mine neontentor dör!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fred2222
    Användare
    • February 2003
    • 15

    mine neontentor dör!!

    min mamma har köpt ett 250l aqvarium av sin kompiss, vi fick fiskar med 5 silver hajar och 10 neontentar en skaler(vet inte hur det stavas), vi bytte vattnet och hällt i sera aquatan, och sera nitriviq.
    men nu har vi fått lite problem, för det första, vattnet har blivit lite grönt, men inte grumligt. när man tänder lampan så blir det ljust grumligt på något sätt. hur kan vi få väck detta??? va kan det bero på???
    det andra problmemet, 4 av våra neontentror har dött, de har spridit sig och ligger helt stilla (silverhajarna rör sig inte så mycket heller), man kan röra dom utan dom gör så mycket. vi ringde till en zoo affär och dom sa att fiskarna kanske hade syre brist, så vi flyttade pumpen så att den pumpar ut vattnet en bit från ytan, men det hjälpte inte mycket. vi har köpt en nitrit test men den sa att det inte va något gift i.
    kan detta bero på???
    tack på förhand
    Freddie Nilsson



  • elof
    Användare
    • May 2002
    • 225

    #2
    jag själv tycker att man ska vara mycket försiktig med alla konstiga medel det finns som ska "förbättra" akvarievattnet.
    sen vet jag inte om silverhajar, neontetror och scalarer är en så bra kombination. jag skulle göra några mindre vattenbyten, 20% /dag i en vecka eller så. och skölja ur filtret ordentligt.

    mvh simon

    MVH Simon

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #3
      citat:
      min mamma har köpt ett 250l aqvarium av sin kompiss, vi fick fiskar med 5 silver hajar och 10 neontentar en skaler(vet inte hur det stavas), vi bytte vattnet och hällt i sera aquatan, och sera nitriviq.
      Som elof sa, undvik mystiska tillsatser. De gör alltid mer skada än nytta. Om jag var du skulle jag omedelbart byta hälften av vattnet i akvariet, och sedan göra om det varje dag i en vecka - förhoppningsvis har vad det nu är som dödar fisken försvunnit då.

      Ett par frågor: luktar vattnet illa? Hur länge har akvariet varit igång? Använder ni vatten ur egen borrad brunn, eller har ni kommunalt vatten? Vad har ni för dekorationer i akvariet? Vad har ni för filtrering? Hur mycket matar ni (en-två nypor torrfoder om dagen räcker åt dina fiskar).

      Elof har också rätt i att skalarer och neontetror inte går så bra ihop - när skalaren är vuxen kommer han att äta upp eventuella överlevande neontetror. Silverhajarna kommer till slut att bli för stora för ditt akvarium: de blir 35 cm långa!



      Kommentar

      • fred2222
        Användare
        • February 2003
        • 15

        #4
        vattnet luktar lite konstigt(enligt min mamma).
        den har varit igång ca 4 dagar.
        vi har använt komunalt vatten.
        vi har nyköpta vattenväxter, jag kan inte namna.
        vi har en pump från eheim(Tror att det stavas så), kan man köpa nya filter till den pumpen???
        vi matar dom en gång om dan, men det e bara guldfiskarna och skalaren som äter(glömde skriva det innan, att vi har två guldfiskar och fem små fiskar som liknar silver hajar lite, de har svarta streck på "hallsen").
        silver hajarna har dött nu,,, men när vi ska byta vatten ska vi då ta vatten från kranen utan ämnen (Sera Aquatan) som tar väck kloret och allt sånt???


        Kommentar

        • fred2222
          Användare
          • February 2003
          • 15

          #5
          glömde fråga om man kan köpa nya filter till eheim (den heter eheim 2213) pumpen????

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6

            > vattnet luktar lite konstigt(enligt min mamma).

            Illa, eller som jord, ungefär? Akvarier kan lukta lite jord eller multna löv utan att det är nån fara, men börjar det lukta ruttet eller ammoniak, då är vattnet dåligt. Om vattnet luktar illa är det antagligen för att ni matat lite för mycket, och överbliven mat har surnat. Det bästa då är att a) dra ner på matningen en smula, b) städa bort överflödig mat, och c) byta 20-50% av vattnet dagligen tills det luktar bättre. Har man kolfilter är det också bra. Andra anledningar till dåligt/illaluktande vatten kan t.ex. vara att det ligger en död fisk och surnar nånstans.

            > den har varit igång ca 4 dagar.

            Om akvariet startade från scratch, eller rengjordes helt, så har inte de bakterier som bryter ned fiskarnas avföring hunnit växa till än. Nystartade akvarier är extra känsliga, och får extra lätt dåligt vatten.

            > vi har använt komunalt vatten.

            Anledningen till att jag frågade är att kommunalt vatten luftas, och innehåller alltså syre, medan eget brunnsvatten ofta är i det närmaste syrefritt direkt när det kommer ur brunnen. Detta borde alltså inte vara ert problem.

            > vi har nyköpta vattenväxter

            Det är bra.

            > vi har en pump från eheim(Tror att det stavas så), kan man köpa nya
            > filter till den pumpen???

            Säkert. Det brukar inte vara svårt att få tag i reservdelar till Eheim. Om det är ett skumgummifilter kan man dock tvätta ur det och använda det många många gånger innan det måste bytas.

            >vi matar dom en gång om dan, men det e bara guldfiskarna och
            >skalaren som äter(glömde skriva det innan, att vi har två guldfiskar
            >och fem små fiskar som liknar silver hajar lite, de har svarta
            >streck på "hallsen").
            >silver hajarna har dött nu,,, men när vi ska byta vatten ska vi då
            >ta vatten från kranen utan ämnen (Sera Aquatan) som tar väck kloret
            >och allt sånt???

            Ja. De flesta i Sverige har väldigt svagt klorerat vatten, och det är inte nödvändigt att avklorera. Om ni ändå vill, så kan man avklorera en hink vatten med en (liten) knivsudd askorbinsyra (finns i kryddhyllan på närmaste mataffär). Avklorering är viktigare för folk på kontinenten, samt i USA - de har vatten som ofta är fruktansvärt hårt klorerat.

            Härda bara ut ett tag, gör regelbundna vattenbyten, och mata inte mer än vad fiskarna kan äta upp på fem minuter, så reder sig nog akvariet. Köp inga nya fiskar på en två-tre veckor, dock, utan låt de goda bakterierna sprida sig först.


            Kommentar

            • fred2222
              Användare
              • February 2003
              • 15

              #7
              ok tack för hjälpen

              Kommentar

              Arbetssätt...