Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Mja jag håller med Micke, det är grymt svårt att könsbestämma dem i den storleken. Om hanarna utmärker sig extremt mycket jämfört med honorna så kan man könsbestämma dem tidigt men så är det tyvärr inte allt för ofta. Generellt sett ska hanarna dock ha mer och tydligare små fläckar på buksidorna och fenorna än honorna, och detta syns mer och mer ju större de blir, ibland tidigt, ibland sent.
    Fisken nedan var kanske 6 cm på fotot och här ser man redan de manliga dragen titta fram. Men av de ungfiskar jag har haft är detta rätt ovanligt tyvärr, om man nu kan dra några slutsatser av det.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Grymt skoj hur som helst med fler jaggaägare!

Jag funderar på att testa byta lite vatten två gånger per vecka för att se om jag får mer sprutt mina sega tjeckier så. Jag har t.o.m. testat mata med oxhjärta ett tag nu och de stampar fortfarande på 7cm-strecket (uppskattning dock)
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• RobinH
        Användare
        • August 2008
        • 2150

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
        Nu har det hänt hihi...Min nya jagga hane satte Trimac på plats igår kväll så jäkla skönt se Han fick känna på en rejäl tung kyss halva huvudet försvann in i jaggans gap och det vart en förvånad min på både mig och trimacen som backade iaf för stunden..Trimacen är oberäknelig så det kan nog bli mer, ändå skönt se att han tar för sig nu känns jäkligt bra det här...
        Hehe... (halva huvudet försvann in i jaggans gap) inte konstigt han blev förvånad, måste varit en intressant syn.
        CA

Kommentar

• Micke Jarhl
          Användare
          • April 2002
          • 2277

dålig bild men fin teckning på jagga hanen
          Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• RobinH
            Användare
            • August 2008
            • 2150

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
            dålig bild men fin teckning på jagga hanen
            Fin om man bara ser på teckningen på han så e det lite likt en ljus tetracantha tycker jag.

Hur står sig förresten tetracantha och istlanum mot jaggor och trimaculatum? du har visserligen stort kar men kan dom hålla revir osv?
            CA

Kommentar

• Micke Jarhl
              Användare
              • April 2002
              • 2277

Ursprungligen postat av RobinH
              Fin om man bara ser på teckningen på han så e det lite likt en ljus tetracantha tycker jag.

Hur står sig förresten tetracantha och istlanum mot jaggor och trimaculatum? du har visserligen stort kar men kan dom hålla revir osv?
              De håller till i en liten grotta jag har av moduler men det blir nog ingen lek där för Istlanum och grammodes är lite vassare men får de tid så kanske tycker det växer på bra nu(cuba) så med lite storlek så kanske...men det blir inga skador på fiskarna det är viktigast de kan gömma sig om det hettar till...Istlanum är åxo bland det kaxigaste för sin storlek de ska ju kunna bli rejält stora åxo då får vi se hur det går här hemma...
              Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Sydney
                Användare
                • October 2009
                • 59

Nu är även en hane från Metop inköpt. Dock är de skygga nu och äter inte annat än mygglarver, men de är ju en så länge bara 3 cm. Något annat man kan tänkas att de gillar redan så här små?

Kommentar

• Cronan
                  Användare
                  • July 2008
                  • 907

Ursprungligen postat av Valdmaa
                  Nu är även en hane från Metop inköpt. Dock är de skygga nu och äter inte annat än mygglarver, men de är ju en så länge bara 3 cm. Något annat man kan tänkas att de gillar redan så här små?
                  Räkor är en favorit hos samtliga av mina CA-ciklider bara klip dom i små bitar. Men det bästa är att försöka variera så mycker som möjligt redan från början. Nu brukar jaggor inte vara specielt kräsna av sig så det ska nog inte vara några problem med att få dom att äta.

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Nice! Så hur många blivande monster har du nu?

