Hur man tvättar ny akvariesand enligt Albin

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • November 2024

Hur man tvättar ny akvariesand enligt Albin

Hur man tvättar ny akvariesand på ett smidigt sätt.

• tricoti
    Användare
    • June 2009
    • 249

OM jag har fattat saken rätt..Först fylla en 1,5 lit, petflaska med sand.Det tar 2 minuter sedan tömma ut sanden det tar 2,5 min.Tot 4 min för att tvätta 1,5 lit sand.Onekligen blev sanden ren.Någon som har ett annat tips? Färre fisk,mindre skit..Hur tusan gör ni som har 20-30 troffar i en 375:a?

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Om jag skulle tvätta sanden på detta vis skulle jag få ett nervbryt och sprungit ut o skallat en brevlåda
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Om jag skulle tvätta sanden på detta vis skulle jag få ett nervbryt och sprungit ut o skallat en brevlåda
        asg.
        kan du inte prova..... men filma händelsen du oxå med brevlådan menar jag
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Detta är förstås bara ett exempel, ni i stockholm gillar ju stora saker så det finns säkert större flaskor där.

Men det är nog tämligen enkelt att bygga en enkel makapär på samma princip, som är större och går fortare.

Men med tanke på hur länge folk sitter och sköljer sitt kalkgrus är detta en klar tidsvinst.
          Senast redigerad av Gäst; 05 July 2009, 23:08.

Kommentar

• classe
            NCS Medlem

• April 2007
            • 1147

oj så bra gissa den om den så kan jag göra min karet där?? jag har vita sand där.. är klart intresserad den där ser nytt har aldrig sett tidigare.. kul se den .. gärna kan göra mig testa där min karet..
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ursprungligen postat av endymion
              Detta är förstås bara ett exempel, ni i stockholm gillar ju stora saker så det finns säkert större flaskor där.

Men det är nog tämligen enkelt att bygga en enkel makapär på samma princip, som är större och går fortare.

Men med tanke på hur länge folk sitter och sköljer sitt kalkgrus är detta en klar tidsvinst.
              Jag körde en variant förut med en petflaska där jag skar bort botten och sedan fäste slang i andra änden. När man sedan skulle göra vattenbyte så sög jag upp sanden i petflaskan men innan den nådde för högt och for ut i slangen så vinklade jag petflaskan så att sanden sakta rann ut samtidigt som jag gjorde en cirkelrörelse. Då fick jag den effekt som Albin påvisar här, men att skiten sögs upp direkt i slangen medans sanden föll ned...

*P.S. Om någon upplever detta inlägg som ett troll-inlägg så meddela mig det via pm så får jag justera...*

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

jag raffsar runt i botten och håvar in skiten med finmaskiskighåv (jag har bara några få akvarium)
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• algskraparn
                  Användare
                  • September 2006
                  • 159

Men ts menar väl ny sand?

Jag kör med avskuren petflaska vid vattenbyte på gammal sand.

När jag skall tvätta ny sand har jag en hink som jag fyller i några kg sand i, sedan in i duschen och rafsar runt, när avrinnet är klart - bara å ta nästa hink..
                  Tar väl cirka 1-2 timmar totalt för sanden till ett 400-500 liters.

Funkar denna metod med 25 liters dunkar?? I så fall tror jag att det kan gå hyfsat fort i framtiden även med lite större mängder sand.

Kommentar

• Håknil
                    Användare
                    • December 2005
                    • 484

Ursprungligen postat av algskraparn
                    Men ts menar väl ny sand?

Jag kör med avskuren petflaska vid vattenbyte på gammal sand.

När jag skall tvätta ny sand har jag en hink som jag fyller i några kg sand i, sedan in i duschen och rafsar runt, när avrinnet är klart - bara å ta nästa hink..
                    Tar väl cirka 1-2 timmar totalt för sanden till ett 400-500 liters.

Funkar denna metod med 25 liters dunkar?? I så fall tror jag att det kan gå hyfsat fort i framtiden även med lite större mängder sand.
                    hej

Det snabbaste och enklaste sättet är väl ändå att använda badkaret!
                    Kan ju förstås repa en del.Tar ung. en timme till mitt 700 l.Men då är
                    det ganska grovt grus 0,5-0,8.

Det går ju också att täcka golvbrunnen i duschen med ett finmaskigt
                    metallnät.Kanske inte är lämpligt om det är fin sand.

Att använda petflaskor verkar ju vara totalt nedbrytande!Tar väl en hel
                    helg till de volymerna vi nu talar om?

Lycka till

Håkan

Kommentar

• endymion

Jag använde alltså en genomskinlig flaska för att åskådliggöra principen. Tänk också på att 1 liter sand är ca 2 kg. Dunk funkar nog dåligt, men en 4 liter plastflaska funkar nog bra.

Kommentar

• tricoti
                        Användare
                        • June 2009
                        • 249

Man tar ett spann,fyller det till 75% med sand sedan tar man duschslangen trycker ner i spannet,sättter på vattnet och jobbar runt tills sanden är ren.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Ursprungligen postat av tricoti
                          Man tar ett spann,fyller det till 75% med sand sedan tar man duschslangen trycker ner i spannet,sättter på vattnet och jobbar runt tills sanden är ren.
                          Det var ju revolutionerande...

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av tricoti
                            Det går fortare om man bara fyller spannen med 10-20% och kör fler gånger. Därför är en tvättbalja (eller badkar som någon skriver) helt överlägsen.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tricoti
                              Användare
                              • June 2009
                              • 249

Ha,ha..jepp..Man har ju varit med...Annars så kommer Back to nature snart med fake sand..Men lekgröpper får man köpa lösa.

Kommentar

Arbetssätt...