Flugor i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • October 2005
    • 153

    Flugor i akvariet

    Har de senaste veckorna sett flugor mellan vattenytan och täckglaset/l. Har inte reagerat på det så mycket innan, men nu flyger de ut i hela huset. Det rör sig om mycket små flugor. Mindre än bananflugor lite åt det vitare hållet. Men, jag vill inte ha dom i akvariets överdel. Hur kan jag bli av med dom? Enda fördelen är en och annan fluga av misstag sätter sig på ytan och blir mat till mina malawis. Men, den fördelen räcker inte när de finns överallt i huset.....
  • poujac
    Användare
    • May 2006
    • 170

    #2
    Se om ikke der ligger en død fisk et eller andet sted i overfladen, måske i amaturet
    >>Drive a real car drive a Jaguar<<

    Kommentar

    • Ravenskog
      Användare
      • March 2007
      • 311

      #3
      Har också haft samma problem, men endast i kar som jag inte haft malar i. Flugorna lever i bottensubstratet som larver och utan malar kan de kläckas.
      Har du malar kan det bero på övermatning också.

      Mvh Tony

      Kommentar

      • Museo12
        Användare
        • October 2005
        • 153

        #4
        Tack för svaren!

        Nej, som väl var låg det inte någon död fisk i lysrörsarmaturen.

        Har ett 420 liters akvarium med 25 malawiciklider + 2 ung-ancistrusmalar (max 4 cm)

        Vad kan man göra åt det då? Jag startade upp karet i mitten av april, så jag vill helst inte sanera karet och innehållet. Har knappt fått vettig bakteriekultur än.....

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #5
          Det brukar bli små insekter om man har flytväxter eller ännu hellre jättevallisneria som ligger lite ovan ytan
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          Arbetssätt...