Nya odlingsformer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Nya odlingsformer?

Vill bara veta om ni sett något nytt på gång vad gäller odlingsformer,
    det sista jag såg( nytt för mig) var albino neontetror
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Det är något som man helst vill slippa se! Nya odlingsformer alltså.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Lutt
      Användare
      • October 2005
      • 1919

Ursprungligen postat av Wilhelm
      När du säger "man" så antar jag att du menar "jag"?

Albino Neontetror har funnits ett tag på marknaden. Tycker dock den vanliga vildformen av neontetran är snyggare, men det är en smaksak.

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Ursprungligen postat av Lutt
        När du säger "man" så antar jag att du menar "jag"?
        Stämmer!
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• jonre723
          Användare
          • October 2004
          • 439

Man håller med Wille.
          Och så är det.
          /J

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Lite märkligt uttalande av en forumsvärd som då uppenbarligen tycker att trådar om diskus och de som t.ex. malawijanne skriver om sina odlingsformer inte hör hemma i forumet. Det tycker jag.

Odlingsformer är en del av hobbyn och det är också den delen som växer. Själv föredrar jag naturformerna, men uppskattar även snygga avelsformer.

Lägger in ett foto på en avelsform av fjärilciklid som jag såg på Aquarama-mässan
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 June 2009, 13:51.

Kommentar

• Lutt
              Användare
              • October 2005
              • 1919

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Lite märkligt uttalande av en forumsvärd som då uppenbarligen tycker att trådar om diskus och de som t.ex. malawijanne skriver om sina odlingsformer inte hör hemma i forumet. Det tycker jag.

Odlingsformer är en del av hobbyn och det är också den delen som växer. Själv föredrar jag naturformerna, men uppskattar även snygga avelsformer.

Lägger in ett foto på en avelsform av fjärilciklid som jag såg på Aquarama-mässan
              Den var cool. Sydamerikas EBJD (Electric Blue Jack Dempsey) typ

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Nu får du läsa en gång till vad jag skrev. Det du skriver om vad jag uppenbarligen tycker har jag aldrig tyckt eller satt på pränt! Och sedan får väl en forumsvärd tycka vad han vill, eller?

Men det blev lite olyckligt skrivet kan jag villigt erkänna, jag borde ha skrivit extrema odlingsformer, såsom fiskar som t.ex. knappt kan simma eller "golfbollar" med glosögon, eller andra missbildade missfoster.
                mvh Wilhelm

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Lite märkligt uttalande av en forumsvärd
                  Våra forumsvärdar har liksom alla andra rättigheten att skriva sina åsikter i frågor. Så argumentera mot hans uppfattning istället för att försöka tysta honom med att forumsvärdar inte får ha åsikter samt att lägga åsikter i munnen på honom som han inte har som att "trådar om diskus och de som t.ex. malawijanne skriver om sina odlingsformer inte hör hemma i forumet". Wilhelm har ju dessutom redan "rättat sig" och skrivit att det är hans egen åsikt.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 14 June 2009, 10:18.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Nu får du läsa en gång till vad jag skrev. Det du skriver om vad jag uppenbarligen tycker har jag aldrig tyckt eller satt på pränt! Och sedan får väl en forumsvärd tycka vad han vill, eller?
                    Jag uppfattade det som om du vill slippa se det här och det tycker jag är fel av en forumsvärd att skriva. Nu var det ju uppenbarligen inte det som du avsåg och då är det ju OK.

Tycker också att det var bra att du klargjorde din inställning till avelsformer
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 June 2009, 10:22.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Våra forumsvärdar har liksom alla andra rättigheten att skriva sina åsikter i frågor. Så argumentera mot hans uppfattning istället för att försöka tysta honom med att forumsvärdar inte får ha åsikter samt att lägga åsikter i munnen på honom som han inte har som att "trådar om diskus och de som t.ex. malawijanne skriver om sina odlingsformer inte hör hemma i forumet". Wilhelm har ju dessutom redan "rättat sig" och skrivit att det är hans egen åsikt.
                      Jag har aldrig nekat Wilhelm eller någon annan att framföra sina åsikter - jag skrev också hur jag uppfattade hans skrivning. Vilket uppenbarligen var fel uppfattat enligt hans senare inlägg.

Jag argumenterade faktiskt också mot hans uppfattning i text och genom att t.ex. lägga in ett foto på en odlingsform. Nu framgick det ju senare att Wilhelm inte alls var emot denna typ av odlingsformer så den diskussionen var meningslös.

För övrigt vill jag påpeka att jag genom att lägga in ett foto på den blå fjärilen faktiskt är den ende här i tråden som de facto överhuvudtaget har brytt mig om att svara på Håkan M-frågan genom att lägga in ett foto på en ny odlingsform.
                      "Svaren" från Wilhelm, Ola och jonre723 är knappast svar - utan bara ett destruktivt sätt att döda tråden. Hade ni istället bemödat er om att svara frågeställaren kunde det ha blivit en intresssant tråd.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Eftersom jag till skillnad från vissa andra tycker att ämnet är rätt intressant så lägger jag in foton på de 3 topplacerade Flowerhornen på Aquarama-mässan i Singapore. Visserligen är det inte en ny odlinsgsform utan en nygammal. För 2 år sedan var Flowerhornen nästan helt borta från Aquarama-mässan - denna gång var de tillbaka i stor skala.
                        Ettan ligger överst och trean nederst

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Lägger in några ytterligare foton på odlingsformer från Aquarama, Singapore
                          Dels ett foto på 3 klassvinnare bland Betta splendens, Grand Champion bland diskus och svärdbärare.
                          samtliga dessa vinnare är förstås odlingsformer

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

samt på vinnaren i klassen amerikanska ciklider (Flowerhorn samt diskus hade som sagt egna klasser)

Om arterna på mina foton är "nya" vet jag inte direkt - snarare är det väl "gamlingar" i lite nya färger.
                            Dock det nedersta fotot visar en ny "art" dom kallas för Mai-Thai (Thaisilk Crossbreed). Enligt uppgift blir den rätt stor och skall som vuxen får röda fenor och bläs

Kommentar

• Lutt
                              Användare
                              • October 2005
                              • 1919

Mycket fina bilder och den där Thai Silk Flowerhorn har jag bara hört talas om men aldrig sett. Kjell, du såg inga vuxna sådana?

Kommentar

Arbetssätt...