If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Varför är rubriken riktad mot PWSS? Läser man rubriken så får man känsla av att det är deras kvalitet som ifrågasätts...
Har du pratat med PWSS om det som skett?
ja... tycker som du... kanske är BTN man ska hoppa på. Känns som att som webbutik kanske har man annat att göra än att kolla o kategorisera moduler o slimline i färgskalor i olika ljus...
sen håller ja även med dom som påpekar att de handmålas o att det är hantverk o så...
så de bästa är kanske då att köpa såna saker i riktig butik så man kan syna innan... om mna nu glömt det innan man limmar... vilket jag skulle glömt. Men inte efter den här tråden
Eftersom detta tydligen är ett känt "problem" så tycker man att PWSS och andra återförsäljare i sin text på produkten kunde skriva tex
"Observera att färgskillnader kan finnas mellan olika moduler"
Då är man iaf informerad som köpare och kan vara lite mer observant och göra som Kjell tipsade om ( försöka placera dom så att skillnderna inte blir så markanta )
Detta har nog inte med pengar att göra. Skulle du säga så när hela din familj blivit matförgiftad pga att köttfärsen var "felmärkt", allt rabalder för lite köttfärs, den kostade bara 50kr/kg
Purusam: jag tycker du skall påpeka detta till BTN och förhoppningsvis tar de åt sig om färgskiftningarna och förbättrar sig.
Purusam: jag tycker du skall påpeka detta till BTN och förhoppningsvis tar de åt sig om färgskiftningarna och förbättrar sig.
Det är sådana färgskillnader och det är omöjligt att komma ifrån om man inte kraftigt ökar produktionstiden.
Så att framföra det till BTN är tämligen meningslöst eftersom det helt klart är som så att det är långt fler som vill ha en billig produkt än det är folk som vill ha "mer lika färger".
Så egentligen tror jag att det i så fall vore billigare att säga till internetleverantören att jag betalar 20-30% mer om du väljer ut mina bitar med större noggranhet.
Jag har själv ett antal Slimline i lager som Zoopetvinster och av dessa plockade jag förra helgen ihop 2 "buntar" med Slimlinevinster till 2 vinnare. För vardera "bunten" plockade jag ihop bitar som passade någorlunda ihop färgmässigt (de kunde gärna skilja sig lite, men inte för mycket). De 2 buntarna skiljde sig dock ganska mycket från varandra.
Kontentan:
Köper du bakgrunder -
A/ kolla dom först i affären innan du handlar.
B/ Handlar du i internetaffär så säg till leverantören att de skall sitta i samma akvarium så de skall passa ihop. Om du tycker att de inte gör det när du får dom - returnera dom direkt, vilket du enligt konsumentköplagen har rätt att göra
Så du menar Kjell att vi skall hålla mun och blunda för problemen istället för att påpeka för dom?
Sen så är BTN dyrast av dem alla och vill dom hålla den kvalité som dem har skall de nog klara lite klagomål att toleransen på färgen inte är godtagbar.
Jag vet inte hur du är men handlar jag vetemjöl så vill jag ha vetemjöl och inte att 10% av mjölet innehåller havre.
Jag vet inte hur du är men handlar jag vetemjöl så vill jag ha vetemjöl och inte att 10% av mjölet innehåller havre.
-------------------------------------------
men i detta fall är det 100% BTN icke 90%
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten
On the rocks har ej gjort något fel då dom är unika exemplar
PWSS
Visst hur mycket arbete kan man göra för en hundring i vinst
Ta emot order
Beställa varor
Ta emot pengar
Packa varor
Beställa transport
Ta hand om bokföringen
Ta emot samtal från missnöjda kunder
Ringa leverantören
Leverantören ringer Tillverkaren
Leverantören ringer PWSS
PWSS ringer kunden
Nu är hundringen uppäten o alla är missnöjda
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten
Ibland får man välja sina strider, annars får man ligga i krig med världen dygnet runt. Om man nu är så prismedveten att man bara köper grejer i internetaffärer, inget om om det, så måste man ju vara medveten om att det kommer att bli jobbigare den dag man skall reklamera en vara. Just sånt som får en att backa från att handla direkt från tyskland.
