Vidareutveckling av Mina arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqua_Max
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 108

    Vidareutveckling av Mina arter

    Funktionen "Mina arter" är till för arter som man har vid tidpunkten man lägger till dem. Denna kategori skulle man kunna kalla "Mina nuvarande arter".

    Jag föreslår att det ordnas möjlighet att på något sätt även kunna lägga till:

    - "Mina tidigare arter"
    Arter som man har haft tidigare men inte längre har kvar.

    - "Mina troliga arter"
    Arter som man tror att man har, men inte har identifierat 100% säkert.

    - "Mina funderar arter"
    Arter som man funderar på att eventuellt införskaffa.

    - "Mina vill ha arter"
    Arter som man planerar att införskaffa så snart man får möjlighet att få tag i fina exemplar, eller så snart man ordnat lämplig plats för dem, eller så snart ekonomin tillåter etc.

    - "Mina intressearter"
    Arter som man inte i nuläget har några direkta planer på att hålla personligen, men som man är intresserad av p.g.a. annan anledning. Exempelvis p.g.a att någon bekant har dem, eller om man fotograferat bilder på dem, eller sett dem i vilt tillstånd, eller helt enkelt för att man tycker de är maffiga, tuffa, glupska, coola, roliga, imponerande, fula, söta, snygga, eller att de har intressant beteende, yngelvård eller något annat som gör att man vill ha lätt åtkomst till deras artbeskrivning.


    Är det någon mer än jag som tycker att det skulle vara praktiskt med att kunna registrera arter i fler kategorier än bara arter man själv har för närvarande? Det är inte enbart för att själv lätt hitta artbeskrivningarna, i så fall skulle man lika gärna kunna lägga in dessa sidor som favoriter i sin webbläsare, utan det är även till för att se vilka, och hur många, andra personer som också lagt in arterna i dessa kategorier.

    Kom gärna med ett bättre förslag på namn på kategorierna ovan om ni har bättre namnförslag eller förslag på fler kategorier, eller om ni tycker att det är för många kategorier i förslaget ovan och därför vill slå ihop några av dem så det blir färre kategorier.
    Senast redigerad av Aqua_Max; 26 May 2009, 04:14.
    ~~~ MaxStrandberg.com ~~~
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    #2
    Eftersom jag håller på att lägga ner tycker jag att det vore bra om man kan skriva in arter som är till salu. Och att man skulle kunna lägga in arter man vill köpa. Funktionen skulle i så fall kunna matcha ihop köpare och säljare också.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

      #3
      Jag tycker det är en utmärkt idé som skapar ännu mer dynamik åt cikid.org...

      Det är ungfär som galleriet hos minhembio.com. Det har gjort att i prinicp alla hifi/hemmabio intresserade samlas där samt att man inspiereras av varandras anläggningar... samma upplägg skulle fungera minst lika bra här om inte bättre.

      Att kunna lägga upp egna bilder på akvariet och fiskarna i ett eget "akvarierum" på hemsidan skulla iallafall jag tycka vara väldigt roligt.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Alla idéer är så klart värda att beakta. Men just nu har jag annat att prioritera. Men jag får ha denna idé i bakhuvudet och se om det går att göra något av det.

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • September 2007
          • 1525

          #5
          Mina tidigare arter skulle iaf vara intressant. Då får man lite historik på medlemmarna.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          Arbetssätt...