Vallisneria fråga

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Vallisneria fråga

Hej!

Mina vallisneria tynar bort i mitt 2400 liters. Har runt 200 fiskar i och matar två ggr om dagen rätt kraftigt. Har en Nitrathalt runt 20. Jag har ett ph på 7,5. Göder med PMDD torrt rätt i baljan. Pytsar i 2-4 dl bikarbonat vid vattenbyte och även litegrann emellan oxå. Har 1000 W belysning som är tänd 6 timmar om dagen. Runt 27 grader varmt i byttan.

Vallisnerian har tidigare frodats regält men nu så blir bladen bruna och släpper från plantan.
    Plockar dagliogen ut 2-3dl lösa och bruna blad ur karet.
    Dom sätter igen filter och pumphuvuden så att just nu är det ett litet elände.

Säkert är det någon sort näringsbrist men vad, vad ,vad????

Jag kan hälla i vad som helst för att prova men ja behöver ledtrådar vad det kan vara så att jag inte gör saken värre.

Fiskarna trivs hur bra som helst men det ser rackarns fult ut.

Alla tips emotas
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • tricoti
    Användare
    • June 2009
    • 249

Kan vi få se lite bilder på burken? Men prova att låt ljuset vara på 10-12 timmar/dygn.Hur är det med övrig växtlighet? jag tänker på alger.

Kommentar

• tricoti
      Användare
      • June 2009
      • 249

Jag hade sera´s växtnäringsbottengrus förr.Den var bra.Den la jag några cm tjockt täcke på botten under den vanliga grusen.

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Mina vallisneriaplantor tål inte Easy Carbo, det händer samma sak som du anger.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• robjo
          Användare
          • May 2005
          • 330

det verkar vara helt olika på hur det fungerar, mina växer för mycket (jättevarianten), måste rensa ofta och mycket. och jag gör inget speciellt alls, ingen näring, 2 rör tända ca 10 timmar, dom går med tropheus och fuellerborni.

/Robban
          http://picasaweb.google.se/sipedon/

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Ursprungligen postat av robjo
            det verkar vara helt olika på hur det fungerar, mina växer för mycket (jättevarianten), måste rensa ofta och mycket. och jag gör inget speciellt alls, ingen näring, 2 rör tända ca 10 timmar, dom går med tropheus och fuellerborni.

/Robban
            Bikarbonat? Salt?

Det kan ju finnas en gemensam nämnare till att det fungerar...eller inte fungerar. Jag vet att Vallisneria reagerar dåligt på tillskott av salt.

Kommentar

• algskraparn
              Användare
              • September 2006
              • 159

Kan det vara något mikronäringsämne som tagit slut i bottensubstratet? Koppar, kobolt, eller vad det nu kan vara?

Lerkulor kanske hjälper?

Kommentar

• tricoti
                Användare
                • June 2009
                • 249

Plastväxter tål salt..

Kommentar

• cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 3111

Jag har tagit död på många vallisinerieror med bikarbonat, det finns en liten hårfin gräns på vad de tål och inte tål så pröva att minska med bikarbonatet och tillsätt nåt annat som håller upp ph.....då brukar det funka, enligt min erfarenhet.
                  Mvh
                  Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• robjo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 330

Ursprungligen postat av Malawe
                    Bikarbonat? Salt?

Det kan ju finnas en gemensam nämnare till att det fungerar...eller inte fungerar. Jag vet att Vallisneria reagerar dåligt på tillskott av salt.
                    Nej jag använder inget salt eller bikarbonat. Byter vatten 1 gång per vecka (kallvatten), matar med räkmix, och har blästersand som bottensubstrat. Och som sagt det växer lite för bra.

/Robban
                    http://picasaweb.google.se/sipedon/

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Ja jo ja kör inte med Easy Carbo i detta akvarium. Har kört me bikarbonat en lång tid, men ska testa att dra ner på det. Har inge salt i karet sedan 6 månader.
                      Har sju kulor i samt spetsar me micro+.

Ska helt klart testa att dra ner på bikarbonaten.

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Spontant tycker jag det låter som om du gör allt rätt, men Vallisnerian har uppenbarligen en annan uppfattning. Testa med att dra ned bikarbonatet som Peter skriver, annars funderar jag på kalium. Ett enkelt sätt att testa är att gå över till en kommersiell gödning med hyfsat mycket kalium, prova t ex Tropicas Plantnutrition (tidigare Mastergrow). Enligt min mening en av de bästa växtnäringar som finns. Det kan också vara så att den PMDD du torrdoserar i karet har en chelatering som inte funkar bra i hårdare vatten, dvs det du tillsätter blir alltså inte tillgängligt för växterna, även om ämnena i sig finns. Gäller ffa järn/mangan. Tropicas gödning har en chelator som jag vet funkar i hårdare vatten.

Hilsen,

Patrik
                        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Tack för tipset Patrik.
                          Ska ta hem en dunk Plantnutrition från pwss, så får ja testa om det hjälper. Ja tror att du är på rätt spår för att ja körde tidigare TMG men när dom tog bort det ur sortimentet gick ja över till micro+. Det kan vara det som är skillnaden

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Måste fråga en sak till . Ja kör ner micro+ i koncentrerad form rätt i karet.

Kan det hjälpa om ja späder ut det först i en svagt sur vattenlösning innan ja doserar???

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Ursprungligen postat av LN
                              Måste fråga en sak till . Ja kör ner micro+ i koncentrerad form rätt i karet.

Kan det hjälpa om ja späder ut det först i en svagt sur vattenlösning innan ja doserar???
                              Kanske hjälper något lite, men i det långa loppet tror jag inte det ger någon större effekt. Är chelatorn kass i hårt vatten, så oxiderar järn/mangan rätt snart i vilket fall. Månne om du delar upp gödningen och pytsar i en gnutta varje dag. Om det är kaliumbrist så hjälper det knappast om du späder ut gödningen i surt vatten...

Är du säker på att det är Micro+ du har? Såvitt jag begriper finns den inte i pulverform, däremot i flytande form. I den flytande formen är chelatorn rätt (HE-EDTA) för hårt vatten, men jag är osäker på hur det är med pulvret. I mina "sura" burkar funkar vilken gödning som helst, gäller bara att dra ned gödningen till hälften. I de verkligt sura burkarna behöver jag inte göda alls, det växer så det knakar ändå.

Hilsen,

/P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...