Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wassago
    Användare
    • November 2009
    • 11

Ursprungligen postat av FI
    Jo de blir ju bumlingar tyvärr. Men inte över en natt. Värt att tänka på kanske. Det tar många många år innan de har vuxit ur både en 375a och definitivt ett 550. Frågan är om de någonsin gör det... Runt 40cm kanske man får dem till om man väntar riktigt länge. Har de vuxit ur det då? Kanske. Ju större desto bättre dock. Om inte annat för att lekarna ska bli mindre problematiska.

Men i slutändan kan man fråga sig om man ska leva i nuet eller i morgondagen. Är det mening att oroa sig idag för att en 5-centimetersfirre kan bli en halvmeter om 5-10 år? Eller ska man ta det då problemet börjar bli verklighet? Tänk om det aldrig blir ett problem? Kanske man har ett större kar då? Kanske man har bytt in firren långt innan pga att man tappade intresset?

Jag väljer att leva i nuet!
    Mina nuvarande jaggor går i ett 540 och planen är att ha dem där till de blir en sisådär 40cm. Borde funka tycker jag. De första jag hade som det finns en del foton på i tråden gick hela tiden i en 375a, lekte regelbundet, med vissa problem stundtals men de hann i alla fall bli runt 30cm innan jag sålde dem (dum som man är! ångrar det fruktansvärt... bästa fiskarna jag har haft alla kategorier)
    Ja, jag såg dom bilderna och det var väl dom som fick mej att på lite mer allvar tänka på jaguarer.. Såg ju inte ut som att dom hade det allt för trångt där!

Förstår ditt tankesätt, men samtidigt så är det ju ett liv man tar till sej och som man måste måna om så länge det lever.. Håller på med reptiler annars å där e det många som köper arter som blir giganter med tiden utan att dom har tänkt var dom skall göra av djuren när de är "bestar" på 4-6meter.

Finns det avsättning för så stora fiskar sen då? Så man inte står där å riskerar att tvingas avliva fiskarna om man får platsbrist?
    Hur gamla blir dom normalt?

Tack för dina svar! Bara rädd dom leder mej ännu djupare ner i träsket!

Kommentar

• RobinH
      Användare
      • August 2008
      • 2150

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
      japp hanen visste inte vad han skulle göra så det möglade var åxo hans första dag i karet inte lätt hänga med där
      Hehe... nä inte lätt, kul att honan accepterade honom direkt iaf. han var nog efterlängtad av henne
      CA

Kommentar

• Cronan
        Användare
        • July 2008
        • 907

Läckra bilder Micke längtar efter att mina når den storleken. Men det tar en stund till även om ett par av dom växer något enormt. Frugan undrade härom dan om jag köpt nya fiskar igen men det var bara jaggorna som ökat i storlek. Ska ta några bilder så fort jag får tillbaka min kamra.

Kommentar

• Micke Jarhl
          Användare
          • April 2002
          • 2277

Jaggor är riktigt coola firrar har haft dom i omgångar men denna gången vart allt lite av en slump men nu ska dessa behållas,,alla firrar jag har nu i det stora ska stanna där nu, ska se hur stora de kan bli
          Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Sydney
            Användare
            • October 2009
            • 59

Tänkte fråga dig Fredrik hur det går med jaggorn, börjar se några könsskillnader? Är du nöjd med dem aanrs? Mina från Metop kommer på tor, blir man jagga ägare för första gången Juste, hur stora var dina från Metop när du fick dem?
            /Mvh v

Kommentar

• Jaggan
              Användare
              • November 2006
              • 61

Jaggor är riktigt coola firrar har haft dom i omgångar men denna gången vart allt lite av en slump men nu ska dessa behållas,,alla firrar jag har nu i det stora ska stanna där nu, ska se hur stora de kan bli
              Hoppas du lyckas behålla firrarna Micke! . Jag har tänkt precis så där många gånger, men det dyker alltid upp något som man vill köpa och då måste man ibland göra sig av med nån firre för att få plats,
              Men jaggor hör till undantag, dom sitter alltid säkert.
              Mvh. Uffe

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Lite Jaggor från mig då men det vart inga bra men de syns iaf + lite fight med trimac
                Hehe wow vilken bjässe den där hanen! Hur stor är den? Härligt att höra att du tänker spara dem för övrigt! Jag ska göra likadant, 540 är mitt jaguarkar nu. Enda kruxet är att de växer så sakta, jag blir inte klok på varför de gör de, jag tycker jag sköter dem precis som jag har gjort med tidigare jaggor. Mycket köttig mat, varvat med pellets, och regelbundna vattenbyten.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Ursprungligen postat av Wassago
                  Ja, jag såg dom bilderna och det var väl dom som fick mej att på lite mer allvar tänka på jaguarer.. Såg ju inte ut som att dom hade det allt för trångt där!

