Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Ursprungligen postat av Valdmaa
    Nu är jaggorna äntligen beställda, nu är det bara att vänta, det blir dem från metop Visst skulle dem från metop vara lite mer silverfärgade? Hur silverfärgade är dina fredrik? Ngn bild? Gillar annars hanarnas fina mörka leopardfärg.
    Jo dom är bra mycket silvrigare än de från Akvarieteknik. De är dock precis som vanligt mindre silvriga nu än då de köptes, färgen måste bero mycket på allt från foder till stress och jag misstänker även att lågt pH ändrar färgen på fiskarna.

Nackdelen med de från Metop är att de växer fruktansvärt sakta. Fast jag vet inte om det har med fiskarna att göra eller om det är akvariet och skötseln av det med allt vad det innebär. Jag har aldrig varit med om något liknande i alla fall. De är fortfarande ungfiskar efter 3 månader, den största är 7cm om jag verkligen tar i, de flesta är runt 5-6cm. Ändå äter de som grisar och får 30-procentiga vattenbyten varje vecka.
    Men jag tänker nu att de får väl ta lite tid på sig om de nu vill, jag har ingen brådska egentligen. Jag oroar mig mest över att de ska bli dvärgväxta och få skum kroppsform, men än så länge ser de ut som jaggor i alla fall.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• JockeB
      Användare
      • May 2004
      • 2964

Ursprungligen postat av FI
      Jo dom är bra mycket silvrigare än de från Akvarieteknik. De är dock precis som vanligt mindre silvriga nu än då de köptes, färgen måste bero mycket på allt från foder till stress och jag misstänker även att lågt pH ändrar färgen på fiskarna.

Nackdelen med de från Metop är att de växer fruktansvärt sakta. Fast jag vet inte om det har med fiskarna att göra eller om det är akvariet och skötseln av det med allt vad det innebär. Jag har aldrig varit med om något liknande i alla fall. De är fortfarande ungfiskar efter 3 månader, den största är 7cm om jag verkligen tar i, de flesta är runt 5-6cm. Ändå äter de som grisar och får 30-procentiga vattenbyten varje vecka.
      Men jag tänker nu att de får väl ta lite tid på sig om de nu vill, jag har ingen brådska egentligen. Jag oroar mig mest över att de ska bli dvärgväxta och få skum kroppsform, men än så länge ser de ut som jaggor i alla fall.
      Kan ju vara så att dom från Metop gått länge i ett trångt akvarium, då hämmas tillväxten kraftigt.. Man vet ju inte hur gammla dom är när man får dom tyvärr, dom kan ju vara dubbelt så gammla som dom andra du har, men har gått för länge i trångt akvarium, med kanske dåligt foder också, hos odlarn eller Metop just i detta fall.. Har sett sånt många gånger, har man riktig otur så växer dom inte alls, utan dör relativt fort..
      Har själv haft en kull som jag höll för trångt, flyttade dom till slut men det var försent, dom växte knappt 1 cm på ett halvår, sen börja dom dö.. Den tabben gör jag inte om nån mera gång
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Micke Jarhl
        Användare
        • April 2002
        • 2277

Tjenixen på er hittade en bild på min jagga hona ca 24-25cm,,får hem 1 par killar snart så hon får sällskap sen får vi se hur det går med trimac paret...
        Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Sydney
          Användare
          • October 2009
          • 59

Oj, det var otippat! Tycker du det är svårare att se skillnaden på könen på de här än de vanliga du haft? Har du märkt ngn skillnad i beteende annars? År dem lika härligt rovgiriga som du upplevt andra? Jag hoppas att jag lyckas få en hane och att han växer och blir stor, känns ju lite svårare nu tyvärr när mina också kommer från metop=/ Får hoppas de växer på sig nu och var bara lite långsamma i starten, jag hoppas på de bästa!
          Senast redigerad av Sydney; 13 November 2009, 20:19.

Kommentar

• JockeB
            Användare
            • May 2004
            • 2964

Här är en av dina grabbar Micke, ca 35 cm..
            Mvh Jocke

Kommentar

• Jaggan
              Användare
              • November 2006
              • 61

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
              Tjenixen på er hittade en bild på min jagga hona ca 24-25cm,,får hem 1 par killar snart så hon får sällskap sen får vi se hur det går med trimac paret...
              En riktigt ståtlig dam!

