Canon Eos 50D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #16
    Pentax nya k7 ser ut att bli ett mycket prisvärt alternativ.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #17
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Men du skulle kunna få låna min D90 ett par dagar och känna dig för... Men jag varnar dig, jag har ett batterigrepp på den, och har man väl vant sig vid batterigrepp kan de flesta inte tänka sig att fota utan. Greppet blir oerhört mycket bättre.

      Och ja, jag har ett eget intresse i att du väljer Nikon. Det vore bra med fler i föreningen som man kan låna prylar av när man behöver en extra blixt eller så... Jesper kör också Nikon...
      Ah, din racksing... nu har du övertalat mig att i vart fall KÄNNA på D90. *morr* Men det finns väl batterigrepp även till 50D, och den ligger redan från början som gjuten i mina händer.

      Annars tackar jag MYCKET för all input hittills (spec Deelay med exempelbilder). Ska försöka klämma på en 40D också, kanske är den tillräcklig för mina behov. Det lockande med uppgraderingen på 50D är de höga ISO-talen - någon som har en kommentar om det funkar ok, eller blir helt skit? Vad jag är ute efter där är att kunna fota dokumentationsfoto i lokalen utan blixt. Enbart svaga lysrör i taket, och halvkass belysning på de flesta karen.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #18
        Ursprungligen postat av Niklas Olsson
        Förresten..sedan Nikon vs. Canon så är det en smaksak...bägge märkena (plus några fler) levererar garanterat såpass bra resultat så du kommer bli nöjd.
        Flickvännen har en Nikon D90 och den verkar kanon förutom att den inte ligger lika skönt i handen för mig och har krångligare menyer men det KAN bero på att jag inte är van!
        Ja, det är ungefär så jag ser det. Det finns lite olika finesser på bägge märkena, och i handen på en duktig fotograf så blir bilderna finfina med bägge märkena. Därför letar jag bekväm kamera i greppet, det ska vara något som sitter gjutet i handen och som gör mig sugen på att använda kameran. Då kommer den också att användas mer, och det är väl det som är grejen...
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

          #19
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Ah, din racksing... nu har du övertalat mig att i vart fall KÄNNA på D90. *morr* Men det finns väl batterigrepp även till 50D, och den ligger redan från början som gjuten i mina händer.

          Annars tackar jag MYCKET för all input hittills (spec Deelay med exempelbilder). Ska försöka klämma på en 40D också, kanske är den tillräcklig för mina behov. Det lockande med uppgraderingen på 50D är de höga ISO-talen - någon som har en kommentar om det funkar ok, eller blir helt skit? Vad jag är ute efter där är att kunna fota dokumentationsfoto i lokalen utan blixt. Enbart svaga lysrör i taket, och halvkass belysning på de flesta karen.

          Hilsen,

          P
          med taskig belysning och utan blixt blir det nog inte bra iaf oavsett kamera du väljer, du behöver det ena eller det andra oavsett enligt mitt tycke. jag har försökt fota firrar med taskigt akvarieljus och det är lögn i helvete att få skärpa på bilderna då, men i bra ljus är det en helt annan grej, så köp du en nikon så kan du dela blixt med daniel.....
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Aqua_Max
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 108

            #20
            > Vad jag är ute efter där är att kunna fota dokumentationsfoto i lokalen utan blixt. Enbart svaga lysrör i taket, och halvkass belysning på de flesta karen.

            Vill du kunna fota skarpa bilder med rejält skärpedjup på snabba rörliga fiskar är blixtljus överlägset. Har du trots detta bestämt dig att fota helt utan blixt i akvarium med halvkass belysning får du ändå räkna med att byta ut eller komplettera belysningen med någon typ av extra belysning, om du vill kunna få skarpa bilder med någorlunda skärpedjup på fiskar som inte är stilla. Enklast gör du genom att tillfälligt lägga fler lysramper (så många det får plats) ovanpå det akvarium som du planerat att fota fisk i och släck gärna övrig belysning i rummet så du inte får onödiga reflexer på bilderna. Har du tillgång till starka metallhalogenlampor eller T5 ramper packade med många lysrör och bra reflektorer blir det enklare. Fega fiskar kan ta tid att vänja sig vid starkt ljus, om de är vana med att leva i halvmörker, men det bör gå hyfsat att fotografera på detta vis om du väljer någon av de digitala systemkameror som nämnts i denna tråd.
            Senast redigerad av Aqua_Max; 29 May 2009, 02:39.
            ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #21
              Ursprungligen postat av cichlids4fun
              så köp du en nikon så kan du dela blixt med daniel.....
              Känner du folk som Nikon så köp Nikon så blir ni kompatibla.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...