Aequidens rivulatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orppo
    Användare
    • September 2004
    • 518

    #46
    Ursprungligen postat av Lumbago
    Nja, jag tänkte egentligen inte så mkt på mitt akvarium utan mer generellt vad som kan gå ihop med guldsöm. Ibland när man läser så framstår det som att man måste skaffa vithaj som sällskap. Andra framställer guldsömmen som en fisk med ett överdrivet rykte. Kontentan blir att man till slut inte vet var sanningen ligger.

    Ja?Vem har rätt och vem har fel?
    Jag vet absolut inte,jag provar mig fram.

    Bra kommentar med Vithajen,den fick mig att skratta.
    Tack för det!

    Kommentar

    • Berit
      Användare
      • June 2009
      • 35

      #47
      "vem ska man tro på tro på..."

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

        #48
        Ursprungligen postat av Berit
        "vem ska man tro på tro på..."

        det är ju tjusningen med akvaristik, det finns ingen lag som säger att det som funkar hos mig eller inte funkade hos mig, att det ska bli likadant hos dig är ju inte alls säkert, om du inte litar på de råd du får här så prova den hårda linjen testa själv t dock till dig så mycket råd som möjligt innan testet, och ge rätt förutsättningar (stora kar) och var beredd på att skilja fiskar åt om det blir för mycket gruff allt annat är ju djurplågeri
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Berit
          Användare
          • June 2009
          • 35

          #49
          Tycker nog att det enda som räcker många gånger är sunt förnuft, men det kanske inte alltid framgår i sin frågeställning att man har det Tycker detta forum är kalas när det gäller ställa upp för varandra och ge råd och tips.

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • May 2004
            • 2964

            #50
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            det är ju tjusningen med akvaristik, det finns ingen lag som säger att det som funkar hos mig eller inte funkade hos mig, att det ska bli likadant hos dig är ju inte alls säkert, om du inte litar på de råd du får här så prova den hårda linjen testa själv t dock till dig så mycket råd som möjligt innan testet, och ge rätt förutsättningar (stora kar) och var beredd på att skilja fiskar åt om det blir för mycket gruff allt annat är ju djurplågeri
            Bra råd! Bästa jag kan ge är att, köp ett gäng ungdjur ( i samma storlek om möjligt) av dom du vill ha o låt dom växa upp ihop, då är störst chans att det kan funka bra, men håll dig gärna till bara centralamerikanare, sydamerikanare osv.. Men som sagt läs på om arterna o tänk på att dom som blir + 20 cm o större behöver stora kar, o då snackar jag 500L o uppåt!
            Lycka till
            Senast redigerad av JockeB; 26 June 2009, 20:28.
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Lumbago
              Användare
              • June 2009
              • 12

              #51
              Ursprungligen postat av Orppo
              Bra kommentar med Vithajen,den fick mig att skratta.
              Tack för det!
              Vassego!

              I ärlighetens namn känns det ibland så när man pratar om Guldsöm. Den framstår som så extremt aggressiv och rovgirig. Jag inser ju givetvis att det är skillnad på olika individer och att en del akvarister tenderar att överdriva. Likafullt är det ju säkert fiskarnas motsvarighet till fotbollshuliganer.

              Jag kommer som sagt skaffa lite snällare Centralamerikaner till mitt nya kar. Diskussionen är för mig rent principiell. Dock tycker jag Aequidens rivulatus är bland det vackraste som finns i sötvattenvärlden och kommer säkert skaffa denna fisk en vacker dag. Då hade det varit bra att veta vad som kan tänkas gå ihop med dem.

              Learning by doing är en oslagbar metod, men det är också oerhört tacksamt med internetforum då man kan få ta del av andras erfarenheter.
              Experience is the name everyone gives to their mistakes.

              Kommentar

              • endymion

                #52
                Jag skulle säga att fiskarna är rätt lika i aggressivitet från början. Men att vissa förutsättningar under livet gör dem olika aggressiva.

                Exempelvis kan hög temperatur leda till att fiskarna blir aggressiva.

                En annan faktor som spelar in är hur mycket mat de får. Ciklider är ju ofta revirhävdande, får de då inte tillräckligt med mat anser de att reviret är för litet. Detta leder till att de försöka utöka reviret men eftersom inte det går i ett akvarie leder det ofta till att någon fisk löper amok.

                Dessutom läste jag en vetenskaplig rapport någonstans där det stod att fisk som tvingas gå med en aggressivare art än dem själva lär sig att bli aggressivare.

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • May 2004
                  • 2964

                  #53
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Jag skulle säga att fiskarna är rätt lika i aggressivitet från början. Men att vissa förutsättningar under livet gör dem olika aggressiva.

