Nitrit? Skulle behöva hjälp att reda ut detta..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EricH
    Användare
    • July 2009
    • 110

    Nitrit? Skulle behöva hjälp att reda ut detta..

    Hej! Är ny här och har ett nystartat juwel 450 vision(ca 4v) med ett yngelkar under som vi startade 2 veckor senare. Fiskarna i det stora karet ser ut att trivas men nitrittestet visade på 0,3mg i det idag, har fått massa bruna alger i detta med. I det lilla går en tuggande som mest gömmer sig så ser inte hur hon ser ut, testet i det visade på 1mg! Bytte runt 60% av vattnet i båda karen. Nu kommer ett av mina misstag, jag var trött och tankspridd och hällde i bikarbonat för att höja ph i samband med vattenbytet! Inte alls bra med tanke på nitriten har jag hört nu i efterhand! Vad ska jag göra nu? Byta 50% vatten varje dag? Tillsätta något?

    //Eric
    Senast redigerad av EricH; 10 July 2009, 21:34.
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

    #2
    Sök på Nitrit här i forumet så hittar du flera trådar som handlar om detta och tips.

    Men att tillsätta ganska mycket salt är en bra idé för att minska effekterna av Nitrit. 1/2 till 1 dl salt per 100 liter vatten. Vanligt grovsalt går utmärkt. Jag brukar lägga saltet i en finmaskig hov så att det snabbt smälter ut i vattnet.

    Se också till att du har maximal syresättning i akvariet!
    Rikta pumputsläppen mot vattenytan för att få kraftig ytrörelse vilket är det mest effektiva sättet att syresätta.

    Byt mycket vatten i början i princip 50% varje dag (tillsätt salt motsvarande utbytt vatten). Saltet kan du fasa ut efter ett tag.

    Vad använde du för test, dropptest eller pinne?
    Om jag förstått rätt är det bäst att använda dropptest eftersom det är mer exakt.
    Senast redigerad av Peter_A_F; 10 July 2009, 21:58.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    Arbetssätt...