If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Grattis till leken. Mina håller på att förbereda sig för lek igen fast dom har fullt upp med ynglen från förra leken. Fortsätter att växa gör dom iaf hanen börjar bli hyfsat grov. Klart trycker man i sig maten som är menat för båda så växer man ju.
Jaguarerna sköter om sina yngel till 100%. Hanen attackerar så fort jag lyfter täckglaset.
Har inte räknat ynglen, men många är det!
Jovisst! Rutorna måste rengöras till nästa fotopass!
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
Testade ny föda till mina jaggor igår afrikanska gräshoppor. Skulle tro att dom var c.a 6-7cm var inte säker på att det skulle uppskats men jag hade fel. Hanen satte i sig 6st på c.a 1 min. Här kommer några bilder på familjen.
Tror nog att de flesta av mina stora centralare med nöje hadde tagit alla måjliga småkrykryp. Har vid flera tillfällen fått in fjärilar i akvarierummet och det ser tokigt ut när alla fiskar jagar dom.. Trevlig familj.
Jaguarerna började att käka upp ynglen, så jag tog reda på ett 20 tal.
Ungefär 10 åkte ner i karet där jag har elfenbensyngel i samma storlek.
Hanen började genast att jaga bort dem och försöka att äta upp dessa, vilket tydligen lyckades.
Nu i kväll såg jag bara 3 yngel kvar. Men i ett litet yngelkar, så går det ett 10tal för att växa till sig.
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
Ruggigt vad era jaggor växer! Även då de leker verkar det som. Mina ständigt lekande rackare puttrar på runt 15cm, om ens det i honornas fall. Jag misstänker att leken gör sitt för honornas söliga tillväxt, de turas om att leka, allt för ofta troligtvis då ynglen alltid slutar som malmat och sedan vill de göra nya försök. Hanen däremot ska väl inte påverkas av lekandet, eller?
Här är hur som helst en hyfsat färsk bild på hanen som går själv i minsta karet. Den här växer faktiskt litegrann i alla fall, borde närma sig 20cm snart tycker jag, ren uppskattning dock. Fortfarande oerhört långsam tillväxttakt jämfört med mina tidigare exemplar, men snart borde han kunna flytta till fengäddornas kar och då hoppas jag på en liten tillväxtboost
Ruggigt vad era jaggor växer! Även då de leker verkar det som. Mina ständigt lekande rackare puttrar på runt 15cm, om ens det i honornas fall. Jag misstänker att leken gör sitt för honornas söliga tillväxt, de turas om att leka, allt för ofta troligtvis då ynglen alltid slutar som malmat och sedan vill de göra nya försök. Hanen däremot ska väl inte påverkas av lekandet, eller?
Här är hur som helst en hyfsat färsk bild på hanen som går själv i minsta karet. Den här växer faktiskt litegrann i alla fall, borde närma sig 20cm snart tycker jag, ren uppskattning dock. Fortfarande oerhört långsam tillväxttakt jämfört med mina tidigare exemplar, men snart borde han kunna flytta till fengäddornas kar och då hoppas jag på en liten tillväxtboost
Riktigt fin Jagga Fredrik!
Min hane är uppe i 34cm nu. Han är riktigt mäktig men jag måste nog erkänna att din är strået vassare, för min gubbe har liiite för högt hårfäste.
Mvh. Uffe
Den hanen var riktigt fin!!
och visst påverkas hanarna också när de leker, en hel del energi går ju åt till att försvara reviret bland annat.
Tack alla! Ja jag hoppas att det ska bli något av den där till slut Det den inte har i storlek kanske den får i utseende och mönster, man vet aldrig. Helt klart är i alla fall att jag inte tänker riskera något och flytta honom till fengäddorna innan jag är bergsäker på att han klarar av det. Han går lite trångt just nu men det är för hans bästa, tänker jag.
Tack alla! Ja jag hoppas att det ska bli något av den där till slut Det den inte har i storlek kanske den får i utseende och mönster, man vet aldrig. Helt klart är i alla fall att jag inte tänker riskera något och flytta honom till fengäddorna innan jag är bergsäker på att han klarar av det. Han går lite trångt just nu men det är för hans bästa, tänker jag.
ja fast jag matar och rengör som vanligt (inte alls så ofta som jag borde...) trots den mindre vattenvolymen så indirekt går det säkert lite segare i den här burken än i 540. Men jag försöker nog mest övertyga mig själv om att den här rackaren har möjlighet att bli ett monster den med så småningom. "Vänta bara till han flyttar till 540:t!" tänker jag
Kommentar