Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Ursprungligen postat av Beast
    Jepp så sant som det var sagt Nee men bara o låta dom vara någon vecka eller så, sen kommer dom att vara framme hela tiden..
    ...och göra som de flesta parachromisar, blockera mathålet.

Kommentar

• Sydney
      Användare
      • October 2009
      • 59

De stora jaggorna går ju för sig själva i 222 liters karet, men de är helt otroligt skygga och ligger under en sten hela dagarna, sen när man går där ifrån är de framme och sticker direkt under stenen när man kommer fram, varför detta? Karet är inte inrett alls nästan förutom stenen men kommer de alltid att vara skygga?
      Saulosin har också blivigt skygg sen de kom i, han var alltid framme förut, men ej nu. Konstigt?

Angående små jaggorna är de lite skygga fortfarande men de kommer ge sig, de märker jag på dem då de gör lite framsteg varje dag. För övrigt går de nu i ett 40 liters kar och de funkar hur bra som helst. De är ju bara 3cm nu, när de blir uppmot 6 cm ska de få ett 200 liters. En fråga är om det går att slänga i lite neon tetra nu för att ge dem lite levande, är det för tidigt lr skulle detta funka?

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Ursprungligen postat av Valdmaa
        De stora jaggorna går ju för sig själva i 222 liters karet, men de är helt otroligt skygga och ligger under en sten hela dagarna, sen när man går där ifrån är de framme och sticker direkt under stenen när man kommer fram, varför detta? Karet är inte inrett alls nästan förutom stenen men kommer de alltid att vara skygga?
        Saulosin har också blivigt skygg sen de kom i, han var alltid framme förut, men ej nu. Konstigt?

Angående små jaggorna är de lite skygga fortfarande men de kommer ge sig, de märker jag på dem då de gör lite framsteg varje dag. För övrigt går de nu i ett 40 liters kar och de funkar hur bra som helst. De är ju bara 3cm nu, när de blir uppmot 6 cm ska de få ett 200 liters. En fråga är om det går att slänga i lite neon tetra nu för att ge dem lite levande, är det för tidigt lr skulle detta funka?
        Vissa individer är definitivt försiktigare än andra, men ge dem lite tid, jaggor är rätt smarta och i naturen kryllar det av fiender till små jaguarer så de måste själva få inse att det inte finns något att vara rädd för i karet.

Skygghet smittar, sticker en fisk iväg i panik så kan de andra tro att de har missat nåt, så de sticker iväg de också bara för att vara på säkra sidan. En livrädd fisk kan göra ett helt kar vettskrämda om de vill sig illa. Och på samma sätt, en lugn fisk kan göra ett helt kar med nervösa fiskar lugna som en filbunke - vilket är tricket du ska använda om det inte släpper, men det brukar det göra.

Kör på med levande du, det är aldrig för tidigt till jaggor Är foderfisken för stor så tar de den senare istället så det är ingen fara. Jag brukar alltid ha något de kan smyga på i karet, det gör dem roligare. Jaggor som är inkörda på pellets blir som påfåglar, står bara och tigger vid framrutan hela dagarna, och då är påfåglarna roligare faktiskt som ju är duktiga hoppare dessutom.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Micke Jarhl
          Användare
          • April 2002
          • 2277

Dags för lite mer bilder då... en magnifik hane med tillbeh.. håll tillgodo
          Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
            Dags för lite mer bilder då... en magnifik hane med tillbeh.. håll tillgodo
            Hanen är kungen av jaggor just nu ju, så sjukt maffig Honan ser fin ut hon med. Ett riktigt fint par
            Hade du flera honor eller hur var det? Testa spara dem i så fall, kanske vi kan komma med lite nya rön om hur man bör hålla arten, om man nu har plats så det räcker.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Micke Jarhl
              Användare
              • April 2002
              • 2277

kompisen tog hand om den andra honan och de 2 andra hanarna som kom från Sthlm/Norrköping han har flera kar i gång i källaren men de simmar ihop med 1par fredrichstalii och ett bocurti par funkar fint i 900L kar

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Största jaggan i 540, ca 9 cm. Någon som törs gissa könet? Det sprutar ju inte direkt testosteron ur denna fisk men den är störst i karet, även mest dominant.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Micke Jarhl
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2277

Ursprungligen postat av FI
                  Största jaggan i 540, ca 9 cm. Någon som törs gissa könet? Det sprutar ju inte direkt testosteron ur denna fisk men den är störst i karet, även mest dominant.
                  väldigt ljus inget blått i rygg fenan?(fast det är väl inga garantier kanske oftast hanar iaf) ren gissning en hona!

