Projekt alla världsdelar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cronan
    Användare
    • July 2008
    • 907

Så var och köpte lite nytt igår hade bestämt för C.festae och A.rivalatus blev istället en ciklid jag länge funderat om jag ska skaffa eller ej. Har hört mycket positivt om den men också lika mycket negativt. Men tänkte jag måste testa och se vad jag tycker. Så det blev 8st C.festae storlek på dom c.a 4cm och 2st A.ocellatus storlek kanske 8cm. Vet att man ska köpa fler om man garanterat vill ha ett par men det gör inget om jag fick två av samma kön. Dom går för tillfället i ett 310l kar. Så nu tror jag att SA är klart har ett 60l med apistogrammor och tetror och om inte allt för länge ett 540l med A.ocellatus och C.festae. Här kommer några riktigt dåliga bilder på 310l karet och de nya fiskarna.

Kommentar

• nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

Ser att dina Eheimsugproppar funkar som mina. Coolt kar!

Kommentar

• Cronan
        Användare
        • July 2008
        • 907

Ursprungligen postat av nicson
        Ser att dina Eheimsugproppar funkar som mina. Coolt kar!
        Funkar på den mindra av modellerna men den större ramlar direkt. La bara i pumparna då karet endast ska va i gång ett par månader tills fiksarna växt till sig. Och pumparna var redan i gång så bakterierna fanns redan i filtermatrialet. Tackar la inte ner något större arbete på det som sagt fiskarna ska få flytta så fort dom vuxit lite.

Kommentar

• ciklidkrille
          Användare
          • January 2009
          • 53

Detta är en mycket spännande tråd måste jag säga! riktigt kul att följa cronan!
          CA! finns inget annat

Kommentar

• Cronan
            Användare
            • July 2008
            • 907

Ursprungligen postat av ciklidkrille
            Detta är en mycket spännande tråd måste jag säga! riktigt kul att följa cronan!
            Tack ska försöka hålla den uppdaterad. Håller på att fixa till 720l karet just nu som ska bli hem till några CA-ciklider. Skulle tro att nästa inköp kommer att bli Malawi ciklider men det kommer nog att dröja ett tag måste få rätt på samansätning på mina CA-ciklider bråkar en hel del nu..

Kommentar

• Cronan
              Användare
              • July 2008
              • 907

Så då har det hänt lite på akvariefronten var och införskaffade Malawiciklider i dag. Blev fyra arter tre av dom ska gå i ett 310l kar och den fjärde ska jag flytta till ett 540l kar så fort bakgrunden är klar. Har tänkt det ska gå fyra arter i 540l karet. Arterna jag införskaffade i dag var iaf följande Labotropheus trawavasae, Pseudotroheus socolofi, Pseudotropheus saulosi och till sist Metriaclima estherae både normal färgade och mc resp ob. Blir zebrorna som kommer att flytta till 540l karet. Har inte riktigt bestämt mig vilka artet jag ska ha i 540l karet men det blir iaf garanterat Tropheops chilumba och givetviss zebrorna. Sen får vi se vad det blir mer. Här kommer några bilder var inte det lättaste att fota. Tittade på förra inlägget och kan meddela att jag gjorde av med Oscar cikliderna rätt så omgående men nu har jag iaf testat men det var inget för mig.

Kommentar

• Cronan
                Användare
                • July 2008
                • 907

Så då var bakgrunden till det framtida Malwikaret klar. Kommer helt klart göra fler bakgrunder jäkligt kul och dessutom betydligt billigare än att köpa färdiga bakgrunder.

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Oj, riktigt stilig och gott om gömställen. Vad blir det för firrar då?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• HåE
                    Användare
                    • September 2007
                    • 1525

Riktigt lyckat hemmabygge! Ska bli kul att se karet när det är klart.
                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Cronan
                      Användare
                      • July 2008
                      • 907

Ursprungligen postat av DRE
                      Oj, riktigt stilig och gott om gömställen. Vad blir det för firrar då?
                      Tackar försökte att få till så många gömställen som möjligt kommer även att bli en hel del sten i karet som kommer att bilda grottor och revirgränser. Kommer att bli 3-4 sorters Malawi ciklider. Två är redan bestämda Metriaclima estherae och Tropheops chilumba. Sen gillar jag Maingano och dom är nog tuffa nog att stå emot Tropheopsen så det är inte omöjligt att det blir dom. Men jag har en viss tendens att ändra mig när jag står i affären.

Kommentar

• Cronan
                        Användare
                        • July 2008
                        • 907

Ursprungligen postat av HåE
                        Riktigt lyckat hemmabygge! Ska bli kul att se karet när det är klart.
                        Tackar. Tycker att sprickan i mittan samt klipphyllan brevid ser konstiga ut på bild. Kan nog bero på att det inte riktigt går att se djupet på bakgrunden. För jag tycker inte det ser konstigt ut när jag tittar på den. Var och hämtade hem sten i dag hittade sten som liknar bakgrunden färgmässigt. Dessutom är det rejält med kalk i stenarna vilket bara är positivt. Tog hem 140kg sten var tvungen att väga dom när jag kom hem för det var ett jäkla slit att få hem dom.

Kommentar

• Cronan
                          Användare
                          • July 2008
                          • 907

Bara hör om någon kan bringa klarhet i ämnet lacka bgakgrunden. Efter kollat runt på en massa sajter så har jag fått intrycket att det går att andvända helt vanligt vattenbaserat golvlack är detta riktigt?

Kommentar

• nicson
                            Användare
                            • January 2010
                            • 639

Ursprungligen postat av Cronan
                            Bara hör om någon kan bringa klarhet i ämnet lacka bgakgrunden. Efter kollat runt på en massa sajter så har jag fått intrycket att det går att andvända helt vanligt vattenbaserat golvlack är detta riktigt?
                            Lite osäker på vad du menar för golvlack. Jag har en golvlack hemma som jag absolut inte skulle tro håller längre tid under vatten. De flesta verkar gå på med Epotex (polyuretan). Jag lackade med Landoras polyuretanbaserade båtlack när jag byggde träkar. Det har funkat bra men karet har bara varit igång ett halvår. Hade jag en bakgrund att lacka hade jag dock kört med den. Alternativet verkar ju vara tvåkomponents epoxilack.

Snygg bakgrund!

Kommentar

• Cronan
                              Användare
                              • July 2008
                              • 907

Ursprungligen postat av nicson
                              Lite osäker på vad du menar för golvlack. Jag har en golvlack hemma som jag absolut inte skulle tro håller längre tid under vatten. De flesta verkar gå på med Epotex (polyuretan). Jag lackade med Landoras polyuretanbaserade båtlack när jag byggde träkar. Det har funkat bra men karet har bara varit igång ett halvår. Hade jag en bakgrund att lacka hade jag dock kört med den. Alternativet verkar ju vara tvåkomponents epoxilack.

Snygg bakgrund!
                              Beställde epotex akvarielack vågade inte chansa på något annat. Läste över allt att det skulle vara dyrt men jag tyckte inte det var så farligt. Tack kommer att bli fler bakgrunder jäkligt roligt att göra dom plus att man hittar en massa saker man skulle gjort anorlunda när man är klar.

Kommentar

• Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • June 2008
                                • 1882

Kan man få en uppdatering av hela projektet "Alla världsdelar"?
                                Det är en lockande tanke att göra något liknande.
                                Hur gick det med bakgrunden och Malawi-tanken?
                                //Kaj

Kommentar

Arbetssätt...