                  Exempelvis kan hög temperatur leda till att fiskarna blir aggressiva.

                  En annan faktor som spelar in är hur mycket mat de får. Ciklider är ju ofta revirhävdande, får de då inte tillräckligt med mat anser de att reviret är för litet. Detta leder till att de försöka utöka reviret men eftersom inte det går i ett akvarie leder det ofta till att någon fisk löper amok.

                  Dessutom läste jag en vetenskaplig rapport någonstans där det stod att fisk som tvingas gå med en aggressivare art än dem själva lär sig att bli aggressivare.
                  Jaa dessa saker ser jag bevis på ggn på ggn, är ju därför rådet att köpa ett gäng ungdjur o låta dom växa upp ihop, förmodligen det bästa rådet man kan ge.. Jag kan ha 2 kar som är identiska på alla sätt och vis, med fiskuppsättning, värme, mat osv, men utgången kan bli helt olika i alla fall.. Därför våran hobby är så kul ju, man vet aldrig
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • Berit
                    Användare
                    • June 2009
                    • 35

                    #54
                    Ja det var detta jag ville ha svar på med denna tråden

                    Ursprungligen postat av Lumbago
                    Vassego!

                    I ärlighetens namn känns det ibland så när man pratar om Guldsöm. Den framstår som så extremt aggressiv och rovgirig. Jag inser ju givetvis att det är skillnad på olika individer och att en del akvarister tenderar att överdriva. Likafullt är det ju säkert fiskarnas motsvarighet till fotbollshuliganer.

                    Jag kommer som sagt skaffa lite snällare Centralamerikaner till mitt nya kar. Diskussionen är för mig rent principiell. Dock tycker jag Aequidens rivulatus är bland det vackraste som finns i sötvattenvärlden och kommer säkert skaffa denna fisk en vacker dag. Då hade det varit bra att veta vad som kan tänkas gå ihop med dem.

                    Learning by doing är en oslagbar metod, men det är också oerhört tacksamt med internetforum då man kan få ta del av andras erfarenheter.

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

                      #55
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Jag skulle säga att fiskarna är rätt lika i aggressivitet från början. Men att vissa förutsättningar under livet gör dem olika aggressiva.

                      Exempelvis kan hög temperatur leda till att fiskarna blir aggressiva.

                      En annan faktor som spelar in är hur mycket mat de får. Ciklider är ju ofta revirhävdande, får de då inte tillräckligt med mat anser de att reviret är för litet. Detta leder till att de försöka utöka reviret men eftersom inte det går i ett akvarie leder det ofta till att någon fisk löper amok.

                      Dessutom läste jag en vetenskaplig rapport någonstans där det stod att fisk som tvingas gå med en aggressivare art än dem själva lär sig att bli aggressivare.
                      ...och ändå har man sett välgödda guldsömmar ca 25-30 cm som är superaggressiva som dessutom går ensamma, dvs, 1 st par i ett 720-kar.

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

                        #56
                        Ursprungligen postat av Lumbago
                        Vassego!

                        I ärlighetens namn känns det ibland så när man pratar om Guldsöm. Den framstår som så extremt aggressiv och rovgirig. Jag inser ju givetvis att det är skillnad på olika individer och att en del akvarister tenderar att överdriva. Likafullt är det ju säkert fiskarnas motsvarighet till fotbollshuliganer.

                        Jag kommer som sagt skaffa lite snällare Centralamerikaner till mitt nya kar. Diskussionen är för mig rent principiell. Dock tycker jag Aequidens rivulatus är bland det vackraste som finns i sötvattenvärlden och kommer säkert skaffa denna fisk en vacker dag. Då hade det varit bra att veta vad som kan tänkas gå ihop med dem.

                        Learning by doing är en oslagbar metod, men det är också oerhört tacksamt med internetforum då man kan få ta del av andras erfarenheter.
                        Jag skulle kunna tänka mig att ha t.ex. carpinte, cyanoguttatus, salvini eller brasiliensis tillsammans med guldsöm. Det finns säkert en hel del andra arter som jag också skulle kunna tänka mig tillsammans med dem, men som jag inte kommer på så här på rak arm.

                        Kommentar

                        • mrgreed
                          Användare
                          • July 2002
                          • 494

                          #57
                          Jag skulle inte blanda Salvini med guldsöm,kanske däremot Sebraciklider om dem är rätt mycket mindre i storlek än Guldsömmarna.
                          Sydamerikanare trivs bättre med andra aggressiva sydamerikanare än med centralamerikanare.

