Odling av fisk på effektivast sätt ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Odling av fisk på effektivast sätt ??

    När vi amatörer odlar fisk så bryr vi oss sällan om att göra det så effektivt som möjligt.
    En hobby är ju per definition en hobby, Vi har i en del andra trådar diskuterat
    hur man odlar fisk på så miljövänligt sätt som möjligt. Jag tror att miljövänligt och
    kostnadseffektivt faktiskt är samma sak. Nu läste jag i CB2 om Stenker som
    födde upp diskus med 1 fisk/per litet vatten. Detta fick mig att fundera över följande.
    Anta att man har 100 st yngel golden och avser att föda upp dem till en storlek av 5 cm
    för försäljning. Hur gör man detta så effektivt som möjligt ??. Går det att göra detta i ett
    100 liters akvarium ??? ( 1 fisk/per liter). Och vid vilken temp?? , högre temp kostar mer
    i uppvärmning men å andra sidan kanske man når målet några dagar före såå ?????.
    Hur ofta skall vatten bytas, foder ???. Skulle vara kul att höra vad ni tror/vet om hur man
    föder upp 100 golden på mest effektiva sätt ( och resurssnåla).
  • endymion

    #2
    Koppla till ett centralfilter och mata med mat som håller ihop och ligger kvar hela dagen. Ha odlingsrummet bredvid ett pannrum eller dylikt så värme blir i princip gratis. Se till att ha ventilation med värmeväxling. Förutsättningen för resurssnålhet tror jag är kvantitet. Tillverka foder av spillprodukter(räkskal mm).

    I min odling har jag ca 1 fisk/2 liter faktiskt volym, (yttermått blir det ca 1 fisk per 2.5 liter) upp till 5 cm. Har jag tätare än så växer de för dåligt. Blandar man med arter som inte är närbesläktade kan man ha fler.

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • March 2004
      • 664

      #3
      Tror nog man skulle kunna driva upp 100 Golden till 5cm i ett min.200l-kar, matning flera gånger per dag med kraftigt foder (pellets, torskrom), lite högre temperatur än normalt (26-27) och täta vattenbyte. Men sen kommer vi in på något som heter kvalité och då tror jag inte ovanstående är någon bra lösning. Risken är att man får fiskarna att växa för fort och att man då får fel proportioner på kroppen. Tror också att man får en mindre färgrik Golden och därmed en mer svårsåld fisk.
      Jag är själv ingen baddare på att dra upp yngel till säljklar storlek snabbt, främst för att jag inte vill driva fisken så hårt och att det ibland slarvas med vattenbytena.
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • March 2004
        • 664

        #4
        Hmm, inser nu att jag nog missuppfattade frågeställningen. Det var inte så snabbt som möjligt utan så kostnadseffektivt som möjligt?
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Jag blir också fundersam över frågan - är det att odla fisk så effektivt som möjligt, är det att odla bra fisk så effektivt som möjligt, är det att odla fisk så effektivt OCH miljövänligt som möjligt eller månne att odla BRA fisk så effektivt OCH miljövänligt som möjligt? Din fråga i fyra frågor, utan att blanda in kostnadseffektivitet. Detta är en äkta luring enligt mig, och jag vet inte om jag vill skriva ner mer hur jag tänker. Men det är jag. Spalta upp frågan gick i vart fall hyfsat.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            #6
            Jag tror att det har med lite erfarenhet att göra.
            Jag kan tex dra upp ca 200 golden i ett 85 liters balja utan problem.
            Men målsättningen har aldrig varit att dra upp mina fiskar så snabbt som möjligt, jag har aldrig matat med torskrom, som jag vet att fiskarna växer bättre av, nej det är min räkmix som gäller, och självklart har jag kallare i baljan så får jag mata mindre.
            Och som jag sa från början det gäller att veta, hur fisken reagerar på fodret, hur kallt man har, och hur mycket vatten man byter och sist men inte minst, det som 56val var inne på, hur vill man fisken se ut. Och jag tycker att det alltid är självklart att man ser till att främja miljön, sen har det inte det minsta att göra, att man inte vill kasta pärlor för svin, det vill säga att betala massa pengar i onödan, för att utöva sin hobby. Janne

            Kommentar

            Arbetssätt...