Angående maten. All frysmat borde gå ner, men försök få dem att äta pellets också så tidigt som möjligt, det har du igen senare. Jag kör med Hikari Cichlid Staple Mini som basmat, ska inte ge färg på dem vad jag har förståt. Sedan får de en frysfoderblandning, Tropcial Sextet, som de är helt galna i. Och oxhjärta har de också börjat få nu, men det sägs vara dåligt för dem i längden så var lite försiktig om du testar det.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Jag studerade dem lite närmare nu i morse och de största kan nog vara 8-9 cm ändå, och de mindre dryga 6 cm. Så lite har de ju vuxit trots allt.
                      Loisellei tittar fram i ett par av bilderna också. Fungerar fortfarande kalasbra med jaggorna.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
                        Användare
                        • October 2009
                        • 59

Jag hade två blivande monster imorse, men ikväll har jag tre Gick förbi min närmsta lilla akvarieaffär idag och de hade fått in ett jagga par på 15 o 13 cm! De hade sålts till någon i tron att de var fredliga men efter ett dygn hade alla hans fiskar i akvariumet varit borta. Så han kom in med de igår tydligen och då blev de placerade i ett knivfisk kar på alla 9cm typ. Imorse var tre borta, jag tror jag har skaffat mig en riktig tuffing! Han är väldigt vacker med hög kroppsform, just nu dock ligger han under än sten, antar att han smälter lite mat och den nya miljön. Han går i ett 222 liters nu med en Pseudotropheus Saulosi på 10cm och två zebra på 2cm. Saulosi visade ingen respekt alls, blev fight efter 5 min om platsen under stenen, saulosin ser rätt tilltygad ut redan. Får se hur länge han står sig, zebrorna blir nog en fin nattmacka! Tänkte på en sak, varför de ligger under stenen, kan de bero på belysningen? De sa i affären att man ska ha rätt så lite belysning, vad är en bra styrka på ljuset?

Kommentar

• Sydney
                          Användare
                          • October 2009
                          • 59

Mina små jaggor på 3 cm är jätte skygga, är de nått de kommmer ha kvar lr brukar det vara så nu när de är små? När brukar detta ändras i så fall? Angående mitt stora par, zebrorna var borta imorse, men tyvärr är de forfarande lika skygga. När man kommer fram mot dem drar de direkt under en sten, hur kan man få dem att bli mer oräddda i denna storlek?

Kommentar

• Cronan
                            Användare
                            • July 2008
                            • 907

Mina små jaggor på 3 cm är jätte skygga, är de nått de kommmer ha kvar lr brukar det vara så nu när de är små? När brukar detta ändras i så fall? Angående mitt stora par, zebrorna var borta imorse, men tyvärr är de forfarande lika skygga. När man kommer fram mot dem drar de direkt under en sten, hur kan man få dem att bli mer oräddda i denna storlek?
                            Det brukar gå över efter ett tag du fick precis hem fiskarna. Själv brukar jag ha nersläckt kar i två tre dagar när jag får hem ny fisk. Annars kan man ju alltid släpa ner nån orädd fisk med rätt storlek. Har själv veijor med mina jaggor och dom backar inte. Kommer inte ihåg vad du har för storlek på karet. Veijorna tar ju sin plats.

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Värt att tänka på är att vid 3 cm så är de yngel och yngel bör hålla sig gömda större delen av tiden för annars så blir de uppätna. Det är så jaggorna resonerar nu i början.

Efter ett tag när de märker att det inte finns någon fara så kommer de att hålla sig mer framme och det dröjer inte länge förrän de vet var mathålet är.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• JockeB
                                Användare
                                • May 2004
                                • 2964

Ursprungligen postat av jinnarparen
                                Värt att tänka på är att vid 3 cm så är de yngel och yngel bör hålla sig gömda större delen av tiden för annars så blir de uppätna. Det är så jaggorna resonerar nu i början.

Efter ett tag när de märker att det inte finns någon fara så kommer de att hålla sig mer framme och det dröjer inte länge förrän de vet var mathålet är.
                                Jepp så sant som det var sagt Nee men bara o låta dom vara någon vecka eller så, sen kommer dom att vara framme hela tiden..
                                Mvh Jocke
                                Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

Arbetssätt...