Sen har man ju som skyldighet, tycker jag iaf, att kontrollera det man köpt. Att först limma på den och sen klaga kan ju vara lite problematiskt .
Lägg ned och återkom om 3 månader om det är några problem.
Så du menar Kjell att vi skall hålla mun och blunda för problemen istället för att påpeka för dom?
Sen så är BTN dyrast av dem alla och vill dom hålla den kvalité som dem har skall de nog klara lite klagomål att toleransen på färgen inte är godtagbar.
Du får klaga precis hur mycket som helst - det bryr jag mig inte ett dyft om.
Jag försöker dock tala om att det är rätt meningslöst att klaga på BTN eftersom det av produktions- och prismässiga skäl inte kommer att ske någon förändring. Låt oss säga att BTN höjde jämnheten på Slimline i nivå med de övriga BTN-bakgrunderna så skulle det öka produktionskostnaden med ca. 30-35% och under förutsättning att då omsättningen fortfarande skulle vara lika stor som idag så skulle då priset öka med 30-35%. Mycket sannolikt så skulle istället då omsättningen med en sådan prishöjning minska rejält och då skulle priset stiga ännu mer.
Självklart - om det skulle komma en jäkla massa klagomål på t.ex. färgen så skulle de göra denna förändring, men jag vet att så inte är fallet.
Jag vet också att BTN-tillverkaren i stort sett alltid byter ut reklamerade produkter så från deras sida är det inga problem. På den tiden jag var världsdistributör för BTN (för drygt 10 år sedan) så kom det högt räknat kanske in en reklamation på 1000 bakgrunder (det är inte fler idag) och vi skickade alltid ut en ny bakgrund som ersättning till grossisten i nästa omgång. Grossisten ersatte sedan affären och affären fick ersätta kunden. Det enda kravet BTN hade var att den reklamerade bakgrunden skulle destrueras (oftast genom att bakgrunden lämnades tillbaka till affären, som slog sönder den i småbitar och fotade).
Istället för att lägga ner en massa energi på något som ändå inte leder någonstans så försöker jag istället tipsa om vad man skall göra om man nu vill köpa en bakgrund (oavsett märke) - allt för att man skall bli så nöjd som möjligt. Jag har ju trots allt genom årens lopp monterat bakgrunder (inte bara BTN) i mer än 100 akvarier så därför vill jag gärna dela med mig av min erfarenhet på detta område, om nu någon är intresserad.
Fler tips -
Färgen förändras och även skillnaderna mellan olika bitar ökar resp. minskar beroende på vilket ljus man väljer.
Så sätt din akvariebelysning över bitarna innan du monterar dom så att du ser vilka som passar bäst ihop.
Ett tips är också att om man väljer ett varmt ljus så blir ofta de rödaktiga snyggast. Om man väljer ett kall ljus så välj hellre den vita slimlinen.
Ytterligare ett tips. När man precis fyllt upp ett akvarium med en bakgrund i så blir det miljontals med små luftbubblor på bakgrunden och dessa luftbubblor förändrar färgen och ökar skillnaden mellan bitarna. Dessa luftbubblor försvinner dock på några dagar om man har rejäl cirkulation i vattnet. Om man vill ha bort dom direkt - borsta av bitarna med en diskborste.
Att BTN-slimline skulle vara dyrast känns som ett rätt märkligt påstående. Om man t.ex. jämför med andra stora producenter av bakgrunder som t.ex. Juwel så är BTN slimline snarare en bit billigare än Juwels platta bakgrunder och då tillverkas dessa ändå sina bakgrunder i Kina och jag vet också att det definitivt inte är färre reklamationer på Juwel-bakgrunderna än vad det är på BTN-bakgrunderna (jag känner en del grossister i andra länder som säljer både och).
Ja ni får gärna försvara BTN för de har tydligen inte hört talas om nåt som heter ISO.
Hade jag gjort nåt som varit en så markant skillnad om vad som skiljer från orginalet hade jag fått veta det och i värsta fall mist en dagslön pga min klantighet.
Kommentar