hjälp brådis...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • December 2007
    • 517

    hjälp brådis...

    Kommer vatten ur en knut i aluställningen. DOck inte den knut som ä mot karet, utan den undre. KOmmer inga mängder, upptäckte det idag, låg en liten pöl, kanske 1/4-1/2 snusdoselocksyta. Låg ännu mindre runt mitten benet. Bara på frambenen.

    Har synat Alukaret runt om, känns inte vått nånstans, inga synliga sprickor.

    När ja bytte vatten för 7 dagar sen så hällde ja i för mkt, så när ja satte på pumparna igen, rann det över lite. FInns det chans att det ligger vatten i aluprofilerna?
    540 mbuna + 54L yngel
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av slarvid
    Kommer vatten ur en knut i aluställningen. DOck inte den knut som ä mot karet, utan den undre. KOmmer inga mängder, upptäckte det idag, låg en liten pöl, kanske 1/4-1/2 snusdoselocksyta. Låg ännu mindre runt mitten benet. Bara på frambenen.

    Har synat Alukaret runt om, känns inte vått nånstans, inga synliga sprickor.

    När ja bytte vatten för 7 dagar sen så hällde ja i för mkt, så när ja satte på pumparna igen, rann det över lite. FInns det chans att det ligger vatten i aluprofilerna?
    Om du har tur
    kan kondensvattnet rinna ovan glasskivorna (om det inte är ordentligt siliconat mot ramens ovansida)

    sedan kan det läcka var som helst

    vilket fabrikat samt ålder är det
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • slarvid
      Användare
      • December 2007
      • 517

      #3
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Om du har tur
      kan kondensvattnet rinna ovan glasskivorna (om det inte är ordentligt siliconat mot ramens ovansida)

      sedan kan det läcka var som helst

      vilket fabrikat samt ålder är det
      fabrikat vet ja ej, men ja silikonerade om det för ett år sen... däremot så snålade ja i ovankanten mot ramen...
      Senast redigerad av slarvid; 24 May 2009, 21:03. Anledning: glömde
      540 mbuna + 54L yngel

      Kommentar

      • chrisman686
        Användare
        • July 2008
        • 12

        #4
        Verkar som om du har samma problem som jag har med ett Akvastabilkar. Mitt saknar helt silikon upptill och när fiskarna sprallar i närheten rinner vatten in i aluramen på karet för att sen rinna ner och sugas in i ställningen vid knutarna och slutligen läcka ut i fötterna på ställningen. Det finns absolut inte ett enda spår av vatten utvändigt utan allt sker i det dolda. Kapilärkrafterna kan verkligen ställa till det.

        Se mitt inlägg på http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=2275.0
        Senast redigerad av chrisman686; 24 May 2009, 22:14.

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av chrisman686
          Verkar som om du har samma problem som jag har med ett Akvastabilkar. Mitt saknar helt silikon upptill och när fiskarna sprallar i närheten rinner vatten in i aluramen på karet för att sen rinna ner och sugas in i ställningen vid knutarna och slutligen läcka ut i fötterna på ställningen. Det finns absolut inte ett enda spår av vatten att utvändigt utan allt sker i det dolda. Kapilärkrafterna kan verkligen ställa till det.

          Se mitt inlägg på http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=2275.0
          Right on target

          hyfsade akvarium med lite för lite silicon

          tänk om dom la i en halv tub silicon extra kostnad ca 15kr
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • slarvid
            Användare
            • December 2007
            • 517

            #6
            oki! gött o tack... nån som har nått bra tips för att åtgärda det? eller ska man tömma karet nåra cm o lägga i en sträng silikon?
            540 mbuna + 54L yngel

            Kommentar

            Arbetssätt...