Är inavel dålig för våra fiskar
Kollaps
X
-
-
Haha okej, har inte nämnt någons namn, så då kan jag ju inte skrivit om någon speciell person i andrahand!
Kommentar
-
Ja, efter ett halvår på dessa akvaristforum så har jag lagt märke till att det finns en del som vänder fram kinden och blottar sina åsikter i syfte att få en käftsmäll och en diskussion. Och det finns fler som är snabba med högerkroken och vill försvara sin syn på fiskavel. Det kan kännas lite larvigt med alla påhopp hit och dit, men det kommer väldigt mycket erfarenhet och kunskap för mig att ta till mig mellan allt barnsligt också. Så vad man än tycker om avel och inavel, reklam eller dåliga foton så har denna tråd och andra lärt mig mycket.
Men skippa personliga påhopp och anklagelser och slåss med kunskap och erfarenhet istället så kan jag bara tacka för intressant läsning.
Mvh ThomasKommentar
-
-
Bra inlägg ThomasDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Kunde inte sagt det bättre själv.http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
Inget akvarium för tillfället...Kommentar
-
Ja, efter ett halvår på dessa akvaristforum så har jag lagt märke till att det finns en del som vänder fram kinden och blottar sina åsikter i syfte att få en käftsmäll och en diskussion. Och det finns fler som är snabba med högerkroken och vill försvara sin syn på fiskavel. Det kan kännas lite larvigt med alla påhopp hit och dit, men det kommer väldigt mycket erfarenhet och kunskap för mig att ta till mig mellan allt barnsligt också. Så vad man än tycker om avel och inavel, reklam eller dåliga foton så har denna tråd och andra lärt mig mycket.
Men skippa personliga påhopp och anklagelser och slåss med kunskap och erfarenhet istället så kan jag bara tacka för intressant läsning.
Mvh Thomas
Och jag är tyvärr ofta med i dom barnsliga debatterna.
Men det är faktiskt så att det jag har gjort med mina fiskar är inte så vanligt och det faller inte god ton hos alla.
Jag har ju varit här några år nu, och dom här diskussionerna har kommit upp några gånger genom åren, min erfarenhet är att det alltid är samma forumsdeltagare som ser till att antingen hacka på mina bilder eller också på sättet jag skriver på och självklart så tycker dom bara om naturformer, och det sista får dom självklart tycka hur mycket som helst.
Men det blir ofta ett problem eftersom vi har debatterat samma sak innan så, vi vet redan var vi står, därav tror jag att det barnsliga kommer fram.
Men när jag ser samma personer år efter år bara skriva negativa saker om mina fiskar, ljuset mina dåliga bilder på fiskar och mina målade bastarder.
Ja då kan faktiskt bägaren rinna över . Men nu har jag tagit ett beslut, dom här personerna som jag tycker alltid skriver negativt om mig, jag kan räkna dom på en hand, dom tänker jag i fortsättningen totalt ignorera och aldrig svara både deras inlägg. Hoppas att det kommer att bli ett mindre barnsligt forum efter detJanneKommentar
-
Bra beslut Janne
Ett tag mitt i din text så tänkte jag,,,,han kommer att lägga av....
Bra att du inte gör det för att vi behöver dig och dina erfarenheter här på forumet.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Skulle dock fiskarna undersökas mer noggrant på ett biologiskt institut så skulle de ju så klart se svagheter hos fiskarna som beror på inavel, men som inte märks av fiskodlaren. Det skulle kunna röra sig om saker så som förändrad organstorlek, sämre nervsystem, instinktsnedsättning, latenta sjukdomar etc.
Att diskutera varför fiskar bli finare då man linjeavlar genom inavel är ganska meningslöst, då det är en självklarhet. I verkligheten skulle dessa fiskar förmodligen ha en mängd olika försämrade egenskaper som skulle göra att de i sin naturliga miljö skulle klara sig sämre.Kommentar
-
Om jag fattat det rätt finns det två vägar att gå om man vill skapa en solid röd fisk.
De pigmentceller som ger fisken dess färger ligger i lager. Det finns flera typer som ger olika färger. Den som ger den röda färgen heter Erythrophores och innehåller karotenoider och pteridines som producerar rödaktig pigment.
Kan man då avla bort de andra pigmentcellerna som ger andra färger så blir fisken mer o mer solid i varje led. Den man som är ”världsberömd” för detta i diskusvärden heter Ung Seng Lip och är från Singapore. Hans fiskar är idag mycket röda och detta även utan färgförstärkning. Ung Seng säger själv att han var tvungen att korsa in VF brun diskus i var 4:e led för o få det resultat han var ute efter.
Den andra vägen är ju att färga genom fodret. Fisken kan skapa vissa pigment själv medan andra tillförs via fodret. De kan dock inte producera karotenoider naturligt. Utan de ackumulerar karotenoider från sin kost och överföra dem till pigmentcellerna som producera röda, gula och orange färger. Intensiteten av pigment är beroende av den mängd och typ av karotenoider levereras i deras mat. Det Karotenoida pigment som man använder är ju så klart astaxantin.
Så om man tror på Ung Seng så funkar det inte med inavel däremot kan det ju inte spela någon roll om man jobbar med foderförstärkning.
