Växter från naturen.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av Wilhelm
    på 50-60 talet, fanns hur mycket spigg som helst i västra delen av Mälaren.
    Men nu är de mer sällsynta.
    De större sjöarna är ett undantag. Jag har inte koll på vilka. I resten av Europa finns det mycket spigg i sötvatten. De dök upp i Schweitz någon gång under förra århundrated tror jag och nu är de vanliga.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tricoti
      Användare
      • June 2009
      • 249

Kul med spigg! Behöver man "koppa" in naturväxter eller flyttar man bara in dom?

Kommentar

• FrePGun
        Användare
        • March 2009
        • 2410

okej vad kul! hon har 3 taggar, hittade henne i en bäck när jag stod och skulle fånga mygglarver.
        hittade någon äcklig varelse i vattnet med som såg ut som en blandning mellan en platt skalbagge och en krabba. men jag tjatade mig till att få ta med mig en hem i alla fall.
        jag matar henne med first bite som hon tar jätte bra!

vi sköljde bara av växterna sen stoppade ner dom. la inte ner lika mycket tid på dom när jag trodde jag hade hittat gammelgäddan!

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
          hittade någon äcklig varelse i vattnet med som såg ut som en blandning mellan en platt skalbagge och en krabba.
          Låter som en klodyvel
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Klodyvel kan det vara

mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Kanske skulle man gå på en bäck- eller sjöexkursion med GCG? Jag kan ställa upp som "guide" och har alla böcker som behövs om jag går bet på djuren. Jag har rätt bra koll på äkta vattenvaxter dvs som inte klarar sig på land och vattenöverståndare t ex vass.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HåkanM
                NCS Medlem

• November 2005
                • 1296

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Storspigg!

Den bör ha 3 taggar, kanske två. Har den fler så är min identifiering fel och det är en småspigg.

Var fångade du den? Åretruntsötvattenspopulationer av spigg är ovanliga i Sverige. De flesta sötvattensspigg har sitt urspring från marina- eller bräckvattenmiljöer.
                Norrbottens inland har en del småspigg, främst i små sjöar utan annan fisk.
                Dessutom i väldigt extrema miljöer, i en kallkälla ca 4 x 3 m finns det spigg,
                en liten bäck ( väldigt liten) 3 kilometer från närmaste större vatten.
                Vidare en dypöl med 5 cm vatten över dyn ( ca 40 x 30 m). I mörker kan man där fånga småspigg med ficklampa och sil , dessa är nästan genomskinliga, antagligen lever de främst i mörker. En mycket intressant fisk som jag i min ungdom hade ett halvår i akvarium ( från dypölen).

Kommentar

• FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

ah det har ni rätt att de va. dom är riktigt jävla loja!!
                  min lillebror är här ni i veckan så vi sysselsatte oss med att gå ner till bäcken för att fånga mygglarver idag med. men han lyckades fånga en till fisk. så nu har vi två fiskar i 125l karet som innan använts som sjukstuga. vet inte vad fredrik ska säga när han kommer hem. tror inte jag ska säga något och se om han upptäcker det!

Kommentar

• FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Kanske skulle man gå på en bäck- eller sjöexkursion med GCG? Jag kan ställa upp som "guide" och har alla böcker som behövs om jag går bet på djuren. Jag har rätt bra koll på äkta vattenvaxter dvs som inte klarar sig på land och vattenöverståndare t ex vass.
                    det tycker jag var en bra ide! jag vet hur iglar ser ut och skräddare

Kommentar

• FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

den nya och en på dom tillsammans.

Kommentar

• tricoti
                        Användare
                        • June 2009
                        • 249

O jag bor i närområdet så jag är på.

Kommentar

• FrePGun
                          Användare
                          • March 2009
                          • 2410

Lite nya bilder på Spiggarna som mår prima, dom äter first bites och cyklops och de verkar fungera.

Bilderna gör inte riktigt fiskarna rättvisa då dom har väldigt fina färger, skimrar i silver och blått med grönt på ryggen.

En av av växterna har fått nya skott ur sanden, så även dom verkar de går bra för.

dom andra växterna lever också och är gröna och fina.

Kommentar

Arbetssätt...