Är inavel dålig för våra fiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjoffen
    NCS Medlem
    • November 2006
    • 46

För att återgå till frågan om inavel är dåligt för våra fiskar, så kan jag berätta att jag pratade med Berndt Seiler en gång för dryga tio år sedan. Han berättade att han hade köpt rödzebra den gången dom först kom till sverige på 70-talet. Han köpte två par VF, sen när dom började bli gamla så drog han upp en kull och behöll två par som han tyckte var fina, detta hade pågått tills vårat samtal ägde rum, i drygt 20 år, och han tyckte att hans nuvarande fiskar var minst lika fina som dom vildfångade han hade köpt för så många år sedan.
    En del av er kanske känner till historien om "Birgitte Bardot cikliden" som kom till Stig Jansson i början av 70-talet. Vi känner den ju numera enbart som "Golden". Han fick tag på ETT par av denna mycket ovanliga fisk och skickade genast ner paret till Pierre Brichards odlingsanläggning i Burundi så att han skulle kunna odla på dom i större skala. Brichard odlade på detta enda paret och sålde världen över. Fram till 90-talet var alltså nästintill samtliga "golden" världen över stammade från ett enda par. Det fanns naturligtvis massvis med dåliga exemplar av "golden" i omlopp, men det berodde nog mest på att odlare inte gallrade bort dom dåliga, för allt gick ju att sälja. För handen på hjärtat så har vi väl alla fått nåt dåligt yngel även då vi odlat på vildfångade djur.

Vad kan vi då dra för slutsatser av detta? Jo, mbunas i malawisjön är anpassade till en viss mån av inavel, och därmed rätt så toleranta mot det.
    Detta beror ju naturligtvis på att dessa fiskar är bundna till klippbiotopen och därmed inte förflyttar sig speciellt mycket. Dom stöter alltså på sina syskon och kusiner även i vilt tillstånd.
    Mats Johansson

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3216

Ursprungligen postat av Tjoffen
      För att återgå till frågan om inavel är dåligt för våra fiskar, så kan jag berätta att jag pratade med Berndt Seiler en gång för dryga tio år sedan. Han berättade att han hade köpt rödzebra den gången dom först kom till sverige på 70-talet. Han köpte två par VF, sen när dom började bli gamla så drog han upp en kull och behöll två par som han tyckte var fina, detta hade pågått tills vårat samtal ägde rum, i drygt 20 år, och han tyckte att hans nuvarande fiskar var minst lika fina som dom vildfångade han hade köpt för så många år sedan.
      En del av er kanske känner till historien om "Birgitte Bardot cikliden" som kom till Stig Jansson i början av 70-talet. Vi känner den ju numera enbart som "Golden". Han fick tag på ETT par av denna mycket ovanliga fisk och skickade genast ner paret till Pierre Brichards odlingsanläggning i Burundi så att han skulle kunna odla på dom i större skala. Brichard odlade på detta enda paret och sålde världen över. Fram till 90-talet var alltså nästintill samtliga "golden" världen över stammade från ett enda par. Det fanns naturligtvis massvis med dåliga exemplar av "golden" i omlopp, men det berodde nog mest på att odlare inte gallrade bort dom dåliga, för allt gick ju att sälja. För handen på hjärtat så har vi väl alla fått nåt dåligt yngel även då vi odlat på vildfångade djur.

Vad kan vi då dra för slutsatser av detta? Jo, mbunas i malawisjön är anpassade till en viss mån av inavel, och därmed rätt så toleranta mot det.
      Detta beror ju naturligtvis på att dessa fiskar är bundna till klippbiotopen och därmed inte förflyttar sig speciellt mycket. Dom stöter alltså på sina syskon och kusiner även i vilt tillstånd.
      Mats Johansson
      Bra skrivit Mats, jag håller med dig till 100%.
      Det var det jag var ute efter när jag skrev inlägget om demasoni och salusi, när jag frågade om någon trodde att dom var inavlade i vilt tillstånd i malawisjön.Janne

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Men den teorin är inte densamma som 100% inavel. Att syskon och så vidare "stöter" på varandra är inte alls ovanligt, men att det sedan sker i generation efter generation utan inbrott av annat "blod" tror inte jag är hållbar teori...

Kommentar

• tricoti
          Användare
          • June 2009
          • 247

Nope,naturen har en förmåga att jämna ut sig.Dessutom försvinner felbygda firrar tämligen omgående ner i gapet på en lite större fisk.

Kommentar

• Barracudan
            • April 2005
            • 453

Malawijanne, vad har du för teori om att dina duboisi blev sämre och inte bättre med tiden - inavel?

