Blixtautomatik?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • December 2005
    • 1295

Ursprungligen postat av Johan F
    Göran, det måste ju vara superbra att kunna följa fisken och få anpassad blixtljus, om jag nu har förstått det rätt?
    /Johan
    Vitsen med 2 blixtar är att man får ett större rörelseutrymme med bra belysning samt att man kan vinkla blixtarna i lite olika vinklar, chansen till ett bra fiskfoto ökar betydligt.

Andra användningsområden
    Det finns flera orsaker att välja trådlös blixt vid andra typer av fotogaferingar ex i ett rum kan de placeras ut på lite olika ställen för att få önskad ljusspridning.

På detta kortet med fästingen har jag anv trådlös blixt för att överhuvudtaget få rätt blixtljus. Har provat med blixten på kameran men då hamnar fästingen i skuggkanten eftersom jag anv minsta närgräns 22cm.

Med blixten ståendes vid sidan om kameran får man rätt belysning.

Med Nikons Creative Lighting Sytems ( CLS ) som innehåller i-TTL-blixtkontroll och Advanced Wirless Lighting, kan det anslutas upptill 3grupper med blixtar av SB600 som styrs av den inbyggda blixten i kamerahuset.

Detta var en stark bidragande orsak till att jag valde Nikon system vid mitt kameraköp. Skönt att slippa extra ir-sändare eller sladdar till blixten/ar

Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• 56ovwal
      Användare
      • March 2004
      • 664

Ja! Då har skatteåterbäringen dykt upp på kontot och det är dags göra slag i saken och äntligen investera i en digital systemkamera.
      Var en runda på Mediamarkt i Malmö förra veckan och klämde på några kameror; Nikon D90, Canon 40D/50D och även några av instegsmodellerna. De sistnämnda känns för små, plastiga och allmänt ynkliga och är inte intressanta även om jag vet att med monterat batterigrepp blir de betydligt bättre att hålla i. Av de förstnämnda kändes Canon 40D/50D något bättre än Nikon D90.
      Upptäckte att Canon 40D kostade 7000:- för enbart kamerahus och det tycker jag låter som mycket kamera för pengarna jämfört med 50D:s 10000:- och D90:s 9000:-. Min tanke har hela tiden varit att komplettera huset med ett Sigma 18-50/2,8 som fått genomgående bra kritik i de tester jag läst. Detta kostar 4000-4500:- och då hamnar jag på totalt 11000-11500:- med 40D att jämföra med kitobjektivet 17-85/4-5,6 för 10500:-.
      Nu hittade jag dock ett erbjudande med 40D med EF-S18-55/3,5-5,6 IS + EF-S 55-250/4-5,6 IS för 10000:- och det tycker jag låter extremt prisvärt. http://www.scandinavianphoto.se/prod...itemID=7677123
      Någon som har erfarenheter av dessa båda gluggar? Prisvärda? Så vad säger ni? Läge att slå till?

Sen måste jag tillägga att jag tycker begagnatmarknaden på digitala systemkameror är helt uppåt väggarna. I många fall drar man av kanske 10% från nypriset på över ett år gamla kameror och optik, d.v.s. med utgången garanti, och annonserna försvinner på några timmar!? Nä, det tåget tänker jag inte hoppa på. Men jag lär väl uppskatta det den dagen det är dags sälja själv
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av 56ovwal
        Finns det samma eller liknande finess på Canons 40D eller 50D?
        Den nya 7D blir Canons första modell med trådlös blixtstyrning.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• 56ovwal
          Användare
          • March 2004
          • 664

Där ser man!
          Jag hittade inget preliminärt pris på 7D:n, men det är väl ingen vågad gissning att den ligger klart över min budget. 7D:n blir ingen ersättare till 50D, men 40D utgår väl nu. Ja, det har den väl redan gjort. Svårt att få tag i 40D i butikerna redan.

Ibland får man ångra uttalanden i det här forumet. I mitt förra inlägg klagade jag på begagnatmarknaden att priserna var väl höga och ikväll ska jag iväg och köpa en begagnad 40D . Förra veckan inhandlades ett Sigma DC 18-50/2,8 EX Macro, även det begagnat. Fick helt enkelt bita i det sura äpplet eftersom det inte fanns någon ny 40D i butikerna jag besökte och dåligt med dom även i webbutikerna, iallafall till vettigt pris.

En fråga om minneskort: Vad tusan ska man köpa? Det snabbaste jag kan hitta eller nöja mig med ett något långsammare? Jag vill ha full kapacitet i kameran, men tycker kanske inte överföringshastigheten till datorn är lika viktig.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Där ser man!
            Jag hittade inget preliminärt pris på 7D:n, men det är väl ingen vågad gissning att den ligger klart över min budget.
            Riktpriset är 1699 US$, alltså lägre än t ex D300s.

Kommentar

• Niklas Olsson
              Användare
              • February 2003
              • 1156

En fråga om minneskort: Vad tusan ska man köpa? Det snabbaste jag kan hitta eller nöja mig med ett något långsammare? Jag vill ha full kapacitet i kameran, men tycker kanske inte överföringshastigheten till datorn är lika viktig.
              Jag har Sandisk Ultra II och Extreme III och jag måste nog säga att så jag fotar märker jag ingen skillnad mellan dom. Skillnaden skulle väl kanske märkas mellan massa seriebildstagningar skulle jag tänka mig då kamerans buffertminne skrivs över till minneskortet.

Här är en länk där dom gjort ett test på med 40D http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page13.asp

Så jag tror inte du ska bry dig om att köpa det "värsta" på marknaden, Extreme III kommer du klara dig med och dom har ju sjunkit kraftigt i pris.
              //Niklas

www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Här finns en gammal tråd med mycket information om hastigheter på minneskort och kamerornas buffertminne:
                Funderar lite över minneskorten till kameror... Kameran antar jag har en begränsning vad den klarar leverera... Märks skillnaden i användandet om man går från läs/skrivhastigheter på 10MB/sek till 20MB/sek till 30MB/sek och i så fall när? Är det enbart vid bildserier den i så fall ? Tycker det känns lätt att säga: Nu har

Kommentar

Arbetssätt...