Forts. "Hjälp, de dör på löpande band"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Forts. "Hjälp, de dör på löpande band"

    Hej!

    Håll tummarna för oss nu, har idag varit inne i stan och köpt 8 st Hongi´s och satt i vårt kar som efter mkt om och men är uppstartat igen....måtte det här funka nu bara.....
    Ikväll blir det det ingen tv eller ngt annat, ska bara sitta framför rutan och kolla och räkna dem om och om igen, njuta så mkt jag bara kan....
    Hoppas på sikt nu att de överlever och kanske till och med bär på ägg i munnen så småningom, oh så gudomligt det skulle vara att få se efter allt det här vi haft nu sedan i vintras.....suck, det här känns kämpigt, har ont i magen faktiskt, nu gäller det...............................
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

    #2
    Lycka till. Kan vara bra att köa easy life eller happylife de första 2-3 mån så ger ni era fiskar en fin start i nya akvariet. Det kommer nog gå bra. Hur länge har akvariet gått utan fisk fram till nu?


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hejsan!

      Karet har gått nu ca 2 veckor med nytt vatten i och då när vi fyllde på så tillsatte vi nyttobakterier (NUTRAFIN....Cycle...någonting...) innan detta gick det ju runt med salt, så fisk-löst har det ju varit ett tag nu.....

      Det här medlet du nämner, är det ngt annat som vi bör tillsätta eller är det ngt liknande som detta Nutrafin kanske?

      De börjar lugna ner sig lite nu i karet och ser sig omkring, de börjar upptäcka grottorna som finns nu (har mkt gömställen åt dem, i tre olika stenrös) hoppas de tar sig ett revir snart och blir ordentligt hemmastadda nu

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • November 2006
        • 1493

        #4
        Ursprungligen postat av kmef
        Hejsan!

        Karet har gått nu ca 2 veckor med nytt vatten i och då när vi fyllde på så tillsatte vi nyttobakterier (NUTRAFIN....Cycle...någonting...) innan detta gick det ju runt med salt, så fisk-löst har det ju varit ett tag nu.....

        Det här medlet du nämner, är det ngt annat som vi bör tillsätta eller är det ngt liknande som detta Nutrafin kanske?

        De börjar lugna ner sig lite nu i karet och ser sig omkring, de börjar upptäcka grottorna som finns nu (har mkt gömställen åt dem, i tre olika stenrös) hoppas de tar sig ett revir snart och blir ordentligt hemmastadda nu
        Ja det är nog något liknade som easy life. Easy life innehåller många bra saker som nyttobakterier+ att de binder upp skadliga ämnen i kranvattnet. Ett bra medel att andvända vid nystart så fiskrna går in sig på bästa sätt. Kul att ni inte gav upp =)


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          redigt än har vi inte gett upp men går det inte vägen nu så vet i tusan....ska man fortsätta ändå sen så måste man väl nästan köpa sig ett helt nytt akvarium kanske, men å´andra sidan är det ju inte gratis nu heller som man håller på med olika medel och fiskar till höger o vänster... ja, vi får väl se nu hur det går... har lite svårt att koppla av bara

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • January 2008
            • 809

            #6
            Hoppas att allt går bra!
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ja, det hoppas jag verkligen....Tack Peter!

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Precis så där önskar jag att mitt kar ser ut om några månader Jättefint Peter!!!!

                Kommentar

                • HåE
                  Användare
                  • September 2007
                  • 1525

                  #9
                  Det kommer säkert att gå bra. Ska ni ha fler arter än hongi?
                  När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Hej!

                    Ja, vi ska ha flera arter sedan om det går vägen det här nu...men jag har funderat länge förrut på ett större antal Hongi´s, tycker de är så tuffa, så av dessa vill jag köpa fler isåfall....

                    Tidigare år har vi haft tex. Hongi, Röd Sebra, Golden, Soccoloffi, Demasoni, L.Sp.MBamba, Bright Blue, Chilumba, har även haft några Accei Mari Gold....har dock inte haft alla arter samtidigt kanske ska tilläggas.

                    Det lilla "roliga" i detta är nog ändå att våra Demasoni´s vi skaffade är nog de som klarat sig bäst och längst i vårt kar, fick jättemkt yngel som vi i början tog tillvara på, men det blev så väldigt mkt o ofta så vi orkade inte med att ta jämt...man har ju hört alltid att Demasoni´s är så svåra, men hos oss gick det superbra lustigt nog, kanske därför vi fått det här eländet nu istället....

                    Tack! Ska gå och titta till de små liven nu tänkte jag

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hej :-)

                      Alla Hongi´s lever fortfarande!!
                      Ingen visar ngt tecken på att dra sig undan mer än att de är väldigt skygga då, akvariet står lugnt till och så är de ju bara 8 st i ett 720, kanske blir bättre med fler individer sedan, hoppas det....
                      Iallafall verkar de må bra, matar väldigt lite nu när det är nystartat, hoppas jag inte svälter dem bara...
                      De är såååå fina, håller ihop så fint så, har nog aldrig varit så glad i mina firrar som nu, men klart jag måste ta det lite lugnt, ska inte ropa hej ännu kanske, måste nog få gå en tid till innan man är säker på att de klarar sig kanske....

                      Ville bara skriva lite :-)

                      Trevlig midsommar på Er och Tack för alla råd och stöd som ni gett mig här!!

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1493

                        #12
                        Ursprungligen postat av kmef
                        Hej :-)

                        Alla Hongi´s lever fortfarande!!
                        Ingen visar ngt tecken på att dra sig undan mer än att de är väldigt skygga då, akvariet står lugnt till och så är de ju bara 8 st i ett 720, kanske blir bättre med fler individer sedan, hoppas det....
                        Iallafall verkar de må bra, matar väldigt lite nu när det är nystartat, hoppas jag inte svälter dem bara...
                        De är såååå fina, håller ihop så fint så, har nog aldrig varit så glad i mina firrar som nu, men klart jag måste ta det lite lugnt, ska inte ropa hej ännu kanske, måste nog få gå en tid till innan man är säker på att de klarar sig kanske....

                        Ville bara skriva lite :-)

                        Trevlig midsommar på Er och Tack för alla råd och stöd som ni gett mig här!!
                        Roligt att höra att det går bra. Trevlig midsommar på er


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

                          #13
                          Ja, en trevlig midsommar, som tydligen skall bli en av de kallaste... får väl kura framför akvariet ifall det blir för kallt att vara ute.

                          Lycka till håller tummarna...
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Tack!
                            Jaa, inte är det ngn vidare värme inte, men nu börjar faktiskt solen skina igenom här, så man får väl hoppas, fast oavsett väder lär jag nog sitta framför rutan ändå....
                            Så härligt...de är är fortfarande pigga här :-) Tjoho!!!!

                            Glad midsommar!!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...