Är inavel dålig för våra fiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3216

Ursprungligen postat av Mattias777
    Har du provat dra en kull med ett foder som inte innehåller stora mängder astaxtantin? Se om de blir lika röda då. Har du testat det? Med stora mängder astaxtantin är det ju inte så konstigt att de blir röda. Säger väl inte så mycket om kvalitén på fisken eller?
    Jo jag har testat en del saker, bland annat så köpte jag en grupp på ca40 ungdjur ca 6-7 cm utav rödzebra, dom var inte så röda som mina är, jag la dom i en 450 liters balja i samma ställning som jag har min avelsgrupp utav mina rödzebra, samma typ av av bakrund, samma typ av ljus samma typ av sten och samma typ av tegelrör i baljorna, jag hade väl den gruppen i ca 2 år matade s med samma häxmix ibåda baljorna.
    Ja vad blev resultatet? Jo den nya gruppen blev lite rödare efter ett tag men dom kom aldrig upp i samma röda färg som min avelsgrupp, det var grymt stor skillnad på dom grupperna i färg.
    Så jag tycker nog att det säger en del om kvaliten på mina fiskar.Janne

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3216

Jag måste faktiskt säga en del om fodret, för att det verkar som alla tror att det är bara fodret som gör att mina fiskar blir fina, men så är inte fallet.
      Jag tar ett annat exempel, om någon tex köper knallröda firefish eller knallröda rödzebra utav mig.
      Sedan matar dom med bara pellets utan färgförstärkande medel i typ vanliga basic pellets. ja då kommer till och med mina fina fiskar tappa färg och se ut som svullna rosa grisar.Janne

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Ursprungligen postat av malawijanne
        Jag måste faktiskt säga en del om fodret, för att det verkar som alla tror att det är bara fodret som gör att mina fiskar blir fina, men så är inte fallet.
        Jag tar ett annat exempel, om någon tex köper knallröda firefish eller knallröda rödzebra utav mig.
        Sedan matar dom med bara pellets utan färgförstärkande medel i typ vanliga basic pellets. ja då kommer till och med mina fina fiskar tappa färg och se ut som svullna rosa grisar.Janne
        Jag är tveksam till att det verkligen är kvalitet att pumpa i foder i fiskarna för att göra de mer attraktiva. Det är ju lite som att ljuga...och allt som göms i snö kommer ju upp i tö.

Jag är alldeles övertygad om att du är riktigt duktig på det du gör och du har en härlig känsla för hobbyn, men jag blir förvånad att läsa denna reklamtråd faktiskt..som dansar runt ett intressant ämne men när man läser mellan raderna så ser man uppsåtet.

Jag tror att inavel är bra till en viss gräns. Jag fick aldrig svar på min fråga om vad du trodde om inavel i sjön rörande demasoni men du svarar ju inte mig av någon larvig anledning.
        Senast redigerad av Gäst; 26 July 2009, 17:39.

Kommentar

• Bright_Blue
          NCS Medlem
          • June 2004
          • 1582

Varför kan jag inte ta människor som paralell om det det ger mig mer substans? Svara på mina frågor tack! Jag har sett eureka från din stam som inte fick ngt astanaxin på ett par månader dem var sorgligt tråkiga i färg, astanaxin=målarfärg. Är benägen att hålla med Malawe, ren reklamtråd.

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3216

Ursprungligen postat av Bright_Blue
            Varför kan jag inte ta människor som paralell om det det ger mig mer substans? Svara på mina frågor tack! Jag har sett eureka från din stam som inte fick ngt astanaxin på ett par månader dem var sorgligt tråkiga i färg, astanaxin=målarfärg. Är benägen att hålla med Malawe, ren reklamtråd.
            Reklamtråd för vad då? Läs mitt förra inlägg som jag skrev vad som händer med fiskar om dom matas med vanliga pellets,.Vilka frågor har jag inte svarat påJanne

Kommentar

• Bright_Blue
              NCS Medlem
              • June 2004
              • 1582

Reklamtråd för din fisk. Ja men den fisken jag talar om hade sk. kanonfärger när de kom och tre månader senare med räkmix utan astanaxin såg de bedrövliga ut. Från mitt första inlägg men fuck it är ju inte lönt ändå.