Jag har inget emot inavel i, i mitt tycke "låtsasfiskar" som firefish. Om det gäller riktiga fiskar (och dyra) som tex Tropheus, Frontosa och Petrochromis, skulle jag inte vilja köpa inavlade, även om dom såg fina ut.
            Frontosamarkus

Kommentar

• RobbanG
              Användare
              • January 2004
              • 563

Jag får uppfattaning att folk har olika uppfattning om vad naturligturval, inavel och urvalsodling är. Det kanske är dags att förklara vad som menas med:

Inavel

Urvalsodling
              //Robert

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3216

billiga fiskar firefish, tycker du att 117 engelska pund är billigt för en utfärgad firefishhanne?Janne

Kommentar

• Lozer
                  Användare
                  • March 2007
                  • 54

Ursprungligen postat av Malawe
                  Jag är tveksam till att det verkligen är kvalitet att pumpa i foder i fiskarna för att göra de mer attraktiva. Det är ju lite som att ljuga...och allt som göms i snö kommer ju upp i tö.

Jag är alldeles övertygad om att du är riktigt duktig på det du gör och du har en härlig känsla för hobbyn, men jag blir förvånad att läsa denna reklamtråd faktiskt..som dansar runt ett intressant ämne men när man läser mellan raderna så ser man uppsåtet.

Jag tror att inavel är bra till en viss gräns. Jag fick aldrig svar på min fråga om vad du trodde om inavel i sjön rörande demasoni men du svarar ju inte mig av någon larvig anledning.
                  Om detta är en reklamtråd så borde väl de flesta fototrådarna räknas som reklamtrådar. Om man har bra mtrl att fota förstås.

Jag vet inte om inavel är bra men man har väl läst att det förekommer i sjön. Populationen av demasoni är ju inte så stor så det måste ju förekomma. Men 100% inavel är det väl knappast.
                  Egna erfarenheter är inte så stora men jag får ofta defekter såsom t ex snea munnar och krokiga ryggar av odlade fiskar, har dock aldrig hänt på VF Vissa sorter verkar dock mer tåliga mot inavel uppenbarligen Jannes rödzebror.
                  "ALLT är värt ett försök"

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

Ursprungligen postat av Lozer
                    Om detta är en reklamtråd så borde väl de flesta fototrådarna räknas som reklamtrådar. Om man har bra mtrl att fota förstås.

Jag vet inte om inavel är bra men man har väl läst att det förekommer i sjön. Populationen av demasoni är ju inte så stor så det måste ju förekomma. Men 100% inavel är det väl knappast.
                    Egna erfarenheter är inte så stora men jag får ofta defekter såsom t ex snea munnar och krokiga ryggar av odlade fiskar, har dock aldrig hänt på VF Vissa sorter verkar dock mer tåliga mot inavel uppenbarligen Jannes rödzebror.
                    Det är skillnad att bedriva en större odling som man säljer från till butiker och privatpersoner än om man föder upp yngel för eget bruk eller för att man i enstaka fall säljer yngel vidare.

Jag är faktiskt FÖR att man skapar en egen avdelning där privatpersoner/företag och andra får göra reklam för sina produkter/odling så länge de håller sig inom hobbyns ramar. Jag har inget emot reklam. Detta var dock så vinklat och upplagt att det osade smygreklam lång väg. När det verkligen blir en diskussion runt ämnet INAVEL så är det något helt annat..men snurra tillbaka några sidor så får du se hur det såg ut i tråden då.

En fråga runt inavel som tåls att funderas på och det är om man tappar något hos fisken när man oftast enbart ser till antingen färgerna och/eller kroppsform. Tappar fiskarna beteenden? Och när är en art en annan art efter generationer av inavel eller urvalsodling som sedan ger helt andra former och färger än ursprungsfisken?

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3216

Ursprungligen postat av RobbanG
                      Jag får uppfattaning att folk har olika uppfattning om vad naturligturval, inavel och urvalsodling är. Det kanske är dags att förklara vad som menas med:

