Inte uppe i Mickes storlek på jaggorna än men han växer nåt grymt iaf svårt att gissa storleken men runt 20cm skulle jag tro att han är nu iaf. Ville inte riktigt vara med på bild i dag så det blev en skit bild men bätre än inget. Han fick en hona igår som han började att uppvakta direkt. Ska bli kul att se hur det slutar.
Jaguarciklid - Parachromis managuensis
Kollaps
X
-
-
Hos mitt par är det alltid hanen som drar igång det hela genom växelvis ett otroligt stajlande i bästa skrud som går att uppbringa, samt rivstarter och något som ser ut som utfall mot honan men bara handlar om att visa styrka eller imponera genom att skapa virvlar runt honan. Det här paret har gått ihop nu i flera år och lekt ett otal ggr så honan behöver väl "väckas" och det är detta skådespel som är så mäktigt och som aldrig faktiskt resulterar i skador. Samspelt par, verkligen, det idealiska i nuläget vore nog att de fick vila från sin lekdrift och gå åtskilda nåt halvår men vågar man peta i en setup som fungerar.....
Mvh JariKommentar
-
Inte uppe i Mickes storlek på jaggorna än men han växer nåt grymt iaf svårt att gissa storleken men runt 20cm skulle jag tro att han är nu iaf. Ville inte riktigt vara med på bild i dag så det blev en skit bild men bätre än inget. Han fick en hona igår som han började att uppvakta direkt. Ska bli kul att se hur det slutar.
[ATTACH]24273[/ATTACH]
Helt grym tillväxttakt jämfört med mina segisar som inte ens är uppe i 15cm än. Det kanske är dumt men imorrn gallrar jag nog ut och byter jag in några av de minsta jaggorna trots att jag flyttar snart och kan ha otur och mista någon fler. Jag har fortfarande 11st kvar i ett 540 och det känns inte helt optimalt längre nu då jag utan problem kan se skillnad på dem spara undan de största och finaste.
Det lär ju bli mer bråk dock efteråt kan jag tänka mig. Just nu är det rätt lugnt pga att reviren blir så pass små och de som inte har parat ut med någon än fungerar som aggressionsavledare.
Lite intressant är att hona-hona visar upp mest aggression. Visst käftar hanarna också lite med varandra men inte lika mycket och ofta som honorna. Det vore tufft om man i slutändan kunde ha tre honor och en hane kvar. Men karet är i minsta laget för det.
Håller för övrigt med om att hanens uppvaktning av honan hör till de finare man kan se bland de ciklider man har haftFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Så där ja! Då var man 5 jaggor fattigare. Det var knepigare än jag trodde att gallra ur och håva upp rätt fiskar, då håven väl var nere i akvariet var alla livrädda och såg mer eller mindre identiska ut Förutom hanarna som syns tydligt på fenornas mönster. Men det gick bra i alla fall, jag gick efter skadorna, de som hade mobbats och som skulle gallras bort såg lite mer rispiga ut och hade ett och annat jack i fenorna. Jag passade på att mäta de som plockades upp, hela 12 cm hade de hunnit bli... efter ett halvår :/
Några av de som är kvar är större dock så ca 14cm gissar jag att de största är.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Stumlade pa denna. En valmående Jaguar.
http://www.youtube.com/watch?v=KSQVUxFrTCQ&feature=fvwFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Stoora kar är grejor...man blir sugen på större när man ser detta,,
men det finns ingen plats tyvärr iaf inte nuläget får vänta tills ungarna flyttar ut hihi..Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Men jag har faktiskt börjat uppskatta det här att ha ett par "mindre" kar också. Då kan man testa fler fisktyper som kanske annars skulle få det knepigt att gå ihop. Som det är nu har jag ett kar med ormhuvudsfiskar, ett med malawiciklider (oops! här kommer det fram! ), ett med jaguarciklider och sist men inte minst ett kar med mina kära bamsefengäddor.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Ja, om du kan lata bilen stå ute året om...
http://poseidonaquariums.net/images/bigtank1.jpg )Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Hej Fredrik och alla andra! Det var inte igår
Jag har efter många år av avhållsamhet skaffat mig akvarium igen. Roligt att se att du kör med jaggor fortfarande Fredrik, favoritfisk eller?