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Sist jag födde upp en grupp jaggor var de fem största honor.

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                      väldigt ljus inget blått i rygg fenan?(fast det är väl inga garantier kanske oftast hanar iaf) ren gissning en hona!
                      Ursprungligen postat av Lundensis
                      Sist jag födde upp en grupp jaggor var de fem största honor.
                      Jupp jag gissar samma sak men törs inte spika något än, lite för feminin för att vara en hane tycker jag, men jag har haft fel förr

För mig är det alltid hanarna som har varit de största men jag har hört tidigare att det är vanligt att honorna drar iväg. Kan nog vara ett bra utgångsläge, stora honor borde innebär mindre strul vid leken. Fast hanarna kommer säkert ikapp senare då honornas energi går till äggen.
                      En till sak som talar för att det är en hona är att jag har sett en spetsig genitalpapill sticka ut lite på andra jaggor efter rejäl matning men denna och även en till med samma utseende i samma storlek ser alltid helt platt ut under.

Kul hur som helst att man börjar kunna urskilja könen på dem, jag tycker även de har börjar växa lite snabbare nu, både på längden och bredden, så jag har hopp om att det ska bli nåt av dem till slut
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Zten
                        Användare
                        • December 2009
                        • 75

FI, följer dina inlägg i denna tråd med spänning.

Tänkte bara kolla med er här på forumet för skojs skull ifall det är någon som någonsin sett en albino jagga med egna ögon? Har i alla fall på känn att det är en riktig raritet jämfört med exempelvis albino Oscars..

Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Är det där en albino eller är det en guldvariant? Jag har aldrig sett en live men på nätet är de sistnämnda inte så ovanliga. Men den där var onormalt gul tyckte jag så det kanske är en annan odlingsform?

Själv försöker jag ta mig så långt bort från gult som möjligt, jag tycker den vanliga svartvita är fantastiskt vacker då den kommer upp i storlek. Jag misstänker dock att vi färgar fiskarna gula omedvetet via maten vi ger dom. Eller också är det stress som gulfärgar dem, vet inte riktigt. Eventuellt spelar vattnet roll, kanske de blir mer gyllenfärgade i ett mjukt vatten med lägre pH än ett hårt vatten med högre pH? Jag hade kräftor som sades göra det, jag kollade aldrig om det stämde men de skulle enligt utsago få brunorange skal i mjukt surt vatten och blått skal i hårt basiskt vatten.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Zten
                            Användare
                            • December 2009
                            • 75

Är det där en albino eller är det en guldvariant?
                            Jag är ju lika grön här på forumet som de där jaggorna är gula så jag har ingen aning. Skulle tippa på guldvariant i så fall, eftersom ögonen ser normala ut, de brukar väl trots allt se annorlunda ut i albino form?

Jag har då inte sett till dem tidigare i alla fall, men jämfört med det snygga monstret i videon som du postat tidigare, så ser ju guldvarianten bara ut som en snöhög som någon har tömt blåsan i. (Mogen jämförelse kände jag där, haha)

Så där ja! Då har man hoppat ner i CA-träsket igen och skaffat nya jaggor! :D 10 st blivande monster, just nu små pigga rackare på 4-5 cm, går i mitt 240-liters uppdrivningskar just nu. De har i skrivande stund konkurrens om maten med några påfåglar på en 7-8 cm, det ser ut att funka just nu men på sikt får man nog

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Ursprungligen postat av Zten
                              Jag är ju lika grön här på forumet som de där jaggorna är gula så jag har ingen aning. Skulle tippa på guldvariant i så fall, eftersom ögonen ser normala ut, de brukar väl trots allt se annorlunda ut i albino form?

Jag har då inte sett till dem tidigare i alla fall, men jämfört med det snygga monstret i videon som du postat tidigare, så ser ju guldvarianten bara ut som en snöhög som någon har tömt blåsan i. (Mogen jämförelse kände jag där, haha)

http://www.ciklid.org/forum/showpost...&postcount=106
                              Hehe Ja eller jämfört med den här snyggingen
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Jag hittade en till film just, sjukt snygga exemplar med tanke på storleken

Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...