Mvh. Uffe

Kommentar

• Micke Jarhl
                Användare
                • April 2002
                • 2277

Ja hon är inte dum alls jaggan sen ser du killen till henne ovan ska bli intressant framöver..

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Ursprungligen postat av Beast
                  Kan ju vara så att dom från Metop gått länge i ett trångt akvarium, då hämmas tillväxten kraftigt.. Man vet ju inte hur gammla dom är när man får dom tyvärr, dom kan ju vara dubbelt så gammla som dom andra du har, men har gått för länge i trångt akvarium, med kanske dåligt foder också, hos odlarn eller Metop just i detta fall.. Har sett sånt många gånger, har man riktig otur så växer dom inte alls, utan dör relativt fort..
                  Har själv haft en kull som jag höll för trångt, flyttade dom till slut men det var försent, dom växte knappt 1 cm på ett halvår, sen börja dom dö.. Den tabben gör jag inte om nån mera gång
                  Ja det var den där typen av defekter jag oroade mig för. Jag får hoppas att de bara växer långsamt pga nåt fel jag gör. Det är ganska mycket fisk i karet, kanske växer de långsamt pga det. 10 jaggor + 5 loisellei + 2 eldbuk + 5 små fengäddor + några malar. Men karet känns knappast överbefolkat pga fiskarnas storlek så jag vet inte.

Oj, det var otippat! Tycker du det är svårare att se skillnaden på könen på de här än de vanliga du haft? Har du märkt ngn skillnad i beteende annars? År dem lika härligt rovgiriga som du upplevt andra? Jag hoppas att jag lyckas få en hane och att han växer och blir stor, känns ju lite svårare nu tyvärr när mina också kommer från metop=/ Får hoppas de växer på sig nu och var bara lite långsamma i starten, jag hoppas på de bästa!
                  Nä det är nog samma som de andra men de är fortfarande som ungfiskar pga tillväxttakten och jag kan inte avgöra könen på dem ännu. I övrigt är de lika härliga som de brukar vara, riktigt glupska och rovgiriga och inte det minsta skygga heller. Jag håller med, vi får hoppas på det bästa, för oss båda.
                  Senast redigerad av FI; 13 November 2009, 23:10.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                    NIce! Det var en fin och kraftig hona det där
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Ursprungligen postat av Beast
                      Här är en av dina grabbar Micke, ca 35 cm..
                      Maffig snubbe!
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Sydney
                        Användare
                        • October 2009
                        • 59

Beast hur stora är dina jagga yngel nu? bilder? Är nog sugen på att ha några jaggor från metop och några jaggor som är lite vanligt färg tecknade! Hoppas då se hur de skiljer sig i växt och kanske hitta lite andra olikheter..

Kommentar

• JockeB
                          Användare
                          • May 2004
                          • 2964

Beast hur stora är dina jagga yngel nu? bilder? Är nog sugen på att ha några jaggor från metop och några jaggor som är lite vanligt färg tecknade! Hoppas då se hur de skiljer sig i växt och kanske hitta lite andra olikheter..
                          Du ställde samma fråga i CA bild tråden, så jag svarade där
                          Mvh Jocke

Kommentar

• Sydney
                            Användare
                            • October 2009
                            • 59

Härligt Såg fina ut, vart ifrån är dina beställda från en början beast? Har du några till salu kanske?

Kommentar

• Micke Jarhl
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2277

Fick hem 3 stora jagga killar idag Kompisen tog hand om 2+ en av mina honor jag hade ..min hane blev accepterad av honan på 20min nu skakas det och rister om vartannat en lek till kanske ajaj...då kan det bli hektiskt...bilder kommmer framöver finaste jaguarerna jag haft...så nu är karet komplett Jaggor,Grammodes,Istlanum, Trimac .Tetrachantus..ganska kuperat med gömda grottor+ rötter och vegetation verkar funka kanske Tetrachantan varit lite tryckta men jag hittade nog orsaken ska se vad som händer nu....

Kommentar

• JockeB
                                Användare
                                • May 2004
                                • 2964

Härligt Såg fina ut, vart ifrån är dina beställda från en början beast? Har du några till salu kanske?
                                Dessa härstammar från ett gammalt VF par jag hade en gång i tiden, kommer dock inte ihåg var dom kom ifrån.. Så pappan till dessa är F1, honan plockades upp i Skånetrakten... Jodå det finns
                                Mvh Jocke

Kommentar

Arbetssätt...