Bilden visar en intensivt röd diskus från Ung och jag lovar jag har aldrig gett det färgfoder.Kommentar
-
Jag vet inte om alla har fattat detta, men inavel stärker givetvis både bra och dåliga egenskaper hos fiskarna och eftersom en ciklidodlare sållar ut alla negativa effekter som går att se med blotta ögat så som missbildade fiskar, fiskar med dåligt immunförsvar, fiskar med genetiska mutationer, fiskar som dör av andra anledningar så som fel på organen etc, så kommer givetvis fiskarna bli fina. Inget snack om det!
Skulle dock fiskarna undersökas mer noggrant på ett biologiskt institut så skulle de ju så klart se svagheter hos fiskarna som beror på inavel, men som inte märks av fiskodlaren. Det skulle kunna röra sig om saker så som förändrad organstorlek, sämre nervsystem, instinktsnedsättning, latenta sjukdomar etc.
Att diskutera varför fiskar bli finare då man linjeavlar genom inavel är ganska meningslöst, då det är en självklarhet. I verkligheten skulle dessa fiskar förmodligen ha en mängd olika försämrade egenskaper som skulle göra att de i sin naturliga miljö skulle klara sig sämre.
Ja då får jag väl försöka det med andra defekter.
Jag kommer inte ihåg när mina inavlade rödzebra och hongie var sjuka, om dom någonsin har varit det.
Dom har jagat ihjäl en och en hanne då och då.
Jag kan nämna en annan grej, eftersom mina hongie kommer från samma hona och även samma hanne, så borde ju fiskarna få ungefär samma temperament eller? Men det är stor skillnad på hannar som kommer fram,en del kan vara kolugna och en del går inte att ha i baljan för att han mördar allting. Mina hongie håller ynglen lika bra som Vf trots att jag alltid tömmer dem. Sedan tills sist dom leker lika ofta som VF, Albin var ju inne på att Viktoria leker sämre, men det gäller inte malawi.
Så vad kan man få ut av detta, ja antingen har jag röntgen syn och även kan tyda fiskarnas psyke, eller bara tur.
Nej svaret är att malawiciklider inte är känsliga för inavel.
Jag måste komma tillbaka det med demasoni, salusi och tex tropheus ilangi.
Dom finns ja bara på ett begränsat utrymme, och plus att hur lång från sin födelseplats flyttar dom? sig 5 -10 kvadrat, ja där är jag inte påläst men ni kanske vet hur långt dom flyttar sig som VF i sjön, hur många inavelsdefekter har inte dom då, enligt era teorier.JanneKommentar
-
Om jag fattat det rätt finns det två vägar att gå om man vill skapa en solid röd fisk.
De pigmentceller som ger fisken dess färger ligger i lager. Det finns flera typer som ger olika färger. Den som ger den röda färgen heter Erythrophores och innehåller karotenoider och pteridines som producerar rödaktig pigment.
Kan man då avla bort de andra pigmentcellerna som ger andra färger så blir fisken mer o mer solid i varje led. Den man som är ”världsberömd” för detta i diskusvärden heter Ung Seng Lip och är från Singapore. Hans fiskar är idag mycket röda och detta även utan färgförstärkning. Ung Seng säger själv att han var tvungen att korsa in VF brun diskus i var 4:e led för o få det resultat han var ute efter.
Den andra vägen är ju att färga genom fodret. Fisken kan skapa vissa pigment själv medan andra tillförs via fodret. De kan dock inte producera karotenoider naturligt. Utan de ackumulerar karotenoider från sin kost och överföra dem till pigmentcellerna som producera röda, gula och orange färger. Intensiteten av pigment är beroende av den mängd och typ av karotenoider levereras i deras mat. Det Karotenoida pigment som man använder är ju så klart astaxantin.
Så om man tror på Ung Seng så funkar det inte med inavel däremot kan det ju inte spela någon roll om man jobbar med foderförstärkning.
Bilden visar en intensivt röd diskus från Ung och jag lovar jag har aldrig gett det färgfoder.
Så visst beror det på vilka anlag fisken har för att få upp den till riktigt fina röda hongie .JanneKommentar
-
Här kommer en tydlig bild på inavel i sjön, tagen vid Thumbi west. Dock är Metriaclima callainosen inplanterad där så detta kanske inte gäller helt. Jag hittade ca 5-6 st sånna här krokryggade Callainos där.Kommentar
-
Konstigt att den överlever med så defekt rygg. Storryn man tror är ju annars att defekta djur slås snabbt ut i det naturliga urvalet. Men tydligen så gäller det inte till 100%Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Beror nog lite på var på kroppen defekterna sitter, hur mobil fisken är osv, men livet för den lär ju bli betydligt kortare än normalt. Men det att den skulle få föra sina gener vidare är nog högst osannolikt, starkare hanar, och honor också för den delen, jagar nog bara bort en sån firre om den ens skulle försöka.. Sen så är det ju inte säkert att den krökta ryggen beror på inavel, kan ju vara andra orsaker som tex näringsbrist eller liknande pga av sjukdom eller dyl i ung ålder, eller kanske ett illa taget bett när den var väldigt liten. Bara lite av mina tankarSenast redigerad av JockeB; 28 July 2009, 17:10.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
Kommentar