" då dom får slåss mest, o blir mest utmanade då dom håller revir.. Ja det finns lite o tänka på där, holkar man ur genmatrialet på så vis eller? En tanke blir ju då att, om en "svagare" hane för generna vidare, blir då ynglen svagare???
          Ja ni har båda två så rätt ju, så där långt tänkte jag aldrig själv Jag ville bara få lugn och ro i karet nu och få fram en lite mer normalbyggd hane. Men den är inte sååå defekt egentligen, det är mer att jag är så petig som vanligt. Jag får ta och skärpa till mig nu, annars blir det som sist då jag hade första lekparet och blev missnöjd pga att de var gula trots att de beteendemässigt piskade allt jag har haft både innan och efter.

Det kan ju för övrigt vara sånt här tänkande som har gjort jaggor lugnare än de var förr, som vi var inne på tidigare att de kanske var. Man har sparat lugna fiskar, stabila lekpar, och odlat på dem, och ynglen har fått liknande grundbeteenden. Iofs kan man ju fråga sig om just den biten är negativ...

Appropå yngel så har jag nu uppe ännu en balja, ett Juwel Rio 125, som man kan dra upp monstrens små framtida kärleksbarn i
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Idag bytte jag in lite jaguarer i 240, det blev 6 st kvar i karet, inklusive boxarhanen

Lite intressant för övrigt, max 5 minuter efter att fiskarna hade flyttat till karet på akvarieaffären så är all den kolsvarta färgen borta, på samtliga fiskar. Jag trodde mörk stressfärg sitter djupare eller vad man ska säga, att den hänger kvar längre helt enkelt.

Kan det vara så att utmobbade fiskar färgar sig svarta medvetet för att inte synas lika bra i de skuggiga områdena där de ofta trycker? Eller kanske för att visa att de inte är aggressiva utan bara vill vara i fred? De kanske inte mår så piss som de ofta ser ut att göra?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Inga direkta nyheter nu, bara lite bilder jag tog nu i förmiddags efter vattenbytet, det är mycket testosteron i farten där

På sista bilden ser ni mina påfåglar också, de är fortfarande större än jaguarerna men skillnaden minskar hela tiden. Antagligen ökar väl problemen pga detta senare kan ja tänka mig, men just nu fungerar det prima.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Tog precis en häftig bild till jag måste dela med mig av. Jag vet inte vad som hände vid vattenbytet, jag lade ner en till sten så det kanske var det, de beter sig i alla fall nästan som eldbukar just nu, spänner sig järnet och är hur coola som helst nu då de har sina "strider" om reviren Här är två jag misstänker är honor
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• JockeB
                  Användare
                  • May 2004
                  • 2964

Härliga bilder FI
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Tom.Nordbeck
                    Användare
                    • June 2007
                    • 133

mer bilder så kommer jag snart skaffa nya jagger
                    Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

Kommentar

• Cronan
                      Användare
                      • July 2008
                      • 907

Farlig tråd detta här. Har gått länge och varit sugen på en lite större ciklid och när jag såg era bilder så var det svårt att stå emot. Så nu är man på jakt efter 4-5 småtingar som ska gå ihop med ett par Parachromis salvini. Någon som vet vart jag skulle kunna hitta dessa ?

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Kul att höra att man inte postar här i onödan

Cronan: Jaggorna i bilderna ovan är från Akvarieteknik som många butiker beställer från. De går dock under det felaktiga namnet Parachromis dovii där, så säg att dom ska beställa dovii så borde du få hem jaggor
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

Kul att det skrider enligt planera Fredrik. Vart ju sanslöst snyggt med slimline i juwelkaret. Nu när jag ser på bilderna så tycker jag mig se att vissa av jaggorna har större huvud, stämmer det? Eller kanske kanske alltid är så att hanarna får större huvud?
                          Mvh Alex

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Kul att det skrider enligt planera Fredrik. Vart ju sanslöst snyggt med slimline i juwelkaret.
                            Jupp det går bra än så länge i alla fall. Vill du ha små jaggor sedan då jag gallrar mer och kanske kan börja avgöra könen på riktigt så är det bara svänga förbi och hämta.

Jo Juwelkaret blev en liten pärla till slut, däremot lossnade ju båda de smalare bitarna som jag täckte filterkammaren med. Poff! sa det. Jag vet inte om jag hade för bråttom med att fylla karet, eller om silikonet fäster dåligt på plasten. Störigt i alla fall.

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Nu när jag ser på bilderna så tycker jag mig se att vissa av jaggorna har större huvud, stämmer det? Eller kanske kanske alltid är så att hanarna får större huvud?
                            Nä men det stämmer faktiskt, stora ögon har de också. Jag har ingen aning vad det beror på, det är samma på allihopa även om det kanske syns mer på en del. Kanske de har gått lite för trångt som små?
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Cronan
                              Användare
                              • July 2008
                              • 907

Kul att höra att man inte postar här i onödan

Cronan: Jaggorna i bilderna ovan är från Akvarieteknik som många butiker beställer från. De går dock under det felaktiga namnet Parachromis dovii där, så säg att dom ska beställa dovii så borde du få hem jaggor
                              Tack det hade jag ingen aning om. Var runt och letade och dom butiker jag var i kunde bara få tag på just Parachromis dovii. Hur kan det vara så att de går under ett felaktigt namn ?

Kommentar

• Lundensis
                                Användare
                                • March 2004
                                • 2262

Ursprungligen postat av Cronan
                                Tack det hade jag ingen aning om. Var runt och letade och dom butiker jag var i kunde bara få tag på just Parachromis dovii. Hur kan det vara så att de går under ett felaktigt namn ?
                                Pga okunskap och dålig koll.

Kommentar

Arbetssätt...