Förstår ditt tankesätt, men samtidigt så är det ju ett liv man tar till sej och som man måste måna om så länge det lever.. Håller på med reptiler annars å där e det många som köper arter som blir giganter med tiden utan att dom har tänkt var dom skall göra av djuren när de är "bestar" på 4-6meter.

Finns det avsättning för så stora fiskar sen då? Så man inte står där å riskerar att tvingas avliva fiskarna om man får platsbrist?
                  Hur gamla blir dom normalt?

Tack för dina svar! Bara rädd dom leder mej ännu djupare ner i träsket!
                  Det låter bra det! ner i träsket ska du! komsi komsi! haha

Nä men seriöst jag förstår helt klart hur du tänker, och egentligen är det väl så man ska tänka. Själv har jag dock turen att ha en lokal butik som tar emot stora fiskar, och de försvinner i ett nafs oftast dessutom så jag har aldrig känt att jag behöver ha dåligt samvete vid ett inbyte.

Men jag tror som sagt att ett kar på 1,5 meter kan fungera väldigt länge till ett ensammet lekpar jaggor. Att se jaggor över 40cm verkar vara ovanligt, de få jag har sett som är så stora har varit dryga 10 år så man har ju lite tid på sig att uppgradera karet om det verkar behövas. Undantaget fiskarna jag har just nu så tycker jag det brukar gå väldigt snabbt upp till 20cm dock, på mindre än ett år kan de vara där. Så det bör man ha i åtanke. Men personligen tycker jag det är aggressionen under leken samt inför leken som är det största problemet med jaggor. Storleken på fiskarna är bara problematiskt indirekt eftersom stora fiskar kan göra en del skada om det vill sig illa...
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Ursprungligen postat av Valdmaa
                    Tänkte fråga dig Fredrik hur det går med jaggorn, börjar se några könsskillnader? Är du nöjd med dem aanrs? Mina från Metop kommer på tor, blir man jagga ägare för första gången Juste, hur stora var dina från Metop när du fick dem?
                    /Mvh v
                    Nä det är fortfarande ett mysterium på de här rackarna. Jag misstänker att två av de största är hanar, de börjar få lite mer fläckar på buken än de övriga och är som sagt störst. I övrigt vet jag inte.
                    Jag är helnöjd med dem förutom att de växer så sakta. Beteendet har de men det är lite tradigt att fortfarande ha ungfiskar på max 7cm efter 3 månader. De var 4-5cm vid köpet, och 5-7 nu, uppskattningsvis. Loisellei som går i samma kar, som borde växa långsammare med tanke på att det är en hälften så stor art, har vuxit om flera av dem, det är bara de två största som är aningen större. Kanske behöver jag gallra lite... Men det är lite riskabelt då man inte vet könen på dem. Kanske byter man in de enda som är honor eller de enda honorna med rätt temperament.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Micke Jarhl
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2277

Hehe wow vilken bjässe den där hanen! Hur stor är den? Härligt att höra att du tänker spara dem för övrigt! Jag ska göra likadant, 540 är mitt jaguarkar nu. Enda kruxet är att de växer så sakta, jag blir inte klok på varför de gör de, jag tycker jag sköter dem precis som jag har gjort med tidigare jaggor. Mycket köttig mat, varvat med pellets, och regelbundna vattenbyten.
                      han är nog närmre 35cm än 30 men jag har inte mätt honom, han är rätt hög och kompakt lika med brett mellan ögonen till min stora glädje började han äta igår,,han fick en lite våldsam start med trimac som fick frisimmande yngel dagen efter han kom i,,vilket gjorde han fick fullt upp med att ta skydd men sen jaG SÖG UPP YNGELN SÅ LUGNADE ALLT NER SIG PÅ ETT DYGN SÅ NU TROR JAG ALLT LÖSER SIG BRA HAN ÄR FRAMME NU OCH SPÄNNER UPP SIG FÖR HONAN IBLAND ops caps(orkar inte skriva om det ..

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

han är nog närmre 35cm än 30 men jag har inte mätt honom, han är rätt hög och kompakt lika med brett mellan ögonen till min stora glädje började han äta igår,,han fick en lite våldsam start med trimac som fick frisimmande yngel dagen efter han kom i,,vilket gjorde han fick fullt upp med att ta skydd men sen jaG SÖG UPP YNGELN SÅ LUGNADE ALLT NER SIG PÅ ETT DYGN SÅ NU TROR JAG ALLT LÖSER SIG BRA HAN ÄR FRAMME NU OCH SPÄNNER UPP SIG FÖR HONAN IBLAND ops caps(orkar inte skriva om det ..
                        Hehe ja han är verkligen bastant! Det är preciiis så där jag vill att jaguarhanar ska se ut! Inga taniga slanka saker, de ska vara stora, höga, breda och maffiga helt enkelt!