Reklamtråd för vad då? Läs mitt förra inlägg som jag skrev vad som händer med fiskar om dom matas med vanliga pellets,.Vilka frågor har jag inte svarat påJanne

Kommentar

• jonre723
                Användare
                • October 2004
                • 439

Jo jag har testat en del saker, bland annat så köpte jag en grupp på ca40 ungdjur ca 6-7 cm utav rödzebra, dom var inte så röda som mina är, jag la dom i en 450 liters balja i samma ställning som jag har min avelsgrupp utav mina rödzebra, samma typ av av bakrund, samma typ av ljus samma typ av sten och samma typ av tegelrör i baljorna, jag hade väl den gruppen i ca 2 år matade s med samma häxmix ibåda baljorna.
                Ja vad blev resultatet? Jo den nya gruppen blev lite rödare efter ett tag men dom kom aldrig upp i samma röda färg som min avelsgrupp, det var grymt stor skillnad på dom grupperna i färg.
                Så jag tycker nog att det säger en del om kvaliten på mina fiskar.Janne
                Det säger enbart att du har valt att blunda för allt annat än att fisken ska svara bra på astaxantinfärgning.
                Och så är det.
                /J

Kommentar

• endymion

Men om nu inavel skulle vara den enda lösningen hur kommer det sig att inavlade ciklider får mindre kullar och mer sällan? Mina rödzebror exempelvis verkar producera mer yngel än många andras och de har bra färg och ingen sot i pannan.

Inavlade victoriaciklider får också ofta problem med sot.

Kommentar

• endymion

Har du pratat med Kent om flamebacken.Janne
                    Många gånger och han tycker inte den franska stammen ser ut som den gamla svenska.

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3216

Ursprungligen postat av endymion
                      Men om nu inavel skulle vara den enda lösningen hur kommer det sig att inavlade ciklider får mindre kullar och mer sällan? Mina rödzebror exempelvis verkar producera mer yngel än många andras och de har bra färg och ingen sot i pannan.

Inavlade victoriaciklider får också ofta problem med sot.
                      Jag har väl inte påstått att inavel är den enda lösningen, jag berättar bara mina erfarenheter och inget annat, kan ni inte acceptera det.Janne
                      Senast redigerad av malawijanne; 27 July 2009, 12:35.

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3216

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                        Reklamtråd för din fisk. Ja men den fisken jag talar om hade sk. kanonfärger när de kom och tre månader senare med räkmix utan astanaxin såg de bedrövliga ut. Från mitt första inlägg men fuck it är ju inte lönt ändå.
                        Ja Joel för det första, så ska man inte prata om människor i andra hand, du har inte den blekaste aning om Kent har matat med räkmix eller pellets.
                        Eller har du varit där varje gång när Kent har matat, ja andra kommentarer är överflödiga.Janne

Kommentar

• jonre723
                          Användare
                          • October 2004
                          • 439

Ja jonre 723, det är ett anonymt namn du bor i skogen, och för det mesta pratar du bara en massa skit framförallt negativ skit, du är väldig snabb på att säga kritiska saker, nej kom fram i ljuset så att vi får se vem du är.
                          Ja efter att du har visat vem du är så kommer jag självklart svara på dina frågor.
                          Men i detta läget så är du inte vatten värd för mig.Janne

Det jag skulle önska att du svarade på, förutom mina vanliga frågor och påståenden som du oftast undviker, är på vilket sätt jag snackar skit?
                          Senast redigerad av jonre723; 27 July 2009, 14:31.
                          Och så är det.
                          /J

Kommentar

• jonre723
                            Användare
                            • October 2004
                            • 439

Hahaha, dags att ta en vit månad?
                            Senast redigerad av jonre723; 27 July 2009, 14:31.
                            Och så är det.
                            /J

Kommentar

• jonre723
                              Användare
                              • October 2004
                              • 439

Jag tror att min fråga besvarades där...

Då kanske vi kan backa till denna:

Ursprungligen postat av jonre723
                              Det säger enbart att du har valt att blunda för allt annat än att fisken ska svara bra på astaxantinfärgning.
                              Och så är det.
                              /J

Kommentar

• slarvid
                                Användare
                                • December 2007
                                • 517

banjo nån?
                                540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

Arbetssätt...