Hur byter ni vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • January 2007
    • 869

    #16
    Har själva sand och kör med pet flaska på slangen. Hade inann samma problem som dig att jag fick med massa sand, men nu när jag annvänder petflaska så åker inte sanden med. Det e lättare att ha koll på det då suget inte blir lika konsentrerat som med slangens lilla insug, utan blir lite "lungnare" då insugsytan blir lite större. Så det e bra för oss med sand. DU behöver ju inte rota runt för mycket i sanden om du inte vill.......
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #17
      Ursprungligen postat av Oden70
      Har själva sand och kör med pet flaska på slangen. Hade inann samma problem som dig att jag fick med massa sand, men nu när jag annvänder petflaska så åker inte sanden med. Det e lättare att ha koll på det då suget inte blir lika konsentrerat som med slangens lilla insug, utan blir lite "lungnare" då insugsytan blir lite större. Så det e bra för oss med sand. DU behöver ju inte rota runt för mycket i sanden om du inte vill.......
      Vilken typ av flaska använder du? Jag provade med en tvåliters som jag skar bort botten på. Jag tyckte att det blev dåligt sug. Kanske är bättre med en halvlitersflaska?

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • August 2004
        • 1607

        #18
        Jag

        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Vilken typ av flaska använder du? Jag provade med en tvåliters som jag skar bort botten på. Jag tyckte att det blev dåligt sug. Kanske är bättre med en halvlitersflaska?
        använder 0,5 liters petflaska. Kapat av botten och den funkar kanon. Jag kan verkligen dammsuga bort det mesta med den.

        Kommentar

        • Laban
          NCS Medlem
          • January 2013
          • 196

          #19
          För att slippa sand i avloppet tömmer jag först till en 50l murarhink. I hinken har jag en gammal pump som skickar vattnet vidare till avloppet. Får göra paus i sugandet ett par gånger då häverthastigeten är något större än pumpens.
          Cheers,
          Laban

          "We Fear No Foe" MFC

          Kommentar

          • NIC

            #20
            Ursprungligen postat av tricoti
            Ha,ha jag kan tänka mig vad mina grannar skulle säga om mitt framtida akvarievatten skulle skulle spolas rakt ut från andra våningen...Kan man bli vräkt för sådant? Inte värt att pröva.Eller ska jag satsa på en bostadsrätt eller ägarlägenhet.Eller en lght på bottenplan.Eller en guldfisksskål.bara suga upp i ett sugrör vid vtn byte.Ha,ha..får man fortf,sälja guldfisksskålar?
            Well, jag bor i hus.
            Växterna och gräset nedanför fönstret är ett par dm högre än resten av vegetationen.....

            Kommentar

            • patdah
              Användare
              • December 2008
              • 64

              #21
              Jag tömmer mitt 720 med en vanlig gardenaslang. I den änden som ska ner i karet har jag en U-böj med en längd som innebär att jag altid tömmer 25% av vattnet. Vattnet tömms via hävertfunktion till badrummet. I badrummer har jag en gardenakoppling som passar på duschslangens anslutning. Jag fyller alltid med kallvatten och vrider alltid vredet till samma ställe och tar då tid på fyllningen med äggklocka så jag inte lyckas överfylla även om telefon eller nånting annat fångar min uppmärksamhet.

              Jag byter 25% av vattnet varje vecka och det beror på att jag tillför PMDD i karet för växternas skull. Fiskarna verkar gilla den behandlingen... både mina L-malar och mina Corydoras panda leker för glatta livet natten/dagen efter vattenbyte nu under hösten.

              Kommentar

              • TutenStain
                Användare
                • September 2008
                • 168

                #22
                Tömmer även mitt 720L med en vanlig gårsdslang. Men tycker att det tar förbaskat lång tid att tömma. Har en halvtrasig powerhead som jag har funderat att använda för att snabba upp tömningen. Har dock tyvärr aldrig testat än.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #23
                  ja har ett 1200 liters pumphuvud på en gardenaslang. Byter vatten i småkaren på nolltid, även i det stora 2400 liters karet går det hyfsat fort att byta 1000 liter.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Håknil
                    Användare
                    • December 2005
                    • 484

                    #24
                    Ursprungligen postat av TutenStain
                    Tömmer även mitt 720L med en vanlig gårsdslang. Men tycker att det tar förbaskat lång tid att tömma. Har en halvtrasig powerhead som jag har funderat att använda för att snabba upp tömningen. Har dock tyvärr aldrig testat än.
                    hej

                    Jag tömmer också mitt 700 l med vanlig slang till golvbrunnen i källaren.
                    Tycker inte det tar så förfärligt lång tid.Ung.50% varannan vecka.
                    Det går ju att göra nåt annat under tiden.
                    Passar samtidigt på att "muddra"gruset och skrapa alger.Sköljer då
                    också igenom mina 2252r (4 boxar)2 st. Det stora externa har jag
                    stängt av.
                    Detta tycker jag och firrarna(Jack D. Jaguar,Salvini) räcker.
                    Återfyllnaden gör jag med hink och temperat vatten.Tar en timme men
                    funkar.Tillsätter sen 1 dl salt/100 l.Detta verkar fungera då paret(Dempsey)
                    leker mest hela tiden.De andra är för små än.Har också en stor Gibbi
                    som gör sitt med den äran.

                    Håkan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...