Du får se till att bjurra på mycket foton nu så fler blir peppade att skaffa arten Det är ju ett tag innan mina är där så jag vet inte hur mycket jag kan bidra på den punkten just nu. Sedan då de blir könsmogna och para ut så ska jag spamma forumet som vanligt igen
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Wassago
                          Användare
                          • November 2009
                          • 11

Det låter bra det! ner i träsket ska du! komsi komsi! haha

Nä men seriöst jag förstår helt klart hur du tänker, och egentligen är det väl så man ska tänka. Själv har jag dock turen att ha en lokal butik som tar emot stora fiskar, och de försvinner i ett nafs oftast dessutom så jag har aldrig känt att jag behöver ha dåligt samvete vid ett inbyte.

Men jag tror som sagt att ett kar på 1,5 meter kan fungera väldigt länge till ett ensammet lekpar jaggor. Att se jaggor över 40cm verkar vara ovanligt, de få jag har sett som är så stora har varit dryga 10 år så man har ju lite tid på sig att uppgradera karet om det verkar behövas. Undantaget fiskarna jag har just nu så tycker jag det brukar gå väldigt snabbt upp till 20cm dock, på mindre än ett år kan de vara där. Så det bör man ha i åtanke. Men personligen tycker jag det är aggressionen under leken samt inför leken som är det största problemet med jaggor. Storleken på fiskarna är bara problematiskt indirekt eftersom stora fiskar kan göra en del skada om det vill sig illa...
                          haha, ja.. vi får se hur jag gör! Jag behöver inte bestämma mej än i vart fall! Kommer att följa din tråd här å kanske kommer det fler frågor framöver (ganska troligt till å med! . )

Blir det inte jaggor denna gången så kanske det blir nästa om inte annat!
                          Tack å hej så länge!

Väl mött//I

Kommentar

• Micke Jarhl
                            Användare
                            • April 2002
                            • 2277

Nu har det hänt hihi...Min nya jagga hane satte Trimac på plats igår kväll så jäkla skönt se Han fick känna på en rejäl tung kyss halva huvudet försvann in i jaggans gap och det vart en förvånad min på både mig och trimacen som backade iaf för stunden..Trimacen är oberäknelig så det kan nog bli mer, ändå skönt se att han tar för sig nu känns jäkligt bra det här...
                            Senast redigerad av Micke Jarhl; 27 November 2009, 14:02.

Kommentar

• Sydney
                              Användare
                              • October 2009
                              • 59

Sådär! Nu är man ägare till 4st 3-4cm jaggor. Vart yngel från ett jagga par som finns på Eskilstuna zoo som var riktigt vackra. Ska nog också köpa två från metop efter som de har kommit nu också. Fiskarna jag valde ser alla nästan olika ut, 1 en stor rackare med mörka mönstren på kroppen men inte några på fenorna, 2 sen en ganska liten nästan hel vit/gul utan mönstren, 3 sen en med mörk färg på kropp och lite lite svaga mönstren på fenorna, 4 den sista är också liten med svaga mönstren på kroppen! Kan man tolka nått av den här faktan vilket kön de har än, i så fall vad är vad? Äntligen äntligen är de hemma, nu är de bara hålla tummarna att de går bra, de kommer nog bli stora med tanke på att de var månaden gammla=)
                              Mvh/v

Kommentar

• Micke Jarhl
                                Användare
                                • April 2002
                                • 2277

Ursprungligen postat av Valdmaa
                                Sådär! Nu är man ägare till 4st 3-4cm jaggor. Vart yngel från ett jagga par som finns på Eskilstuna zoo som var riktigt vackra. Ska nog också köpa två från metop efter som de har kommit nu också. Fiskarna jag valde ser alla nästan olika ut, 1 en stor rackare med mörka mönstren på kroppen men inte några på fenorna, 2 sen en ganska liten nästan hel vit/gul utan mönstren, 3 sen en med mörk färg på kropp och lite lite svaga mönstren på fenorna, 4 den sista är också liten med svaga mönstren på kroppen! Kan man tolka nått av den här faktan vilket kön de har än, i så fall vad är vad? Äntligen äntligen är de hemma, nu är de bara hålla tummarna att de går bra, de kommer nog bli stora med tanke på att de var månaden gammla=)
                                Mvh/v
                                en bild länk på dom hade ju under lättat ang könsskillnaderna men i den storleken 3-4 cm är det inte lätt iaf inte med någon säkerhet

Kommentar

Arbetssätt...