Jaguarciklid - Parachromis managuensis
Kollaps
X
-
-
Som du ser på mina så är honan mycket ljusare än hanen, och jag undrade om dina har samma färg?? För isf, är det ju möjligt att det är två honor. Jag kan dock tyvärr inte säga om två honor kan lägga rom när det gäller jaguarena.
Mina har i varje fall nykläckta yngel nu, så får vi se om de klarar några av dem
Kommentar
-
Som du ser på mina så är honan mycket ljusare än hanen, och jag undrade om dina har samma färg?? För isf, är det ju möjligt att det är två honor. Jag kan dock tyvärr inte säga om två honor kan lägga rom när det gäller jaguarena.
Mina har i varje fall nykläckta yngel nu, så får vi se om de klarar några av dem
Det hade varit till hjälp att hitta bilder på nätet på jaggahonans äggläggningsrör. Finns det någon skillnad på hanens och honans genitalier?
//KajKommentar
-
Ja det händer att 2st honor leker med varandra om det inte finns en hane i karet, har själv varit med om det med 2st Paraneetroplus fenestratus honor jag hade, sen kan ca-ciklider hybridisera sig också om det inte finns det motsatta könet av samma art.CAKommentar
-
Det är just det som är det svåra, att bedöma bara med ledning av utseende, storlek och färgteckning. Ibland tycker jag att de ser väldigt lika ut. Den ena något större kanske. Just idag när jag upptäckte "leken" så var den större igång med vad jag först trodde var romläggning (men som jag sedan insåg lika gärna kunde vara hanens befruktning) och då hade denne färgteckning mer som en hane och den andre var vit på buken.
Det hade varit till hjälp att hitta bilder på nätet på jaggahonans äggläggningsrör. Finns det någon skillnad på hanens och honans genitalier?
//Kaj
Honans äggläggningsrör är större och rundare, hanens spetsigare och mindre.
Men ta några foto så ska vi se om man ser det tydligare hos dig vilket kön det är!
Anledningen till att det var svårt att se skillnad när dom gick i sandby var att dom var hyffsat undantryckta av dom andra större fiskarna som gick i karet.CAKommentar
-
Honans äggläggningsrör är större och rundare, hanens spetsigare och mindre.
Men ta några foto så ska vi se om man ser det tydligare hos dig vilket kön det är!
Anledningen till att det var svårt att se skillnad när dom gick i sandby var att dom var hyffsat undantryckta av dom andra större fiskarna som gick i karet.
KajKommentar
-
Det blir inga bra bilder tyvärr, så jag får avvakta och se om det blir yngel. Men just nu tror jag det är två honor.
//KajKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Två dygn har gått och endast några enstaka romkorn har blivit vita. Hur lång tid tar det från romläggningen till kläckningen normalt?
//KajKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Man tycker ju att de skulle ha vitnat vid det här laget, om de nu är obefruktade, så det kanske blir yngel iallafall då
jag har 27 grader i karet, och ynglen har kläckts efter 3 dygn, så tempen är braKommentar
-
Hoppas mina är på G de med, hanen har grävt ner till bottenglaset, slaktat en bit av liggunderlaget, flyttat två stenar å rör sig inte många cm ifrån platsen. Honan är mer ute å simmar, får sig några små nyp av hanen då å då.
Provar att höja tempen lite i min burk, från 25 till 27 grader. Får vi se om det sätter igång någotKommentar
-
Mina små jaguarer har lekt igen för någon dag sedan. Imorrn ska väl rommen kläckas för att ätas upp av de andra jaguarerna!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar