Man är tokig,eller?
Kollaps
X
-
-
Strålande Winston strålande.
Har för mig att man måste regga in sig när man fått sitt medlemsnummer på någe sätt. Minns inte riktigt men tror att det var nått sånt.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Hur påläst man är så blir man inte riktigt klok på dom. Haft två nervösa veckor med buken redan.Såg symtom att de blev lite hängiga en efter en. Snabbt in med vattenbyte+metro, fler blev hängiga, vattenbyte+Metro. Metro tog slut och hämtade mer hos min gode vän doohan. Plockade upp en liten uppsvälld stackare som knappt kunde simma. Under tiden matade jag dom med tinad räkmix preppad med metro(dom som åt). Vattenbyte igen+ Metro. Hämtade ett 80 liters akvarium för att kunna ha det som karantänakvarium för att kunna stoppa dom sämsta fiskarna i det metro +aquafuran.
Höll på att jaga fiskarna i det akvariumet när jag gjorde vattenbyte och dom blev ju stressade som bara den. Fick bara tag i 2 st men jag tänkte vad är bäst jaga dom i 1 timme till blir det bättre då o inte få tag på dem?
Nä, då blr det metro +aquafuran i stora akvariet. Då det inte är så roligt med två inte riktigt inkörda filter. Sket i det för att jag ville inte göra omstart igen.
Gjorde ett vattenbyte utan några tillsatser för att gå bort salt och medicin, började mata dom med nls igen, bara nls, ingen räkmix.
Till min förvåning fiskarna började repa sig en efter en. Matade med nls och gjorde ett vattenbyte igen efter en vecka koppade in dom i som jag hade i karantänakvariet.
På den här persen tappade jag totalt 1 firre av 38 st (8st var skitdåliga)vilket jag tycker är skitbra. Metro det är bra grejor det jag hade nog bra tur att behövde bara det den här gången.
En fråga, man skall ju köpa en stor grupp med tropheusyngel till en början, Jag köpte 41 st 3stycken kolade på 2 dagar (nyspottade yngel) 1 kolade i buken. Är det så här dom faller bort? då det ultimata för karet är ca 31 st tror jag att det är.
Som sagt man är tokig för att utsätta sig för det härJa dålå såKommentar
-
-
Jag fattar inte varför man byter vatten och slänger i en massa medeciner det stressar bara fisken mer.
Möjligt att man slänger i anti stress i akvariet innan man släpper i dom.
Det jag upptäckt genom åren är att ju mindre jag bryr mig om vatten kvalite samt vilken mat dom får så mår dom som bäst
Jag matar med räkmix artemia sera vipan röda mygg tropical forte alt fungera perfekt.Kommentar
-
VARFÖR matar du med röda mygg & (vuxen?) artemia,Bmw?? Bara för att det går?"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
[QUOTE=bmwpower;780021]Jag fattar inte varför man byter vatten och slänger i en massa medeciner det stressar bara fisken mer.
Av den enkla anledningen av att fiskarna är sjuka helt enkelt. Avänder easy-life med jämna mellanrum.
I mitt fall så räddade medicinerna fiskarna, det tycker jag är hemskt viktigt när man fått tag i så fina bärnstenar.....Ja dålå såKommentar
-
Troffar
Skulle tro att dom flesta använder medicin om deras troffar blir sjuka. Det har ju visat sig fungera bra för många samtidigt som vissa som inte har medicin eller sätter in den för sent kan förlora hela gruppen eller större delen av gruppen. Dessa fiskar kostar ju en del och vissa av oss får resa långt för att köpa dem, och då vore vi rätt dumma om vi inte försökte rädda fiskarna om dom blir sjuka.Kommentar
-
bara bytt namn till Diversajag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Varför, för att dom gillar det och växer samt färga bra och under dom senaste 5 åren har jag inte märkt något konstigt.
Jag tror folk övereagera att det ska vara så mystiskt med troffa.
Vanligt vatten med lite antistress bra bakteriekultur och bra cirkultion så fungera det.
Det märkliga är att buken är ju igen som egentligen vet vad det är som händer eller vad det finns för verksam medicin utan många gånger är det gissningar.
Den enda gång man kan få svaret på buken är när man lämna en sjuk och levande fisk på obudukltion.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Visst är det väl konstigt man har letat ett akvarium 1 ca. 1,5 år sökt nästan alla trådar men kommit till polen av märket Wromac, blev hänvisad till Norge för att där skulle det finnas en grossist. Men då kunde man få tag det på Akvarielagret. En fråga hur mycket skulle kalaset kosta ( med bänk, ramp och akvarium)?Ja dålå såKommentar
-
Är det inte så att du köpt ett kar med måtten 107x107 och höjden 60? Då har du ett 470-liters. Det karet har tillverkaren lagt ned tillverkningen på. Däremot finns det ett med samma längdmått på bakrutorna men med höjden 50 cm - ett 342-liters.Kommentar
-
Jorå, men dom kallar det 471 liter(fråga mej inte varför). Men på hemsidan fanns ju ett sådant akvarium . Men det är är svårt att få tag på det ändå.Ja dålå såKommentar
Kommentar