Fortfarande problem med matvägrande Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • September 2002
    • 121

    Fortfarande problem med matvägrande Diskus

    Hej!

    Jag skickade in ett inlägg för ca 14 dar sedan om mina Diskus som har tappat sugen för mat, Tack för alla era tips!
    Problemet är bara att det vill fortfarande inte äta.
    Jag har sex stycken Diskusar och det är endast en som har god aptit. Denna äter i stort sett allt. Av de andra är det 2-3 som kommer fram och smakar på maten för att sedan oftast spotta ut. De restrerande 2 står mest och gömmer sig och blir allt tunnare.

    Det känns som att jag har försökt att mata dem med allt (förutom levande föda). Jag har försökt med röda-, vita- och svarta mygglarver, fryst artemia, dafnier, räkmix, pellets och torrfoder.
    Men det är ingenting som duger.
    Temperaturen är på 32 grader, vilket är max men det känns som inte det hjälper heller.

    Jag har 5 praktbotior i akvariet som kommer fram och äter med stor aptit då jag matar, kan det vara så att Diskusarna blir srämmda av dessa?
    Det som säger emot det är att praktbotiorna äter maten som har hamnat på botten medan Diskusen spottar ut maten redan uppe vid ytan.

    Någon som har tips så är jag ytterst tacksam.
    /Nille

    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

    #2
    Hej!

    Om du misstänker att diskusen blir störda av praktbotierna så ta bort dom. Diskusar tycker om att gå och plocka och spotta ut maten även när fodret har kommit ner på botten så det är kanske inte så bra att då ha glupska praktbotier som snabbt äter upp all mat.
    Det gäller ju även att inte överbefolka akvariumet så det är ju ytterligare en anledning att ta bort dom fem praktbotiorna.

    Om filtreringen och vattenvärdena i övrigt är bra så prova med följande som jag har hämtat ur Dick Au Back to nature bok om diskus och som jag själv provat:
    Byt 30-40% av vattnet (samma temp som vattnet i karet: 32 grader) tillsätt 40ml jodfritt salt/100 liter vatten. Upprepa tre dagar i streck och tillsätt salt i proportion till det vatten som byts ut. Mata försiktigt eller inte alls under behandlingen. Går allt bra så bör dom ha åtehämtat sig inom en vecka. Och då kan du under några dagar sänka temperaturen till 28 grader.

    När det gäller foder så hade jag skippat mygglarverna och enbart utfodrat med räkmix-artemia-pelllets/flingfoder.

    Hälsningar-Stefan L.

    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • November 2002
      • 157

      #3
      Hej Nille!
      Det kan finnas en dominant hane och då är det jobbigt sänk gärna
      värmen till 28-29 grader, då kanske du kan få dom att äta, mina har
      bra aptit. Lycka till mvh Ann-Marie

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

        #4
        Hej Nille.
        Du kan gå tillbaka till vad du frågade om för 14 dagar sedan,se vad svaret blev och öka värmen ytterligare upp till 35gr. Diskus klarar dom temp. områden utan några problem.När man ökar tempen så ökar behovet av föda.Du skall inte vara så snabb med att sänka tempen som du gör ligg där i 14 dagar eller så länge som det behövs,håll dig till ett foder som dom tar.Har du ett tomt kar eller spann till dom andra fiskarna så flytta över dom för tempen blir i högsta laget.
        MVH Mats

        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Nille_Pe
          Användare
          • September 2002
          • 121

          #5
          Tjena!

          Stelin: Det kan nog mycket väl vara så som du säger om praktbotiorna, att de snabbt äter upp maten från botten och på så vis "förstör för diskusarna" som gärna vill ha längre tid på sig att äta.
          Du säger att jag ska skippa mygglarverna - Varför? Det är säkert ingen du idé för de verkar inte vara speciellt förtjusta i dem. Problemet är bara att jag hört av andra att man bör mata med röda mygg om diskusarna matvägrar, då de ska vara galna i det.

          Mats: Jag skulle vilja öka temperaturen mer, problemet är att doppvärmarens maxtemperatur är 32 grader. Jag har åkt runt i de butiker som finns här i stan och ingen hade en doppvärmare med högre max temp. än 32 grader. Jag kan även hålla med dig om att jag förmodligen har varit för ivrig med att sänka tempen.

          Tack för era svar!
          /Nille

          //Nille

          Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
          www.vaaf.se

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

            #6
            Hej!

            Precis som Mats föreslog dig så kommer jag ihåg att även jag i perioder hade temperaturer med c:a 35-36 grader när jag hade diskusar. I mitt 720 kar så hade jag då två stycken värmare som var och en hade en maxtemp på 32 grader. Men genom att isolera karet lite med filtar o täcken samt öka på vatten cirkulationen så fick jag upp tempen till 35-36 grader.

            Anledningen till att jag inte är så glad för mygglarver är främst risken för parasiter o annat elände som kan följa med fodret. (Det fodret som mina diskusar gillade mest var räkmix bestående av 30% räkor-30%torskfile-20% ärter-20%spenat+ vitaminer o lite spirulina).

            Hoppas det löser sig med dina firrar, skriv gärna här och berätta hur det går.

            Hälsningar-Stefan L.

            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Gep
              Användare
              • June 2002
              • 23

              #7
              Höj tempen till 35 grader under en tvådagars period och sedan till 37 grader 2 dygn. Håll ordentlig genomströmning med en syresten. Ordentlig!! Går tillbaka till 35 grader och tillsätt 300mg flagyl per 100liter vatten. Ring vet. Förklara ditt problem och jag lovar att han skriver ut detta åt dig. Dock finns endast 400mg tabletter. I burkar om 100st. Jag använder nästan bara flagyl vid bekämpning av matvägran och flagilatbifall. För till 99% är det magen som krånglar och orsaken är att flagilaterna har fått ett övertag då fisken varit stressad. Tex. vid flytt eller fångst. Lycka till.
              Ps jag har överdoserat ordentligt några gånger och fisken tål det. För börjar dom inte äta snart kan du lika väl avliva dom det spar mycket lidande.

              Guran
              Guran

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

                #8
                Hej Guran .
                Det är rätt som du skriver med temp. och Flagyl,men jag skulle köra med 400mg.a/ hundra liter samtidigt 5 dygn helt i mörker.Har gjort så med mina fiskar ibland.Jag har ett hundra liters akvarie för sjuklingar. Nille är det ingen butik som har Jäger värmare för de går inte efter grader utan har siffror att justera efter som med lätthet kommer upp i dessa tempraturer.
                MVH Mats

                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Nille_Pe
                  Användare
                  • September 2002
                  • 121

                  #9
                  Tjena!

                  Stelin: Tack för ditt svar!

                  Du ville att jag skulle skriva om hur det gick med fiskarna och det gör jag gärna!

                  Jag bytter reningsverk till ett ytterfilter och det gjorde att diskusarna återigen började käka.

                  Jag skrev dock om detta mycket utförligar under ämnet "Diskus som matvägrar" så gå gärna in och läs där.

                  /Nille

                  //Nille

                  Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                  www.vaaf.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...