Räkmix igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    Användare
    • November 2005
    • 530

    #16
    Ursprungligen postat av endymion
    Agar-agar lär ha 6 ggr bättre bindningseffekt än Gelatin. Hälsokost Agar är dock svindyrt. Oftast finns det billigare i thaiaffärer och mataffärer med annan utländsk mat. Gelatin har ungefär halva kilopriset mot det Agaret jag köper. Men i och med att det binder bättre blir det billigare.
    Hur mycket agar agar skall man ha per kilo mix? Jag gjorde en sats i veckan och den mixen flytter den vill inte sjuka.Jag tror jag hade för lite agar agar i mixen. På förpakningen stog det till 2dl vatten skulle man ha 1matsked agar agar. Vet inte vad det blir men kanske 7-10gram?

    Kommentar

    • endymion

      #17
      Ursprungligen postat av rent vatten
      Hur mycket agar agar skall man ha per kilo mix? Jag gjorde en sats i veckan och den mixen flytter den vill inte sjuka.Jag tror jag hade för lite agar agar i mixen. På förpakningen stog det till 2dl vatten skulle man ha 1matsked agar agar. Vet inte vad det blir men kanske 7-10gram?
      Jag kör 25 gram som jag blandar med 3 dl vatten som jag kör till 3 kg mix. Vill man ha fastare eller mindre fast mix är det bara att ha mer eller mindre Agar-Agar. Vill man ha en superfast mix kan man köra 25 gram till 2 kg, då blir det som gele.

      Kommentar

      • rent vatten
        Användare
        • November 2005
        • 530

        #18
        Ursprungligen postat av endymion
        Jag kör 25 gram som jag blandar med 3 dl vatten som jag kör till 3 kg mix. Vill man ha fastare eller mindre fast mix är det bara att ha mer eller mindre Agar-Agar. Vill man ha en superfast mix kan man köra 25 gram till 2 kg, då blir det som gele.
        En påse består av 28g så du använder en påse till typ 3 kilo.Ok, då vet jag tills nästa gång att jag skall ta mera agar agar.

        Kommentar

        • polle
          Användare
          • May 2008
          • 197

          #19
          karagenan E407 baserat på en rödalg.
          agaragar E406 baserat på rödalger.
          protafloc är ett koncentrat av karagenan och används som klarningsmedel i ölkokning. 99kr för 200 gram. på humle.se.

          Det börjar bli rörigt för mig, någon som har koll?
          Karagenan används flitigt i industrin för att få mjölk att bli grädde och annat.

          Kanske läge att testa.
          Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

          Kommentar

          Arbetssätt...