Nya odlingsformer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    "Svaren" från... Ola ... är knappast svar - utan bara ett destruktivt sätt att döda tråden. Hade ni istället bemödat er om att svara frågeställaren kunde det ha blivit en intresssant tråd.
    Jag kommenterade bara att även Wilhelm har rätt att ha en uppfattning även om han är forumsvärd och jag försökte därmed styra upp tråden så att den handlar om just sakfrågan.

Även jag är intresserad av ursprungsfrågan dessutom MEN kan inte hålla med om att det är fel att diskuttera om det är bra eller dåligt med odlingsformer och ännu viktigare, vilka som är bra eller dåliga.

Alla fiskarna på foton som du nu postat Kjell är helt OK enligt mig.(Även "naturformer" av centralare får sådana pucklar om någon undrar.)
    Senast redigerad av Ola Svensson; 15 June 2009, 11:29.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Lägger in några ytterligare foton på odlingsformer från Aquarama, Singapore
      Dels ett foto på 3 klassvinnare bland Betta splendens, Grand Champion bland diskus och svärdbärare.
      samtliga dessa vinnare är förstås odlingsformer
      Alla kampfiskar är hanar antar jag? Så har slöjfenorna börjat försvinna? Dessa ser ju bra mycket bättre ut än dessa som har en massa hängande sjok. Nu menar jag faktiskt inte ur "etisk" synpunkt, utan estetiskt. Den undre har ju slöjor men kan "hantera" dem.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av Lutt
        Mycket fina bilder och den där Thai Silk Flowerhorn har jag bara hört talas om men aldrig sett. Kjell, du såg inga vuxna sådana?
        Nej det fanns bara de yngel som jag visade på fotot. Det fanns ett reklamfoto på vuxna också, men om de blir så i verkligeheten vet jag inte. Jag lägger in det fotot nedan.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Alla kampfiskar är hanar antar jag? Så har slöjfenorna börjat försvinna? Dessa ser ju bra mycket bättre ut än dessa som har en massa hängande sjok. Nu menar jag faktiskt inte ur "etisk" synpunkt, utan estetiskt. Den undre har ju slöjor men kan "hantera" dem.
          Ja alla är hanar.
          Betta splendens brukar indelas i 2 olika grupper Halfmoon resp. Plakat. Plakat är rätt kortfenade och Halfmoon är mer långfenade så det handlar nog snarare om vilka foton som jag valde ut att visa om de var lång eller kortfenade - här blev det 2 plakat och en halfmoon. Annars var nog bettorna rätt lika jämfört med förar gången.

Rent allmänt kan man säga att till skillnad mot förra gången då "färgade" fiskar var väldigt vanliga så hade dessa denna gång nästintill helt försvunnit.
          Däremot så hade det denna gång kommit fler fiskar med konstiga kroppsformer.

I stort sett är dock detta positivt eftersom de färgade fiskarna tidigare har sålt bra i Europa, medan fiskar med riktigt konstiga kroppsformer aldrig direkt har slagit här. Så förhoppningsvis innebär detta att det kommer färre färgade fiskar hit och att fiskarna med konstiga kroppsformer även i fortsättningen inte kommer hit (de är säkert främst framtagna för den asiatiska marknaden).

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ja alla är hanar.
            Betta splendens brukar indelas i 2 olika grupper Halfmoon resp. Plakat. Plakat är rätt kortfenade och Halfmoon är mer långfenade.
            Så är det rätt uppfattat att de som är vanliga i Sverige är halfmoon av "dålig kvalitet" då fenstrålarna oftast är böjda neråt så att de inte kan spänna ut dem som på din bild?

När jag var ung och hade kampfisk hade de raka fenstrålar men rätt långa fenor. Några år senare hade kamfiskarna i affären längre fenor och deformerade fenstrålar och då var de inte lika snygga tycker jag.

Jag såg albino Xenotilapia och Copadichromis (rätta mig om jag mins fel Albin) hos en tyskk odlare. Albino dyker upp rätt ofta om man inavlar lite (tar yngel av helsyskon) på vildfångad fisk och det är nog svårt att motstå att behålla dem. När jag jobbade i Hull dök det upp albino Metriaclima emmiltos. Jag kan nog rota fram ett foto om någon är intresserad.

Ps. Kjell och Lutt. Lutt har ju lovat att skriva en artikel om flowerhorn till Ciklidbladet men saknar foton. Har du möjligen tillgängliga foton Kjell?
            Senast redigerad av Ola Svensson; 15 June 2009, 14:22.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Så är det rätt uppfattat att de som är vanliga i Sverige är halfmoon av "dålig kvalitet" då fenstrålarna oftast är böjda neråt så att de inte kan spänna ut dem som på din bild?
              Vill inte använda ordet "dålig" kvalitet, men visst man får vad man betalar för och i Sverige är "ingen" beredd att betala det pris som de bästa kostar.

Det räcker att bege sig till en Betta-auktion i Tyskland/Holland så betingar en Betta av någorlunda kvalitet ett styckpris på några hundralappar, för de bästa får man punga ut med tusenlappar.
              Utan att veta det skulle jag tro att priset för förstklassiga exemplar i Asien (där marknaden är mycket större än i Tyskland/Holland) är ännu högre.

Är alltid oerhört impad av kvaliten på Bettorna i Asien och jag hade nog tagit mig en funderare på om jag skulle börja med sådana. Det tråkiga är som sagt att ingen frågar efter kvalitet här så det känns meningsfullt att sälja sådana här. Ni som är Goldmedlemmar på Zoopet (ursäkta reklamen)- kolla in i Zoopets stora fotoarkiv för där finns foton i rätt stort format (1250 pixlar) på Aquaramavinnarna i samtliga av de 32 Betta-klasserna. Jag tror att det var ca. 600-700 "Betta-deltagare" i tävlingen.

Lutt har ju lovat att skriva en artikel om flowerhorn till Ciklidbladet men saknar foton. Har du möjligen tillgängliga foton Kjell?
              Så länge det rör sig om mina egna foton så är det inga problem.

Kommentar

• HåkanM
                NCS Medlem

• November 2005
                • 1296

Dels ett foto på 3 klassvinnare bland Betta splendens, Grand Champion bland diskus och svärdbärare.
                Ja den där svärdbäraren får det ju att vattnas ordentligt i munnen. I brist
                på fisk från asien får man väl så gott det går försöka odla på det man får tag på.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av HåkanM
                  Ja den där svärdbäraren får det ju att vattnas ordentligt i munnen. I brist
                  på fisk från asien får man väl så gott det går försöka odla på det man får tag på.
                  Ja det fanns några stycken nya (åtminstone för mig) färger av både svärdbärare och platy att kolla på och den på mitt foto är ju riktigt snygg. Dock var det självklart oerhört mycket fler av nya guppyvarianter - själv gillar jag bäst de kortfenade varianterna, men det är ju en smaksak.

Annars kan det väl också där vara värt att påpeka att också Svenska Guppysällskapet (tror jag dom heter) också hade flera snygga varianter i sina utställningsakvarier på Ciklidstämman. Lite märkligt för övrigt att det på Ciklidstämman fanns massor av odlingsformer att kolla på (guppy och diskus) - uppenbarligen är det främst de som är intresserade av denna typ av fiskar som lägger ner energi på att göra reklam för sin hobby.

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

färgerna på svärdbärarna var riktigt snygga
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...