Mina jaggor jag skaffade för bra många år sedan visade sig ju vara bara hanar. Så en blev ensam kvar som jag gödde upp till runt 25 cm nånting om jag inte minns fel. Dock började han gräva så in i norden att jag lessnade totalt. Hade grus nästan upp till kanten i främre hörnan i ett 375 liters. Så jag sålde honom och sålde karet till min bror som sedan dess har mycket stort akvarieintresse. Jaggan vägde jag innan försäljning, 4,6 hg vägde han.
Idag har jag ett 35 liters där det ska födas upp guppy (matfisk) och ett 60 liters med 5 st fläckiga klätterfiskar (ctenopoma acutirostre)
dessutom letar jag ett 240 liters som klätterfiskarna ska få gå över till. Inga ciklider dock men nu är man igång igen iaf och det känns bra.
FI: jag vet ju att du gillar fiskar som har lite speciellt jaktbeteende, kolla på ctenopomorna jag har, finns med på zoopet. Tror det skulle vara en fisk i din smak.
Mvh MartinMVH Martin
http://m1.271.telia.com/~u27102612/Kommentar
-
Hej Fredrik och alla andra! Det var inte igår
Jag har efter många år av avhållsamhet skaffat mig akvarium igen. Roligt att se att du kör med jaggor fortfarande Fredrik, favoritfisk eller?
Mina jaggor jag skaffade för bra många år sedan visade sig ju vara bara hanar. Så en blev ensam kvar som jag gödde upp till runt 25 cm nånting om jag inte minns fel. Dock började han gräva så in i norden att jag lessnade totalt. Hade grus nästan upp till kanten i främre hörnan i ett 375 liters. Så jag sålde honom och sålde karet till min bror som sedan dess har mycket stort akvarieintresse. Jaggan vägde jag innan försäljning, 4,6 hg vägde han.
Idag har jag ett 35 liters där det ska födas upp guppy (matfisk) och ett 60 liters med 5 st fläckiga klätterfiskar (ctenopoma acutirostre)
dessutom letar jag ett 240 liters som klätterfiskarna ska få gå över till. Inga ciklider dock men nu är man igång igen iaf och det känns bra.
FI: jag vet ju att du gillar fiskar som har lite speciellt jaktbeteende, kolla på ctenopomorna jag har, finns med på zoopet. Tror det skulle vara en fisk i din smak.
Mvh Martin
Jag googlade lite snabbt och det låter som en spännande firre det där, klätterfisken, helt okänd sedan tidigare för mig. Kan mycket väl passa mig också. Tyvärr har man ju karen fulla just nu, och jag kanske tvingas ta ned något kar också i samband med flytt nu i april-maj. Får se hur det blir, beror lite på vad regeringen tillåter, inget kar i sovrummet har hon gjort klart för mig... men hallen är stor... så vi får se!
Jaguarcikliden är helt klart en av favoriterna just nu! En grupp jag skaffade i somras börjar äntligen para ut nu så det händer en del i karet nu.
Sedan har jag fortfarande fengäddorna som jag nog hade även sist vi surrade, de har ett kar mer eller mindre för sig själva nu. Sedan har jag några ormhuuvudsfiskar nu också som jag tycker är rätt skoj. De gillade väl även du om jag minns rätt? Canna marulioides är favoriten bland dem. Det händer inte så överdrivet mycket mellan matningarna dock men det är en riktigt härlig balja jag har fått fram där, skiljer sig rejäl från de andra vilket är skoj.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Tja!
Tänkte bara flika in och berätta lite om hur det går med mina jaggor. Min störsa jagga hane är den jag beställde från Metop. Han är faktiskt inte alls grå, börjar få fina färger. Han har tyvärr käkat upp 3 st andra jaggor, men en kompis har han kvar, tror den är hanne den med. Lite frågor kommer. Han var inte alls skygg i början utan brukade ligga vid glaset o spana och spänna upp sig tills jag en dag skulle mäta han o tog fram en tumstock brevid glaset då han for iväg och fick panik och träffade glaset hårt innan han hittade ett gömställe. Sedan dess ligger han understenen när jag kommer och är han framme sticker han dit direkt han ser mig. Vad kan ha hänt och vad kan jag göra? Just nu i karet är ett zebra par också och de har också blivit rädda av sig, hur fixar jag de här? Annars har de varit grymt kul med jaggan, han har visat fina jakt taktiker.