                          Om man ska generalisera så är det för mig också skillnad på aggressivitet och tuffhet.
                          Många ciklider från Sydamerika kan vara väldigt aggressiva typ Guldsöm,Tetramerus,Patricki och Chanchito med fler men dem har inte alls lika mycket att komma med när det väl hettar till och verkligen blir slagsmål.

                          Dem är inte alls lika tuffa som centraler är.
                          Centraler är enligt mig mycket stryktåligare och robustare i ett slagsmål än vad sydamerikanare är med undantag av Festae som ju också är riktigt tuff och stryktålig.

                          Så i längden gör man nog bäst i att inte blanda dem med tuffa och aggressiva arter från Centralamerika.
                          Sedan finns det ju i.o.f lugnare och fredligare arter från centralamerika också som säkert fungerar tillsammans med sydamerikanare.
                          Men dem tuffa stora bör man inte ha tillsammans med Guldsöm.
                          Det är i.a.f min erfarnenhet.

                          Så tillsammans med Guldsöm kan du t.e.x ha en del andra aggressivare aequidens typ Tetramerus eller Patricki eller varför inte Australoheros Facetus "Chanchito" som jag själv gillar väldigt mycket.
                          Senast redigerad av mrgreed; 29 June 2009, 09:43.

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • March 2004
                            • 2262

                            #58
                            Ursprungligen postat av mrgreed
                            Jag skulle inte blanda Salvini med guldsöm,kanske däremot Sebraciklider om dem är rätt mycket mindre i storlek än Guldsömmarna.
                            Sydamerikanare trivs bättre med andra aggressiva sydamerikanare än med centralamerikanare.

                            Om man ska generalisera så är det för mig också skillnad på aggressivitet och tuffhet.
                            Många ciklider från Sydamerika kan vara väldigt aggressiva typ Guldsöm,Tetramerus,Patricki och Chanchito med fler men dem har inte alls lika mycket att komma med när det väl hettar till och verkligen blir slagsmål.

                            Dem är inte alls lika tuffa som centraler är.
                            Centraler är enligt mig mycket stryktåligare och robustare i ett slagsmål än vad sydamerikanare är med undantag av Festae som ju också är riktigt tuff och stryktålig.

                            Så i längden gör man nog bäst i att inte blanda dem med tuffa och aggressiva arter från Centralamerika.
                            Sedan finns det ju i.o.f lugnare och fredligare arter från centralamerika också som säkert fungerar tillsammans med sydamerikanare.
                            Men dem tuffa stora bör man inte ha tillsammans med Guldsöm.
                            Det är i.a.f min erfarnenhet.

                            Så tillsammans med Guldsöm kan du t.e.x ha en del andra aggressivare aequidens typ Tetramerus eller Patricki eller varför inte Australoheros Facetus "Chanchito" som jag själv gillar väldigt mycket.
                            Fast å andra sidan, ju mer närbesläktade de är desto större är risken att de ser varandra som rivaler och desto större blir då risken för slagsmål och att någon blir ihjälslagen. Varför inte salvini med guldsöm?

                            Kommentar

                            • mrgreed
                              Användare
                              • July 2002
                              • 494

                              #59
                              Ursprungligen postat av Lundensis
                              Fast å andra sidan, ju mer närbesläktade de är desto större är risken att de ser varandra som rivaler och desto större blir då risken för slagsmål och att någon blir ihjälslagen. Varför inte salvini med guldsöm?
                              Jag har provat den kombon själv med misslyckat resultat.
                              I.o.f spöade den Salvini hanen senare upp en större Festae hane så han kanske var något utöver det vanliga.

                              Kommentar

                              • Lundensis
                                Användare
                                • March 2004
                                • 2262

                                #60
                                Ursprungligen postat av mrgreed
                                Jag har provat den kombon själv med misslyckat resultat.
                                I.o.f spöade den Salvini hanen senare upp en större Festae hane så han kanske var något utöver det vanliga.
                                Om den spöade upp en festaehane som var större än den själv, var det en riktig värsting, men å andra sidan var det kanske den som hade reviret. Då förstår jag att det inte gick att ha den med guldsöm. Tror de flesta av oss har fått tag i värstingar någon gång oavsett art. Kommer ihåg akvarieutställningen i Malmö 1985 (tror jag) där det gick ett lekande guldsömpar i ett 720-kar. Den hanen var minst 25 cm om inte 30 och han stångade rutan varje gång någon gick förbi. Jag är ganska övertygad om att det inte hade gått att ha en enda fisk till i det karet. Som beast har skrivit tidigare, det bästa är att köpa små individer och låta dem växa upp tillsammans, då minskar risken för dödsfall.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...