Urlakning av betong bakgrund.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    Urlakning av betong bakgrund.

    Startar denna tråden för att diskutera lite hur man får bort den PH höjjande effekten utav en betong bakgrund.

    "När betong under en längre period utsätts för surt nedfall förlorar den sin alkalitet, pH-värdet på betongen sjunker ner till neutralt värde 7 och så småningom ännu lägre. Så länge pH-värdet på betongen ligger över 7 skyddas den ingjutna armeringen mot korrosion. Denna förmåga försvinner vid lägre pH."

    Liknande saker läser man överallt på "byggsidor".

    Nu undrar jag bara vad är surt vatten och hur får jag mitt akvarie vatten surt nog för att påverka betongen snabbare?

    Om jag kan få mitt vatten "super surt" så borde de också påverka betongen snabbare...
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Går att syra vattnet, ättika, kalkborttagare mm är supersurt. Klokt att göra det långsamt, det händer en hel del med vattnet om man drar i för mycket på en gång. Vet dock inte om det hjälper särdeles, misstänker att det tar ett antal år innan pH förblir neutralt eller surt med en betongbakgrund. Har i baknacken att det är viktigt att betongen är färdighärdad innan man börjar göra liknande saker, kan tydligen spricka annars. Enklast är nog att lacka den.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #3
      Vill du ha supersurt, så är fosforsyra en lösning! Men hur det påverkar betongen har jag ingen aning om.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      Arbetssätt...