Inavel

Urvalsodling
                      Ja du har rätt Robban, som vanligt så blir det en salig blandning i trådarna.
                      Jag har urvalsodlat i många år, mina verktyg har varit att jag har valt ut dom fiskarna i varje generation som jag har tyckt passat mina ändamål och sparat dom, det kallas väl för selektiv odling tror jag.
                      det gör ju att jag har fått fram den fisken om jag vill att den ska se ut.
                      Ta tex demasoni gruppen som jag la ut en bild på i början av tråden, där är ju bara honor på bilden och alla har raka ränder, det tog några generationer innan dom flesta honorna blev så fina. det kallas urvalsodlnig genom inavel och att jag har tagit bort dom djuren som inte passat mina ändamål.
                      Jag har faktiskt försökt med andra sorter och typ röd rubin, jag har faktiskt haft 3 stammar igång samtidigt, men jag fick aldrig fram några röd rubin som passade mina ändamål, det vill säga att dom inte blev tillräckligt röda, och det hade inte spelat någon roll om jag hade matat dom med bara astaxhantin, dom hade inte blivit rödare ändå, så dom la jag ner.
                      Jag kan nämna fler sorter jag har försökt att urvalsodla genom inavel och som jag inte har lyckats med.
                      Så ni ska inte tro att ni kan ta vilken fisk som helst, sedan inavla och urvalsodla den, proppa den full med färgfoder och tro att ni får fram en knallröd fisk. Nej det tar många års inavel lite tur måste man ha att det kommer fram det här superexemplaret, typ den hongie honan som kom fram hemma hos mig en dag och jag hade tittat på flera tusen av mina hongieyngel innan den kom fram.
                      Och från endast den honan är alla mina hongie släkt med och många tusen till som jag har sålt.
                      Hoppas det blev lite klarare vad som menas med inavel, urvalsodling och selektiv urplockning.Janne

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3216

Jag kan ju säga så här, jag har aldrig varit någon större fotograf, och jag kommer aldrig att bli det.
                        Men jag har faktiskt tyckt att det har varit roligt att dela med mina bilder på fiskar, men tydligen så är det en del som har ont av att jag lägger in foton på mina fiskar, så det ska jag genast sluta med.
                        Svar från en som har lagt ner sin firma mölnlycke ciklidodling och har 23 st baljor hemma för att jag tycker det var synd att mina firefish, rödzebra och hongie skulle dö ut, hade jag inte haft dom fiskarna så hade jag lagt ner hobbyn för 2 år sen helt och hålletJanne
                        Senast redigerad av malawijanne; 27 July 2009, 21:35.

Kommentar

• Barracudan
                          • April 2005
                          • 453

Ursprungligen postat av malawijanne
                          billiga fiskar firefish, tycker du att 117 engelska pund är billigt för en utfärgad firefishhanne?Janne
                          Dom är tydligen billigare i stockholm, kolla senaste köp och sälj anonsen - skänkes firefish
                          Frontosamarkus

Kommentar

• Qeril
                            Användare
                            • September 2008
                            • 15

va fan e det för idiot som har ont av det ? Löjligt att ens folk orka bry sig ! Det ska väl inte ha någon betydelse på ett forum om ett kort e bra eller dåligt ? det kanske inte är alla som slänger ut 10 000 kr på en kamera och sitter hela kvällarna för att få 1 bra kort ! lägg ner den där stilen! alla ska väl ha lika mkt rätt att lägga upp bra som dåliga foton ! bry dig inte janne , det är säkert bara avunsjuka!

Kommentar

• endymion

[QUOTE=Tjoffen;780968

[/QUOTE]

Visst stöter de på sina släktingar i naturen, dock kan honorna känna om de har liknande gener som hanen och parar sig inte då om de absolut inte hittar nån annan. Samma funktion finns ju hos oss människor att kvinnor inte tycker sina fäder och bröder luktar gott.

Men självklart tål fiskar från små isolerade populationer inavel extremt mycket bättre än fiskar som finns i stora populationer i stora områden. Som följd av detta funkar det förhållandevis bra att inavla arter som golden, saulosi och demansoni.

Av de arter jag håller som hållits i 20-30 år kan jag rapportera följderna av inavel.

Pundamilia sp. "red head": Mycket sot men i övrigt bra.
                              Platytaeniodus degeni: Väldigt lättfångade i övrigt bra.
                              Yssichromis piceatus: Få yngel och sällan i övrigt bra.
                              Yssichromis pyrrhocephalus: Extremt svåra att få yngel av.
                              Labrochromis ishmaeli: Känsliga och svårodlade trots att de tidigare varit lättodlade.

Kommentar

• malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3216

Ursprungligen postat av Barracudan
                                Dom är tydligen billigare i stockholm, kolla senaste köp och sälj anonsen - skänkes firefish
                                Ja du behöver inte åka till Stockholm för att få en firefish, du kan åka hem till mig i mölnlycke så kan du få några utav dom som inte uppfyller mina krav.Janne

Kommentar

Arbetssätt...