Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Ursprungligen postat av RobinH
    Svårt att säga om man inte ser det själv!
    Vi får helt enkelt vänta och se 2-3dagar om du ser några yngel
    Har du inga foto på dom du kan visa? dom borde ju se bättre ut hos dig än dom gjorde i sandby?
    Kanske lättar att avgöra könen då!
    Men du anser det möjligt att det är två honor?
    //Kaj

Kommentar

• Ciklidtok
      Användare
      • September 2008
      • 506

Som du ser på mina så är honan mycket ljusare än hanen, och jag undrade om dina har samma färg?? För isf, är det ju möjligt att det är två honor. Jag kan dock tyvärr inte säga om två honor kan lägga rom när det gäller jaguarena.

Mina har i varje fall nykläckta yngel nu, så får vi se om de klarar några av dem

www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

Kommentar

• Kajjjan
        NCS Medlem
        • June 2008
        • 1882

Ursprungligen postat av Ciklidtok
        Som du ser på mina så är honan mycket ljusare än hanen, och jag undrade om dina har samma färg?? För isf, är det ju möjligt att det är två honor. Jag kan dock tyvärr inte säga om två honor kan lägga rom när det gäller jaguarena.

Mina har i varje fall nykläckta yngel nu, så får vi se om de klarar några av dem

Det är just det som är det svåra, att bedöma bara med ledning av utseende, storlek och färgteckning. Ibland tycker jag att de ser väldigt lika ut. Den ena något större kanske. Just idag när jag upptäckte "leken" så var den större igång med vad jag först trodde var romläggning (men som jag sedan insåg lika gärna kunde vara hanens befruktning) och då hade denne färgteckning mer som en hane och den andre var vit på buken.
        Det hade varit till hjälp att hitta bilder på nätet på jaggahonans äggläggningsrör. Finns det någon skillnad på hanens och honans genitalier?
        //Kaj

Kommentar

• RobinH
          Användare
          • August 2008
          • 2150

Ursprungligen postat av Kajjjan
          Men du anser det möjligt att det är två honor?
          //Kaj
          Ja det händer att 2st honor leker med varandra om det inte finns en hane i karet, har själv varit med om det med 2st Paraneetroplus fenestratus honor jag hade, sen kan ca-ciklider hybridisera sig också om det inte finns det motsatta könet av samma art.
          CA

Kommentar

• RobinH
            Användare
            • August 2008
            • 2150

Det är just det som är det svåra, att bedöma bara med ledning av utseende, storlek och färgteckning. Ibland tycker jag att de ser väldigt lika ut. Den ena något större kanske. Just idag när jag upptäckte "leken" så var den större igång med vad jag först trodde var romläggning (men som jag sedan insåg lika gärna kunde vara hanens befruktning) och då hade denne färgteckning mer som en hane och den andre var vit på buken.
            Det hade varit till hjälp att hitta bilder på nätet på jaggahonans äggläggningsrör. Finns det någon skillnad på hanens och honans genitalier?
            //Kaj

Honans äggläggningsrör är större och rundare, hanens spetsigare och mindre.
            Men ta några foto så ska vi se om man ser det tydligare hos dig vilket kön det är!
            Anledningen till att det var svårt att se skillnad när dom gick i sandby var att dom var hyffsat undantryckta av dom andra större fiskarna som gick i karet.
            CA

Kommentar

• Kajjjan
              NCS Medlem
              • June 2008
              • 1882

Honans äggläggningsrör är större och rundare, hanens spetsigare och mindre.
              Men ta några foto så ska vi se om man ser det tydligare hos dig vilket kön det är!
              Anledningen till att det var svårt att se skillnad när dom gick i sandby var att dom var hyffsat undantryckta av dom andra större fiskarna som gick i karet.
              Jag ska ta lite bilder när jag kommer hem. Baserat på din beskrivning av honans äggläggningsrör är det honan som la ägg när jag upptäckte rommen. Då är frågan om den andra är en hons eller hane.
              Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                NCS Medlem
                • June 2008
                • 1882

Det blir inga bra bilder tyvärr, så jag får avvakta och se om det blir yngel. Men just nu tror jag det är två honor.

//Kaj

Kommentar

• salmberg
                  Användare
                  • October 2007
                  • 830

Det blir inga bra bilder tyvärr, så jag får avvakta och se om det blir yngel. Men just nu tror jag det är två honor.

//Kaj
                  Är ganska säker på att den största i sandby är en hane.

Kommentar

• Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • June 2008
                    • 1882

Ursprungligen postat av salmberg
                    Är ganska säker på att den största i sandby är en hane.
                    Ok, vi får se hur det blir med mitt "par"...är det två honor eller en hane och en hona? Om bägge är honor ska jag titta på den där som du anser vara hanne i Sandby. Tack för tipset!

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • June 2008
                      • 1882

Två dygn har gått och endast några enstaka romkorn har blivit vita. Hur lång tid tar det från romläggningen till kläckningen normalt?

//Kaj

Kommentar

• RobinH
                        Användare
                        • August 2008
                        • 2150

Två dygn har gått och endast några enstaka romkorn har blivit vita. Hur lång tid tar det från romläggningen till kläckningen normalt?

//Kaj
                        vid ca3:e dagen beroende på vilken temp du har i karet!
                        CA

Kommentar

• Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • June 2008
                          • 1882

vid ca3:e dagen beroende på vilken temp du har i karet!
                          27-28 grader. Om de var obefruktade, borde de inte ha vitnat vid det här laget?

//Kaj

Kommentar

• Ciklidtok
                            Användare
                            • September 2008
                            • 506

Man tycker ju att de skulle ha vitnat vid det här laget, om de nu är obefruktade, så det kanske blir yngel iallafall då

jag har 27 grader i karet, och ynglen har kläckts efter 3 dygn, så tempen är bra
                            www.ciklidtok.weebly.com
                            *720 liter
                            *375 liter
                            *300 liter
                            *275 liter
                            *112 liter

Kommentar

• Trilska
                              Användare
                              • September 2011
                              • 170

Hoppas mina är på G de med, hanen har grävt ner till bottenglaset, slaktat en bit av liggunderlaget, flyttat två stenar å rör sig inte många cm ifrån platsen. Honan är mer ute å simmar, får sig några små nyp av hanen då å då.

Provar att höja tempen lite i min burk, från 25 till 27 grader. Får vi se om det sätter igång något

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Mina små jaguarer har lekt igen för någon dag sedan. Imorrn ska väl rommen kläckas för att ätas upp av de andra jaguarerna!
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...