Tyngden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • djenan
    Användare
    • July 2006
    • 78

    #16
    Ursprungligen postat av Johan F
    Kan du inte fråga hustillverkaren/snickare/konstruktör? Om jag inte minns helt fel så är småhusgolv normalt dimensionerade för ca 400 kg per kvm och detta blir ju utspritt på 2kvm. Frågan är ju när familj och vänner samlas framför karet vad som händer?

    /Johan
    Tackar för informationen!
    Det lutar åt att den stannar där den är,på undervåningen alltså
    Tackar för era råd/info

    mvh Djenan

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • January 2007
      • 869

      #17
      När e huset byggt??? Under mitten av 80 talet så var dom lite snåla med byggmatrialet. Istället för att göra cc 60cm på bärlagen mellan 1a och 2a plan la dom cc 120cm, sedan fällde dom in stödreglar så det blev cc60cm...
      detta innebär att det nu ca 20 år senare ofta blir sättningar pga undermålig konstruktion.. Ofta kan man se detta med hjälp av en tummstock.
      Men det måste finnas ritningar på vilken tjocklek samt avstånd det är på bärlags bjälkarna.....
      Men det e som JohanF säger, ca 400Kg e den vanligga beräkningen.
      Men genom att få reda på bjälktjocklek samt avstånd mellan dessa kan du själva eller få hjälp med att räkna ut bärigheten......
      MEN personligen hade jag varigt nervös för det, ett 960 väger ju trots allt närmare 1200kg skulle jag tippa när det e fyllt och det e ca 600kg/kvm och det e tillräklikt för att störa min nattsömn....
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • djenan
        Användare
        • July 2006
        • 78

        #18
        Ursprungligen postat av Oden70
        När e huset byggt??? Under mitten av 80 talet så var dom lite snåla med byggmatrialet. Istället för att göra cc 60cm på bärlagen mellan 1a och 2a plan la dom cc 120cm, sedan fällde dom in stödreglar så det blev cc60cm...
        detta innebär att det nu ca 20 år senare ofta blir sättningar pga undermålig konstruktion.. Ofta kan man se detta med hjälp av en tummstock.
        Men det måste finnas ritningar på vilken tjocklek samt avstånd det är på bärlags bjälkarna.....
        Men det e som JohanF säger, ca 400Kg e den vanligga beräkningen.
        Men genom att få reda på bjälktjocklek samt avstånd mellan dessa kan du själva eller få hjälp med att räkna ut bärigheten......
        MEN personligen hade jag varigt nervös för det, ett 960 väger ju trots allt närmare 1200kg skulle jag tippa när det e fyllt och det e ca 600kg/kvm och det e tillräklikt för att störa min nattsömn....



        Huset är bygt 1987 så det du säger ang. snålhet med byggmaterialet kan nog stämma.Allt känns så "tunt och tomt" gjort när man går på golvet.
        nej,det bestämdes igår att den stannar där den är dvs undervåningen

        mvh Djenan

        Kommentar

        • Orppo
          Användare
          • September 2004
          • 518

          #19
          Ursprungligen postat av djenan
          Huset är bygt 1987 så det du säger ang. snålhet med byggmaterialet kan nog stämma.Allt känns så "tunt och tomt" gjort när man går på golvet.
          nej,det bestämdes igår att den stannar där den är dvs undervåningen

          mvh Djenan
          Det gör du rätt i.
          Jag kände mig osäker på ett "540" och var tvungen att stämpa upp under golvet.
          Mitt golv klarar 400 pannor enligt tillverkaren,vågade ej chansa.

          Ditt är ju betydligt tyngre.
          Njut av det på säker mark.

          Kommentar

          • Leopoldi
            Användare
            • February 2004
            • 1082

            #20
            ställ 10 pers runt 400 litaren på julafton så får du se?

            Kommentar

            • djenan
              Användare
              • July 2006
              • 78

              #21
              Njae Leopoldi det blir nog som Orppo skulle ha gjort

              Kommentar

              • Leopoldi
                Användare
                • February 2004
                • 1082

                #22
                Nääääääääää

                Upp med karet!!
                Upp med karet!!

                Kommentar

                • pny
                  Användare
                  • April 2002
                  • 210

                  #23
                  Så här kan man göra om man har krypgrund och är rädd för tyngden:
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                  Kommentar

                  • djenan
                    Användare
                    • July 2006
                    • 78

                    #24
                    hehe leopoldi...

                    tackar för länken "pny"
                    Klyftig lösning,men....
                    det skulle kanske kunna funka om inte lilltjejens rum inte var under där akvariet skulle stå...tror inte hon skulle gå med på att ha en massa balkar runt omkring sängen + att min bättre helft skulle flyta ut mig till garaget.Vågar inte ens tänka tanken heheh

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #25
                      Ursprungligen postat av Leopoldi
                      ställ 10 pers runt 400 litaren på julafton så får du se?
                      Öh? Varför på Julafton? Och sedan...när 10 personer står där och det håller...är det då säkert att det alltid håller?

                      Om du läst lite vilka risker det handlar om och att det faktiskt bor en dotter under karet så hade jag personligen aldrig uppmuntrat att köra upp karet och skita i säkerheten.

                      Kommentar

                      • djenan
                        Användare
                        • July 2006
                        • 78

                        #26
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Öh? Varför på Julafton? Och sedan...när 10 personer står där och det håller...är det då säkert att det alltid håller?

                        Om du läst lite vilka risker det handlar om och att det faktiskt bor en dotter under karet så hade jag personligen aldrig uppmuntrat att köra upp karet och skita i säkerheten.

                        Ingen fara "Malawe" det stannar där den är

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #27
                          Ursprungligen postat av djenan
                          Ingen fara "Malawe" det stannar där den är
                          Jo det vet jag att du skrivit och beslutat. Ibland tycker jag dock att man får tänka lite vad man ger för råd här på forumet och vilka konsekvenser det kan få. Det är trots allt några som tar fasta på det som skrivs här.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...