Aequidens rivulatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lumbago
    Användare
    • June 2009
    • 12

    #61
    Hur man än vänder sig har man röva bak, som det heter på göteborgska och det är väl en sanning som gäller även i akvarievärlden.

    Det framstår nästan som det gäller att upprätthålla någon form av terrorbalans i karet om man har med lite ilsknare fiskar att göra. Att låta fiskarna växa upp ihop framstår spontant som det vanligaste tipset. Det låter dessutom som ett intelligent tips.

    Hur skulle det gå att ha, rent teoretiskt, Guldsöm med Texasciklider och Jack Dempseys? De verkar ju ligga nära varandra i storlek. Nu bortser jag för ett ögonblick från andra parametrar som pH och vattenhårdhet etc.
    Experience is the name everyone gives to their mistakes.

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

      #62
      Ursprungligen postat av Lumbago
      Hur man än vänder sig har man röva bak, som det heter på göteborgska och det är väl en sanning som gäller även i akvarievärlden.

      Det framstår nästan som det gäller att upprätthålla någon form av terrorbalans i karet om man har med lite ilsknare fiskar att göra. Att låta fiskarna växa upp ihop framstår spontant som det vanligaste tipset. Det låter dessutom som ett intelligent tips.

      Hur skulle det gå att ha, rent teoretiskt, Guldsöm med Texasciklider och Jack Dempseys? De verkar ju ligga nära varandra i storlek. Nu bortser jag för ett ögonblick från andra parametrar som pH och vattenhårdhet etc.
      Om de får växa upp ihop tror jag inte det är något större problem, men det är viktigt att karet är tillräckligt stort när de kommer upp lite i storlek och börjar leka. Rekommenderar minst 720 liter.

      Kommentar

      • Lumbago
        Användare
        • June 2009
        • 12

        #63
        Ursprungligen postat av Lundensis
        Om de får växa upp ihop tror jag inte det är något större problem, men det är viktigt att karet är tillräckligt stort när de kommer upp lite i storlek och börjar leka. Rekommenderar minst 720 liter.
        Det är ett 720-literskar jag ska titta på i veckan. Nu tror jag iofs inte det kommer bli några Rivulatis i det här akvariet, men det är som sagt en fisk jag är intresserad av i framtiden.

        Det var inte jag som startade tråden, men jag vill ändå tacka för alla synpunkter och råd, inte minst från dig, Lundensis.
        Experience is the name everyone gives to their mistakes.

        Kommentar

        • Cronan
          Användare
          • July 2008
          • 907

          #64
          Har efter en viss tids funderingar tänkt skaffa mig ett ett sydamrikanskt kar. Men kan inte bestämma mig om jag ska ha Rivulatis eller Astronotus ocellatus (oskar). Någon som har några funderingar om dessa för och nackdelar. Hade tänkt ha de i ett 576l. Och om någon vet hur tillgången ser ut på dessa två här i malmö trakten.

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

            #65
            Ursprungligen postat av Cronan
            Har efter en viss tids funderingar tänkt skaffa mig ett ett sydamrikanskt kar. Men kan inte bestämma mig om jag ska ha Rivulatis eller Astronotus ocellatus (oskar). Någon som har några funderingar om dessa för och nackdelar. Hade tänkt ha de i ett 576l. Och om någon vet hur tillgången ser ut på dessa två här i malmö trakten.
            Finns väl inga direkt för- och nackdelar. Köp små individer av båda arterna och låt dem växa upp tillsammans. Under tiden kommer du nog underfund med vilken av dem du vill ha. De är nog ganska vanliga i Skåne. Kolla även med Sandby ciklidhobby. Det är en mycket välsorterad butik vad gäller sydamerikanska ciklider, troligen den mest välsorterade.

            Kommentar

            Arbetssätt...