/vKommentar
-
Tja!
Tänkte bara flika in och berätta lite om hur det går med mina jaggor. Min störsa jagga hane är den jag beställde från Metop. Han är faktiskt inte alls grå, börjar få fina färger. Han har tyvärr käkat upp 3 st andra jaggor, men en kompis har han kvar, tror den är hanne den med. Lite frågor kommer. Han var inte alls skygg i början utan brukade ligga vid glaset o spana och spänna upp sig tills jag en dag skulle mäta han o tog fram en tumstock brevid glaset då han for iväg och fick panik och träffade glaset hårt innan han hittade ett gömställe. Sedan dess ligger han understenen när jag kommer och är han framme sticker han dit direkt han ser mig. Vad kan ha hänt och vad kan jag göra? Just nu i karet är ett zebra par också och de har också blivit rädda av sig, hur fixar jag de här? Annars har de varit grymt kul med jaggan, han har visat fina jakt taktiker.
/v
Intressant, hur har dina vuxit? Mina har ju som sagt vuxit väldigt långsamt jämfört med alla jag har haft tidigare. Hur stora är dina nu? Skräm inte dem med tumstocken igen, uppskatta bara.
Angående tumstockskräcken. Har de varit skygga länge efter detta inträffade eller är det bara nån dag? Hur tomt på fisk är det i karet, har han bara en jaguarpolare till i karet och sedan är det helt tomt?
Det är lite lurigt sånt där. Ensamma fiskar kan bli rädda och sedan verkar de knappt kunna repa sig alls. Men oftast fixar det sig rätt snabbt om det är flera fiskar i karet, de verkar lugna varandra, alltid är det någon som är lite mer vågad och sedan inser de andra att det är lugnt de med.
Jag förstår oron hur som helst. Då jag håvade upp firrarna jag skulle gallra bort nyligen så jagade jag runt samtliga jaggor med håven i över en kvart. En del håvades t.o.m. upp och identifierades ovanför vattnet eftersom alla såg i princip likadana ut då de var rädda och bleka.
Efter detta var de minst sagt livrädda för mig... De var allmänt skeptiska, avvaktande, bleka, osv. Karet såg i det närmaste tomt ut. Men då jag slängde i maten verkade de glömma skräcken och sedan dess står de och försöker stirra ut en vid framrutan som vanligt.
Så mitt spontana hemmasnickrade tips blir att du helt enkelt ger dem nån onormalt smarrig mat Sedan står du kvar vid karet så de inser att du inte är farlig utan snarare förknippar dig med något positivt.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Härligt, ska testa det. Den är nog upp mot 10 cm medans den andra är fortfarande typ 5 cm, råskumt. Den simmar med ett zebra par och sin jagga polare. Funderar faktiskt på att skaffa en till av hans brosor som är kvar på en butik här i uppsala, kan bi coolt. Ska nog invistera i fler lugna fiskar i karet också=) Tack för tipsetKommentar
-
Härligt, ska testa det. Den är nog upp mot 10 cm medans den andra är fortfarande typ 5 cm, råskumt. Den simmar med ett zebra par och sin jagga polare. Funderar faktiskt på att skaffa en till av hans brosor som är kvar på en butik här i uppsala, kan bi coolt. Ska nog invistera i fler lugna fiskar i karet också=) Tack för tipset
Men du det är riktigt intressant det här ju. Dina har inte heller vuxit så snabbt med andra ord. Även din största har väl ett par månader på nacken i din ägo? Spännande att vi är två med liknande "problem". Mina har kommit igång rejält här nu i övrigt, helt normal kroppsform och beteende, de har bara tagit ett par månader extra på sig än de jag har haft förr.
Och titta på bilden nedan... Såg det nu i kväll. Ovanligt prickig sten En syn man aldrig tröttnar på!Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
Kommentar